Fyzický leták, ochutnávka, digitálny out of home či guerilla marketing - aké sú výhody a nevýhody jednotlivých druhov offline reklamy a ako ju využiť vo firme?
Aj v dobe digitalizácie a moderných technológií môže firma osloviť zákazníkov v offline prostredí. Využiť je možné klasické letáky, ktoré ale nemusia vždy len obsadiť miesto v schránke. Taktiež sa dá budovať meno firmy prostredníctvom rôznych udalostí, ako sú ochutnávky. Alebo je dobrým spôsobom, ako zvýšiť povedomie o firme, digitálny out of home alebo guerilla marketing. Čo si vybrať a ako vytvoriť pútavú offline reklamu?
Reklamné letáky a ich využitie v marketingu firmy
Tento offlinový spôsob reklamy niektorí zatracujú, iní sa nevedia dočkať, kedy si budú môcť prelistovať ďalšiu nádielku zo schránky. Tak či onak, tento komunikačný nosič je možné využiť nielen v marketingu veľkých obchodných reťazcov, ale aj pri menších lokálnych firmách.
Letáky netreba ich hádzať iba do schránky, spôsobov využitia je viacero. Je možné rozdávať ich priamo v predajni, jednoducho nimi prekvapiť svoju cieľovú skupinu na miestach, kde sa vyskytuje najčastejšie alebo ich pribaliť k predanému tovaru spolu so zľavovým kupónom na ďalší nákup.
Čo všetko je potrebné na ich vytvorenie? Keďže človek natrafí denne na veľké množstvo letákov, je dôležité dať si záležať na grafickom aj textovom prevedení. Na klasický formát A5 či A6 sa zmestí aj obsiahlejší text, ale keďže ľudia často berú letáky ako nutné zlo, je potrebné ich zaujať hneď prvým a jasným nadpisom a pekným vizuálom, aby nemali chuť ho zahodiť do koša bez prečítania.
Výhody reklamných letákov v marketingu firiem
Ak má podnikateľ cit pre grafiku, vyrobiť leták pre neho nemusí byť náročné. Môže využiť niektorý z online nástrojov, vymyslieť chytľavý text a letáky nechať vytlačiť v akejkoľvek tlačiarni. Ak sa tvorbou letákov nechce zaoberať sám, môže osloviť profesionálneho grafika alebo štúdiá, ktoré na základe zadania rovno celý leták vymyslia, pripravia, vytlačia a dokonca aj rozdistribuujú.
Jednou z výhod letákov je ich cena. Jeden letáčik môže stáť v podstate jednotky centov, pričom cena za kus sa zvyčajne zníži pri odbere väčšieho množstva. Ak sa však firma rozhodne využiť spomínané štúdio aj na vytvorenie celého návrhu, bude to stáť o čosi viac. Pri cene je tiež potrebné zohľadniť farebnosť letáku, rozmer a druh papiera.
Nevýhody reklamných letákov v marketingu firiem
Keďže takýchto reklamných nosičov „lieta“ po svete veľa, ľudia im už niekedy nevenujú pozornosť. Preto je lepšie, ak leták nie je niekde len tak položený, ale ak ho, bez nátlaku a „otravovania”, niekto ľuďom podá a prípadne vysvetlí základné informácie, ktoré obsahuje. Zabrániť vyhodeniu alebo prehliadnutiu môže aj zľava alebo kupón, ktorý by bol viazaný výlučne na letáčik.
Nevýhodou letákov tiež je, že pravdepodobne nepodporia obchod a predaj z dlhodobého hľadiska. To by sa musel rovnaký plagát cieľovej skupine posúvať niekoľkokrát denne alebo týždenne, ako napr. televízna reklama, čo by bolo nezmyselné, keďže na to existujú oveľa efektívnejšie prostriedky.
Ak však firma chce využiť leták ako promo na otvorenie podniku, jednorazovej akcie či na ponúknutie zľavy, je tým správnym riešením.
Koľko letáková reklama stojí?
Tlač jedného letáka stojí len pár centov. Keďže ale pri tomto spôsobe marketingu ide o omnoho väčší počet kusov, môže sa cena napr. pri 100 plagátoch zvýšiť na jednotky až desiatky eur. Ceny sa tiež líšia od toho, či ide o tlač letákov online a následné zaslanie poštou alebo o fyzické vytlačenie na pobočke vo vybranom meste.
