Pri podnikaní sa marketingu nevyhnete. Ak teda nemáte pár veľkých, istých odberateľov a robíte služby len pre nich. Všetci ostatní, malí aj veľkí biznismeni, potrebujú dať svetu o sebe vedieť, aby získavali a udržiavali platiacich klientov a aby ich firma fungovala.
Asi ste už túto vetu počuli, ale nedá sa začať inak – povedzte si, kto je vaša cieľová skupina. Podnikatelia tento základný krok obchádzajú s tým, že veď trh ukáže. Áno, trh ukáže. Ale nemusí vás to stáť veľa peňazí stratených na reklame pre nesprávne zvolenú cieľovú skupinu.
Je pravdepodobné, že trh skoriguje vašu predstavu o cieľovej skupine, rovnako ako realita upraví vaše očakávania definované v biznis pláne.
Ale to, že vietor zrazu bude fúkať iným smerom, neznamená, že loď pri vyplávaní z prístavu nepozná svoj kurz.
Ľudia nie sú dáta
Na cieľovú skupinu sa snažte pozerať viac ako na množiny viacerých ľudí, ktorí majú niečo spoločné. Nie sú to ani dáta, ani štatistika. Dátam produkt nepredáte. Vždy majte pred sebou konkrétnych ľudí, ktorí predstavujú vašu cieľovú skupinu, potrebujú vami ponúkaný produkt alebo službu, môžu si dovoliť vami požadovanú cenu a aj ju zaplatia.
Robíte produkty pre seniorov? Predstavte si vašu babku, ktorá reprezentuje túto cieľovú skupinu. Kúpi si váš produkt? Koľko zaň dá peňazí? Ako sa o vás dozvie? Takto si zadefinujte všetky skupiny ľudí, ktorí by o vaše služby či tovar mohli mať záujem.
V nasledujúcom kroku si definujte komunikačné kanály. Jednoducho povedané, sú to miesta, pomocou ktorých jednotlivé skupiny klientov oslovíte najefektívnejšie. A nerozmýšľajte len o online reklame. Hoci sa môže zdať, že je výrazne lacnejšia a efektívnejšia ako iné formy marketingu, nemusí byť. Závisí to od toho komu, čo a kde predávate.
Povedzme, že máte napríklad malú firmu, ktorá vyrába hnojivá pre záhradkárov. Skôr ich oslovíte inzerátom v časopise, ktorý sa venuje tejto oblasti, ako bannerom na Facebooku.
Cestu k starším ľuďom zas môžete získať cez kluby dôchodcov. Bude to náročnejšie, ale efektívnejšie ako online reklama.
A na odborné profesie zas môžete cieliť cez príslušné profesné komory.
Predtým, než do marketingu investujete, viac premýšľajte a nesiahajte hneď po prvej možnosti.
Kde je dnešný trh
Zoberte do úvahy tiež nasledujúce informácie, ktoré veľa hovoria o dnešnom marketingovom prostredí:
- ľudia vyhľadávajú skôr obsah a reklamy sa stránia;
- neustále rastie počet ľudí, ktorí majú zapnuté ad blockeri – blokovače zobrazovania reklám;
- čo sa dá chytiť alebo čo ľudia vidia je akceptovateľnejšie ako to, keď si o niečom len prečítajú.
Ešte môžeme uviesť pár čísel, ktoré zhromaždil web o marketingu OnlineMarketingInstitute.org. Týkajú sa najmä videa. E-shopy, ktoré používajú video obsah, majú o 80 percent vyššiu mieru konverzie; 73 percent ľudí skôr urobí nákup vtedy, ak sa im zobrazí informačné video; v priemere jedno percento investícií do video marketingu prinesie 11-tisíc eur v náraste tržieb.
Tieto čísla sú len informačné, napriek tomu dobre ilustrujú smer, ktorým sa hýbe trh. Ľudia chcú vidieť, zabávať sa a stráviť pri rozhodovaní čo najmenej času. A vy im to vašimi marketingovými aktivitami potrebujete umožniť.
Kedy tvoriť obsah
Nech sa už v dnešnom prostredí marketingu pohnete kamkoľvek, nevyhnete sa obsahu. Tvorbe videí, textov či fotografií, ktoré aktivity vašej firmy priblížia kupujúcim. Hoci na trhu existuje veľa firiem a freelancerov, ktorí ponúkajú obsahové služby, spájajte sa s tými, ktorí vám vedia dať nielen nízku cenu, ale aj výsledky.
