Sprostredkovanie predaja je v rámci sveta obchodu zaužívaným nástrojom. Ak niekto predá váš produkt, získava z predaja sprostredkovateľskú províziu. Je to férová možnosť, akou sa dá aktivita obchodníka (sprostredkovateľa) oceniť a zároveň sa dajú presne ustriehnuť a nastaviť náklady na takúto činnosť. Provízia obchodníkovi (sprostredkovateľovi) predstavuje náklady spojené so získaním zákazníka.
Internet a sprostredkovanie predaja
Samozrejme, dnešné moderné technológie a internet zmenil pohľad aj na obchodné kanály firiem. Internetovému predaju vládnu e-shopy, kde si návštevník sám priamo nakúpi a tovar mu príde až pred dvere, či na odberné miesto. A to všetko on-line z gauča v obývačke.
Práve v rámci rozmachu internetového predaja sa rieši otázka, akým spôsobom odmeňovať ”obchodníka” za to, že priviedol užívateľa do e-shopu a tento užívateľ v e-shope reálne nakúpil. V tomto vzťahu chýba osobný kontakt, a preto sa zaviedol nový pojem a proces - affiliate marketing. Znie to až nadpozemsky, no nie je to nič iné, ako definovanie, nastavenie a kvantifikovanie vzťahu medzi obchodníkom a majiteľom eshopu.
Obchodníkom (sprostredkovateľom) je prevádzkovateľ webovej stránky
Obchodník je v prípade on-line sveta prevádzkovateľ webovej stránky. Ten chce na svojej stránke samozrejme zarobiť a jeden zo spôsobov je aj affiliate kampaň. Majiteľ e-shopu sa rád rozdelí so ziskom, a preto umožňuje obchodníkovi (sprostredkovateľovi) umiestniť na svoj web reklamu na jeho e-shop. Ak niekto na reklamu klikne, dostáva sa do e-shopu. Ak nakúpi, tak sprostredkovateľ (v našom prípade prevádzkovateľ webovej stránky) dostáva províziu.
Celý affiliate marketing je teda o tom, že majiteľ e-shopu umožňuje získať časť zo zisku obchodníkovi (sprostredkovateľovi). A to tak, že obchodník (sprostredkovateľ) pošle svojich návštevníkov do e-shopu. Ak nakúpia, získava províziu. Technické zastrešenie tohto vzťahu sa volá affiliate program. Affiliate program prevádzkuje majiteľ e-shopu a obchodník v ňom má k dispozícii affiliate kampane, ktoré môže k sebe na stránku umiestniť a tak získavať provízie.
Prevádzkovateľ webovej stránky (obchodník/sprostredkovateľ) je v odbornej terminológii označovaný ako publisher. Prevádzkovateľ e-shopu je zase inzerent, ktorý inzeruje na stránkach publisherov, ale platí iba za reálne nákupy.
Affiliate programy
V tejto oblasti sa hovorí hlavne o affiliate programoch a sieťach. Rozdiel je ten, že affiliate program je samostatný a viaže sa iba na jedného inzerenta. Teda napríklad konkrétny e-shop má svoj affiliate program. Prevádzkovateľ webovej stránky (publisher) tak vstúpi do programu a môže využívať kampaň iba jedného inzerenta. Ak chce vstúpiť do aj programu iného inzerenta, musí sa znova registrovať.
Príklad využitia affiliate programu v on-line svete
Ako príklad poslúži predajca elektroniky. Má klasický e-shop, na ktorom ponúka predaj notebookov. Rád sa rozdelí so ziskom a preto má vlastný affiliate program. Tak umožňuje majiteľom webových stránok (publisherom) propagovať jeho obchod. Stačí, ak umiestnia na svoj web reklamu.
O affiliate program má záujem prevádzkovateľ portálu o počítačoch. Zaregistruje sa v programe a získava prístup k bannerom. Tie umiestňuje na svoju stránku, kam chodia fanúšikovia počítačov a nových technológií. Jeho návštevník môže kliknúť na banner a prejsť na stránku inzerenta (e-shopu). Následne, ak tento návštevník v e-shope nakúpi, prevádzkovateľ portálu o počítačoch získava províziu z tohoto predaja, pretože tento zákazník sa o e-shope dozvedel práve vďaka banneru na jeho webovej stránke o počítačoch. Výšku provízie určí prevádzkovateľ affiliate programu (v našom prípade majiteľ e-shopu). Môže to byť fixná cena za predaj, alebo percento z predajnej sumy tovaru.
Affiliate sieť
Affiliate sieť spája niekoľko affiliate programov rôznych inzerentov do jedného systému a tak má publisher (prevádzkovateľ webovej stránky) po registrácii k dispozícii niekoľko kampaní inzerentov na jednom mieste. Zo strany inzerenta je affiliate veľmi efektívny nástroj na predaj tovaru alebo služieb, pretože platí iba za reálne akcie a predaje svojich produktov.
Publisher dokáže na svoj web umiestňovať komponenty na sprostredkovanie predaja. Po registrácii do affiliate siete získava prístup k viacerým kampaniam. Tie môžu byť vo forme bannerov, textového odkazu ale aj iného prvku. Ak niekto klikne, prejde na stránku inzerenta a následne nakúpi, publisher získava províziu za sprostredkovanie. Tá môže byť dlhodobo niekoľko násobne vyššia, ako pri platbe za klik, či zobrazenie.
Prirovnanie affiliate siete a programu k reálnej situácii
Predstavte si, že vlastníte niekoľko billboardov a chcete na nich získať inzerentov. Odmeňovanie bude fungovať tak, že ak niekto uvidí billboard a príde do predajne firmy, ktorá inzeruje, získavate províziu (poznámka: berte to ako príklad. Vieme, že to je v klasickej reklame nereálne, no v prípade on-line sveta je to merateľné a uskutočniteľné).
Môžete prísť k niekomu do firmy a ponúknuť mu plochy. Môžete tak isto prísť do firmy a vypýtať si vizuály, tie umiestniť a posielať ľudí nakúpiť do e-shopu inzerenta. Ak však máte rôzne plochy s rôznou cieľovou skupinou (jeden je pri škole, druhý pri ceste a tretí pri štadióne), tak by ste museli stále získavať nových inzerentov, riešiť preplácanie provízií a komunikovať s nimi. Môžete ale vstúpiť do siete, kde si môžete vybrať vizuály z viacerých kampaní za pár sekúnd. Máte k dispozícii kedykoľvek viaceré kampane a nemusíte vôbec riešiť komunikáciu s inzerentom, vyplácanie a pod. Všetko budete mať pod jednou strechou a budete si len vyplácať provízie z kampaní, ktoré ste použili.
Affiliate sieť na Slovensku
Affiliate programov je k dispozícii niekoľko. Na Slovensku v predošlých týždňoch vznikla a etabluje sa nová affiliate sieť .dognet, ktorá spája inzerentov a publisherov. Pochádza z dielne marketingovej agentúry VISIBILITY. Nájdete v nej niekoľko kampaní, ktoré môžete umiestniť na svoje stránky. Samozrejme, ak by ste mali záujem o zapojenie ako inzerent, sme plne k dispozícii.
Slovensko je v affiliate marketingu zatiaľ na začiatku cesty, no veríme, že táto forma výkonnostného marketingu je vysoko efektívna z pohľadu publisherov aj inzerentov.