Ako zaujať reklamou vo forme letáku?
Letáky nie sú len o jednoduchých obojstranných kusoch obdĺžnikového papiera. Dá sa s nimi perfektne vyhrať a vyrobiť ich v rôznych nezvyčajných tvaroch či vytvoriť z nich zaujímavé skladačky. Čo sa týka obsahu, podnikateľ môže ísť cestou jednoduchého aj obsiahlejšieho textu, no vždy je dôležité jednotlivé odseky vizuálne oddeliť a dať letáku „hlavu a pätu” tak, aby to nebol len zhluk obrázkov a cenoviek.
Marketing vo forme udalostí
Keď sa povie event, väčšina si predstaví veľkolepé udalosti, ktoré stoja nemalú sumu peňazí. No takáto akcia nemusí v budgete firmy spraviť až taký veľký prievan. Aké eventy za rozumné ceny teda môže podnikateľ pripraviť?
Ak ide o novú prevádzku, ktorá práve otvára, je vhodné pozvať ľudí z ulice dovnútra a predviesť im produkty či služby naživo. Možno ich nalákať na jednoduché občerstvenie pozostávajúce zo sortimentu firmy alebo len maličkosť, akou je napríklad šálka dobrej kávy.
Vhodná voľba je tiež predvádzačka aj pred vchodom alebo pomoc v rámci barteru s inou prevádzkou, u ktorej môže svoje produkty a služby nová firma odprezentovať. Malo by to však dávať zmysel. Ponúkať maliarske náradie v kaviarni by asi nebolo šťastné riešenie.
Výhodné môžu byť tiež ochutnávky, ktoré opäť možno poňať ako samostatný event alebo ich jednoducho pripraviť ako bonus pri každom nákupe. Zákazníci sa tak zadarmo zoznámia s ponukou novej spoločnosti.
Výhody marketingu vo forme udalosti
Keďže firma využije svoje alebo bartrované priestory, nebude musieť platiť obrovské sumy za prenájom iných miestností alebo za miesta na rôznych veľtrhoch či tematických platených akciách. Jednoducho využije to, čo jej je plne k dispozícii.
Skvelé na eventoch je, že pomôžu posilniť vzťah so zákazníkmi, pričom si napríklad pomocou ochutnávok zamilujú tovar, po ktorý sa do obchodu budú vracať. Navyše, ľudia majú radi, ak niečo získajú bezplatne.
Nevýhody marketingu vo forme udalosti
Môže sa stať, že na akciu dorazia len ľudia, ktorí chcú „zneužiť” pohostinnosť firmy. S tým však treba rátať. Podnikateľ nikdy nevie, nakoniec možno rozšíri okruh svojich zákazníkov o cieľovú skupinu, o ktorej dovtedy ani nesníval.
V niektorých prípadoch je zasa potrebné si pomôcť napríklad reklamou na sociálnych sieťach, kde vďaka presnému cieleniu môže firma dať tým pravým ľuďom dopredu vedieť, že sa niečo chystá. To sa, prirodzene, odrazí aj na nákladoch.
Koľko stojí marketing vo forme udalosti?
Takáto propagácia si vyžaduje náklady za nákup produktov, občerstvenie či na jednoduchú výzdobu. V prípade, že sa podujatie koná v priestoroch firmy, je miesto už zaplatené. Je na podnikateľovi, koľko sa do akcie rozhodne investovať, môže ho stáť stovky ale aj tisícky eur.
Inšpiratívne príklady udalostí
Okrem spomínaných ochutnávok či predvádzačiek produktov a služieb je tiež možné usporiadať zaujímavý workshop či edukačný event, vďaka ktorému sa cieľová skupina dozvie viac o značke, vízii či ponuke. Tie môže podnikateľ pokojne usporiadať online tak, aby sa k nemu dostalo čo najviac ľudí.
Prípadne môže pripraviť rôzne súťaže, vďaka ktorým si zákazníci nielen zmerajú svoje sily či šťastenu, ale zároveň si domov odnesú super darček.
Digitálny out of home formát reklamy – špecifiká
O out of home reklame už mnohí možno počuli, no existuje tiež tzv. digitálny out of home (DOOH). Tak ako pri OOH, ide o rôzne typy billboardov či citylightov, ktoré sú však doplnené o zaujímavé digitálne a interaktívne funkcie a dokonca dokážu rozpoznať, či sa na ne niekto pozrel.
