Čo sa skrýva za úspechom 22 najväčších rýchlo rastúcich podnikov?
Ak nejaký obchod rozširuje svoju sieť prevádzok rýchlo a úspešne znamená to, že vie robiť niečo lepšie ako ostatní. Konkurentov potom zaujíma, čo sa skrýva za takýmto úspechom. Štúdie, ktoré sa uskutočnili na vysokej škole v Heilbronne, podrobne analyzovali 22 najväčších rýchlo rastúcich gigantov (DM Drogerie Markt, Vapiano, Globetrotter a Würth) z rôznych sfér a podelili sa s výsledkami s celým svetom. Zostavili rebríček 5 faktorov rastu, vďaka ktorým sa podnikanie rýchlo rastie obrat spoločnosti a tiež počet prevádzok v ďalších mestách.
Faktory úspechu rýchlo rastúcich spoločností:
- Zdokonaľovanie
- Získanie podielu na trhu
- Rozširovanie okruhu svojej pôsobnosti
- Neformálna cesta k zákazníkom
- Prekážky poznať, no najmä ich zdolať
Zdokonaľovanie
Spoločnosti vedia, ktoré kroky boli úspešné a snažia sa ich stále zdokonaľovať. Rýchlo rastúce spoločnosti ovládajú všetky dôležité taktiky pri schopnosti presadiť sa: ide o schopnosť inovácií, presadzovanie najlepšej kvality a vytvárania priateľských vzťahov nielen so zákazníkmi, ale najmä s konkurenciou. Veď poznať svojho súpera a najmä jeho taktiku je len výhodou. Dôležité je byť vždy krok vpred. Nezabúdajú na žiadne maličkosti, lebo tie sú častokrát rozhodujúcimi.
Získanie podielu na trhu
Trh sa pre machrov v rýchlom raste stáva ich ihriskom, na ktorom musia poznať všetky pravidlá a striktne ich dodržiavať, aby hru vyhrali. Trh segmentujú, rozdeľujú na menšie časti, aby mali o všetkom prehľad. Túžba vyhrať na ich ihrisku ich vedie ďalej – chcú byť stále lepší ako konkurencia a chcú ovládať značnú časť trhu, preto sa ju snažia získať a zabezpečiť si tým čo najväčší podiel na trhu.
Rozširovanie okruhu svojej pôsobnosti
Znalci vo vedení podnikov vedia, že sú dobrí a najmä, že ich produkty sú dobré, preto sa snažia rozhadzovať nové siete. Vždy keď vidia príležitosť, uchytia ju pevne do rúk a nedovolia konkurencii, aby im vyfúkla trhovú pozíciu a obsadila nové pole pôsobnosti. V konkurenčnom boji nepoznajú brata. Keď majú signál, že niekde sú vítaní, neváhajú so založením pobočky.
Neformálna cesta k zákazníkom
Takéto spoločnosti sa o svojich zákazníkov príkladne starajú, dokonca s nimi udržujú blízky kontakt. Väčšina podnikov prosperuje vďaka stálym klientom, a preto je potrebné sa o nich zaujímať a stále ich presviedčať o tom, že práve Vaša firma je pre nich najlepšou voľbou. Nesmiete však zaspať na vavrínoch, preto by ste mali stále získavať a oslovovať aj nových zákazníkov.
Prekážky poznať, no najmä ich zdolať
Často sa podnikatelia zaoberajú témami, ktoré by mohli zajtra, pozajtra či inokedy v budúcnosti spôsobiť komplikácie celému zabehnutému chodu firmy. Preto by riadiaci pracovníci mali vedieť problémy zachytiť už pri ich vzniku, preukázať iniciatívu a vrámci možností tieto prekážky zdolať.
Týchto 5 faktorov zaručí úspech nejednej firme, ak ich zvládne správne. Podnik teda vedie svoje aktivity systematicky v súlade s týmito pravidlami. To však nestačí. Pri presadzovaní týchto cieľov sa podniky riadia aj istými spôsobmi správania, ktoré ovplyvňujú spôsoby vedenia podniku aj to, ako zaobchádzajú so spolupracovníkmi, zamestnancami a dodávateľmi. Nahliadneme do stratégií rýchlo rastúcich spoločností a poodhalíme ďalšie tajomstvá ich úspechu.
-
Pestovanie kultúry podnikania
Pozorne sledujú dianie v podniku. Zdôrazňujú hodnoty a ciele, ktoré sú pre nich dôležité. Snažia sa o posilňovanie ich vlastnej kultúry podnikania.
-
Flexibilita a rýchlosť
Pod týmito pojmami je ukrytá schopnosť pripraviť sa dobre na ťažké rozhodnutia a vedieť k nim zaujať správny postoj. Vlastník musí vedieť odhadnúť potreby a dôsledky rozhodnutí voči spolupracovníkom aj zákazníkom a rýchle sa rozhodnúť pre tú najlepšiu možnosť.
-
Neustále zlepšovanie sa
Šampióni v rýchlom raste stále optimalizujú celkové vedenie podniku. Vedia sebakriticky zhodnotiť svoje klady aj zápory. Prezentujú sa v tom najlepšom svetle, ale zároveň pravdivom. Najlepšia príležitosť pre vlastnú prezentáciu je súťaž, kde si môžu zmerať sily s konkurenciou. Preto netreba váhať a využiť každú možnosť na prezentovanie dosiahnutých výsledkov.
-
Zamestnanci a zákazníci
Dve najdôležitejšie skupiny, ktoré s podnikaním súvisia. Firmy musia vedieť viesť svojich zamestnancov, ponúkať im rôzne školenia a ďalšie možnosti vzdelávania. Mali by im tiež dôverovať. S dôverou ide ruka v ruke delegovanie úloh. A čo sa týka zákazníkov, pri tých je dôležitá segmentácia. Každý podnik by mal vedieť správne segmentovať trh, a tým sa čo najlepšie priblížiť k jednotlivým skupinám svojich klientov a splniť ich očakávania.
-
Neuspokojte sa s málom
V dnešnej dobe už len spokojnosť zákazníka nestačí. Musíte ho vedieť nadchnúť a vždy niečím ohúriť, aby si povedal, že vy ste ten najlepší.
-
Kreativita a ešte raz kreativita
Je dôležité udržať si stálych klientov, no novú klientelu získate práve tak, že sa budete svoje produkty a služby neustále inovovať. Takisto nezabúdajte na spätnú väzbu svojich klientov, ktorá dokáže vaše inovatívne nápady korigovať do tej správnej miery.
-
Investujte
Táto stratégia súvisí s predchádzajúcou. Investície do vývoja produktu sú nesmierne dôležité najmä v týchto ťažkých časoch, kedy sú už zákazníci znechutení a hľadajú niečo originálne. Investície sa oplatia aj do zamestnaneckej sféry, pretože školený a šikovný zamestnanec toho dokáže predať viac a vie sa lepšie priblíži ku klientom.