Ak ste začínajúci podnikateľ, popozerajte sa aj po takýchto obsahových partnerstvách. Možno máte niečo, čo viete dodať partnerom výmenou za propagáciu. Zoberme si spomínaný príklad firmy s hnojivom. Ak má skúsenosti, ktoré sú zaujímavé pre čitateľov, a publikuje články či videá na túto tému, partneri ich radi uverejnia v hocijakom médiu, kde je núdza o kvalitný odborný obsah. Ani jednu stranu to nič nestojí a obaja získajú.
Ak tvoríte obsah a nastavujete si marketing, ideálne je poradiť sa s konzultantom alebo firmou, ktorá má skúsenosti s rôznym typom propagácie a vie vám pomôcť zostaviť marketingový mix.
Osloviť online agentúru nemusí byť prínosné vždy, rovnako ako nemusia priniesť efekt bilboardy pri ceste bez online podpory. Nezabudnite pritom ani na klasickú reklamu v rádiách či televízii. Ceny tejto reklamy už nie sú dostupné len veľkým hráčom, ako to bolo pred pár rokmi.
Opäť však platí, že pred tým, než investujete čo len euro do reklamy, veľa premýšľajte, rozprávajte sa a najmä sa poraďte s tými, ktorí už s marketingom majú skúsenosť. Stovky eur minuté na neúčinnú kampaň na sociálnych sieťach vám za to stoja.
Päť rád na záver nielen pre začínajúcich podnikateľov:
1. Vyčleňte na marketing dostatočný rozpočet
Keď si budete pripravovať marketingový plán, spočítajte, koľko viete investovať do úvodného marketingu a koľko vyčleníte na zviditeľnenie vašich aktivít (napr. mesačne) s cieľom nielen získavať nových klientov, ale ich aj udržiavať. Máte vyčíslenú konverziu, t. j. koľko klientov za koľko peňazí získate z jednotlivých online a offline marketingových nástrojov?
2. Tvorte obsah
A investujte do jeho distribúcie. Je to efektívnejšie, ako si platiť len reklamu. Ak uvažujete o vlastnej stránke, nespomaľujte svoj rozbeh čakaním niekoľko týždňov či mesiacov, kým vám agentúra pripraví webstránku na mieru. Skúste nízkonákladové a rýchlejšie alternatívy, napríklad stránky s existujúcou šablónou, ktoré si viete ľahko upraviť.
3. Buďte úprimný
Neklamte a nezavádzajte. V marketingu je v poriadku zdôrazniť pozitíva. Ale nie je v poriadku, ak v obsahu či v reklame hovoríte niečo, čo nie je pravda. Môže sa vám to po nejakom čase vrátiť, zákazníci sa budú cítiť oklamaní, stratíte ich lojalitu a váš biznis utrpí.
4. Myslite na ochranu osobných údajov
Pravidlá narábania s osobnými údajmi sú po zavedení GDPR (General Data Protection Regulation, regulácia Európskej únie chrániaca osobné údaje) prísne, preto firmy napríklad upúšťajú od donedávna bežnej praktiky – nechaj nám e-mail a získaj obsah zadarmo. Ak pri marketingu narábate s osobnými údajmi, určite sa poraďte s právnikom špecializovaným na túto oblasť, aby vám nastavil pravidlá presne pre vaše aktivity a váš typ podnikania.
5. Nepreháňajte to s kreatívou
Byť stručný, zrozumiteľný a vizuálne príťažlivý neznamená byť prehnane kreatívny. Aj preto v reklamných agentúrach kreatívcov krotia account manažéri. Humor v reklame a marketingu je vždy vítaný. Ale musí byť naozaj vtipný. Ak ste malý tím a marketing robíte na kolene, otestujte vaše nápady na čo najväčšej vzorke ľudí. To, čo sa vám zdá vtipné, sa iným môže zdať trápne. A marketing predsa nerobíte pre seba, ale pre klientov.
Pred tým, ako sa pustite do podnikania alebo vyčleníte peniaze na jeho rýchlejší rozbeh, nezabudnite sa na to dobre pripraviť. Vzorový biznis plán, ktorým vás Slovenská sporiteľňa usmerní nielen v tom, ako pripraviť marketingový plán, ale aj ako získať financie na rozbeh, si stiahnete na www.zacinamepodnikat.sk.