Vďaka DOOH si môže firma vybrať a meniť promovaný vizuál alebo video kedykoľvek sa jej zachce a takisto môže tieto kampane na diaľku vypnúť alebo spustiť tak, aby sa ukazovali len v určitom čase. S klasickým statickým billboardom by toto všetko bolo možné dosiahnuť len veľmi ťažko.
Výhody digitálneho out of home
Výhodou DOOH je to, že podnikateľ platí len za reklamy, ktoré jeho cieľová skupina reálne uvidí. Vďaka špeciálnej technológii tieto typy DOOH dokážu zaznamenať ľudský pohľad, na základe ktorého je firme „vystavená faktúra”. Zatiaľ čo pri klasických billboardoch si platí za prenajatie priestoru, v prípade DOOH reklamy zaplatí len za tých ľudí, ktorí reklame venovali skutočnú pozornosť.
Výhodou na DOOH tiež je, že reklamu je možné zacieliť takmer rovnako, ako keby firma nastavovala online kampaň. Môže si nastaviť maximálny denný alebo celkový rozpočet, konkrétne dni a časy spustenia, miesta, na ktorých sa má vaša kampaň zobraziť a dokonca aj poveternostné podmienky, za akých sa môže reklama spustiť. Navyše DOOH technológie dokážu predpovedať pohyb okoloidúcich, takže umožnia zobraziť reklamu len zvolenej vekovej kategórii alebo pohlaviu.
Nevýhody digitálneho out of home
Aj keď existuje spoločnosť, ktorá ponúka až 920 DOOH plôch v rámci Európy (vrátane Slovenska a Českej republiky), pokojne sa môže stať, že práve na mieste, kde by firma takúto reklamu potrebovala, nebude ani jedno zo zariadení umiestnené.
Rovnako ako pri iných druhoch reklamy, aj tento spôsob marketingu so sebou nesie riziko, že neprinesie toľko zhliadnutí, ako by firma čakala. Vtedy je fajn zamyslieť sa nad kreatívou kampane alebo nechať si poradiť od prípadnej spoločnosti poskytujúcej DOOH služby.
Koľko stojí digitálny out of home?
Tak, ako to býva aj pri online reklame, ani v prípade DOOH kampaní cena za zhliadnutie nie je nikdy jednotná, no pohybuje sa v rozmedzí niekoľkých centov. Finálna cena závisí od množstva faktorov, ako sú intenzita kampane, lokácia zariadenia, čas, v ktorom bude kampaň spustená a či bude použitý ako výstup statický obrázok alebo video. Vždy je ale možné nastaviť rozpočtový limit, takže sa nestane, že by firma minula viac peňazí, ako mala v pláne.
Inšpirácia v digitálnom out of home
Fantázii pri vymýšľaní DOOH reklamy sa medze nekladú, no treba mať na pamäti, že menej je niekedy viac. Väčšina zariadení býva umiestnených v rušných nákupných centrách, takže ľudia okolo nich len prebehnú. Reklama ich preto musí zaujať na prvý pohľad, napríklad zaujímavým vizuálom, nadpisom alebo akciou. Firma môže dať napríklad ľuďom tipy na darčeky, informácie o plánovanej udalosti či zľavách.
Špecifiká guerilla marketingu
Pod pojmom guerilla marketing rozumieme reklamu, ktorá je umiestnená v uliciach alebo na iných frekventovaných miestach, no pomerne netradičným spôsobom, ktorý ľuďom na prvý pohľad nepovie, že ide priamo o propagáciu.
Okrem nízkych nákladov guerilla stojí a padá na buzz marketingu a virálnom marketingu. Pri guerilla reklamách sa o nich jednoducho musí hovoriť nielen medzi potenciálnymi klientmi, ale celou širokou verejnosťou. Môže šokovať, zahrať na emócie alebo len kreatívne pripomenúť zaujímavú myšlienku. Ukážkovým príkladom úspešného guerilla marketingu sú značky ako McDonald’s, Nike či IBM.
Výhody guerilla marketingu
Najväčšou výhodou guerilla marketingu je to, že sa o firme bude hovoriť. Ak príde s naozaj zaujímavým nápadom, dá o sebe svetu vedieť a dokonca to možno priláka aj takú cieľovú skupinu, o ktorej by sa podnikateľovi predtým ani nesnívalo. Výhodou tiež je, že by guerilla marketing určite nemal zruinovať rozpočet, takže ušetrené peniaze môže firma vložiť do iných marketingových kanálov.
Nevýhody guerilla marketingu
Nevýhodou guerilla kampaní je, že firma nikdy nemôže dopredu vedieť, ako dopadnú. Jej odkaz môže byť zle pochopený, spojený s inou značkou alebo jednoducho ostať nepovšimnutý. Preto si na realizácii treba dať naozaj záležať, nech podnikateľ nespraví krok vedľa.
Koľko stojí guerilla marketing?
Pri guerilla marketingu je najdôležitejší nápad. Vymýšľanie síce zaberie nejaký čas, no náklady na výrobu nemusia byť vysoké. Väčšinou podnikateľ zaplatí za vytlačenie letáčika, nálepky či rôzne maličkosti, ktoré mu pomôžu sprostredkovať myšlienku. A ešte nesmie zabudnúť na prípadné vyplatenie grafika, ktorý dá jeho nápadu vizuálnu podobu.
Inšpiratívne príklady guerilla marketingu
Príklad zaujímavého proma zubárskej ambulancie a baletnej školy – jednoduchý letáčik, ktorý má odtrhávacie zuby alebo sukňu s kontaktom.
Čajovňa so širokou ponukou vrecúškových čajov zasa môže vyrobiť papierové visačky, pripevniť k nim šnúrky a hodiť ich do akéhokoľvek predmetu, ktorý pripomína veľký hrnček, napríklad do koša, kvetináča či fontány.
Ako získať zákazníkov pomocou offline reklamy – zhrnutie
Letáky sú vhodným a nie príliš nákladným spôsobom reklamy nielen pre veľké reťazce, ale aj menšie firmy. Rozdávať ich môžu zamestnanci priamo v predajni a zabrániť ich vyhodeniu môže napríklad zľavový kupón, ktorý je súčasťou letáka. Náklady na vytvorenie sa môžu pohybovať v jednotkách eur, ak sa graficky zdatnejší podnikateľ rozhodne vytvoriť ich sám, no záleží tiež na počte vytlačených kusov. Väčšiu investíciu si bude takáto reklama vyžadovať, ak firma využije služby grafika alebo grafického štúdia.
Ak sa firma rozhodne usporiadať nejakú udalosť, napríklad ochutnávku pri otvorení prevádzky, nemusí ísť o nákladnú záležitosť. Zorganizovať ju totiž možno priamo v predajni, čím sa ušetria náklady za prenájom priestorov. Financie si vyžiadajú dekorácie či sprievodné občerstvenie, prípadne aktivity, ktoré sa firma rozhodne do programu pridať. Výhodou je tiež získanie si pozornosti zákazníkov a zaujatie produktami, po ktoré sa radi vrátia. Nevýhodou môže byť nízka účasť, zneužitie zákazníkmi, ktorí chcú využiť iba pohostinnosť firmy alebo nutnosť kombinácie s inými formami reklamy, aby sa o udalosti ľudia dozvedeli.
Digitálny out of home zasa pomáha osloviť zákazníkov prostredníctvom billboardu, ktorý môže byť aj vo forme videa a navyše je možné ho zapnúť len pre isté cieľové skupiny. Dokáže zaznamenať, koľko ľudí si ho všimlo a pre firmu tak vytvoriť relevantné štatistiky, ktoré jej povedia, či reklama zaujala, alebo nie. Nevýhodou je, že takéto billboardy ešte nie sú úplne bežné a nemusia byť prístupné na mieste, kde by to firme vyhovovalo. Čo sa týka nákladov, cena sa pohybuje rôzne podľa zhliadnutí a ovplyvňuje ju aj intenzita kampane, lokalita či čas, kedy sa spustí. Je však možné nastaviť rozpočtový limit, ktorý sa nepresiahne.
Zaujímavou formou, ako zvýšiť povedomie o značke, je guerilla marketing. Ten si vyžaduje najmä veľkú dávku kreativity, no investície nemusia byť až tak veľké. Niekedy stačí pár vhodne potlačených papierov a ich správne umiestnenie. Nevýhodou môže byť to, že podnikateľ nemá žiadny priamy údaj o tom, ako reklama zaujala. Mínusom je tiež to, že takáto propagácia môže byť nesprávne pochopená.