PPC reklama vo vyhľadávači či na sociálnych sieťach, alebo e-mail marketing – aké sú ich výhody a nevýhody a ako hlboko musí podnikateľ pri nich siahnuť do vrecka?
Či ide o začínajúceho podnikateľa, alebo o niekoho, kto už nejaký čas predáva svoj produkt či službu, jedno je isté – ak chce získať nových a udržať si starých zákazníkov, reklame sa jednoducho nevyhne. Funkcie reklamy sú rôzne a mnohí sa možno pýtajú, kde začať, či to nebude veľa stáť a ktorý formát podnikateľovi prinesie želaný efekt. Netreba sa báť. Prinášame odpovede a niekoľko tipov, ako získať zákazníkov pomocou reklamy na internete.
PPC reklama vo vyhľadávači a jej špecifiká
O čo pri tzv. pay per click reklame ide? Ako prezrádza samotný názov, ide o formu propagácie, pri ktorej firma ako inzerent, zaplatí menší poplatok vždy, keď na reklamu niekto klikne. Kam bude odkazovať, je na podnikateľovi, ale s najväčšou pravdepodobnosťou potenciálneho zákazníka presmeruje na firemný web alebo e-shop, cez ktorý mu chce svoj produkt či službu predať alebo dať viac informácií.
Najpopulárnejší reklamný systém na PPC reklamu poskytuje spoločnosť Google. Nazýva sa Google Ads - ide o platformu, cez ktorú si podnikateľ zvolí vlastné reklamné texty a k nim pridruží vybrané kľúčové slová, podľa ktorých by mali jeho zákazníci reklamu nájsť. Následne ich Google spolu s ďalšími inzerentmi zobrazuje vo svojom vyhľadávači a podnikateľ už len čaká, kedy si na tú jeho niekto klikne.
Výhody PPC reklamy na Google
Výhodou PPC reklám je hlavne to, že firma platí len vtedy, ak na jej reklamu niekto klikne, pričom cena za jeden klik sa pri správnom nastavení a výbere kľúčových slov môže stáť niekoľko centov. Výnimkou sú sektory, kde je vysoká konkurencia, vysoké marže a inzerenti sú ochotní za klik platiť aj oveľa viac.
Ďalšou výhodou tiež je, že podnikateľ vie prípadnú (ne)funkčnosť kampaní kedykoľvek meniť a upravovať tak, aby dosiahol čo najlepšie výsledky. Ak mu kampaň nefunguje, tak ju jednoducho vypne a skúsi inú stratégiu aj bez toho, aby minul ďalšie peniaze na niečo, čo nefunguje.
Nevýhody reklamy na Google
Výkonné kampane si vyžadujú pravidelnú kontrolu a optimalizáciu. To, že nejakú reklamu podnikateľ nastaví a nechá ju bežať bez akýchkoľvek zásahov, by mu mohlo viac uškodiť než pomôcť. Preto je potrebné venovať tejto téme veľa času a naučiť sa podrobnosti o PPC reklame vo vyhľadávači, alebo osloviť experta, ktorý ale bude firmu stáť ďalšie financie.
Koľko stojí PPC reklama na Google?
Ak sa podnikateľ chystá prvýkrát spustiť vyhľadávaciu Google kampaň, keďže ešte dopredu nemôže vedieť, koľko kliknutí získa a aké budú ich ceny, musí si nastaviť takzvaný testovací rozpočet. Zvoliť si môže vo forme mesačného alebo denného limitu, teda ceny, ktorá nebude v období dňa alebo mesiaca prekročená.
Vhodné je skúsiť napríklad spustiť kampaň trvajúcu dva týždne v hodnote 50 €, čo je približne 3,5 € denne. Po skončení kampane si podnikateľ skontroluje, koľko zobrazení a klikov za dané obdobie získal. Ak výsledky nie sú uspokojivé, zasiahnuť väčšie publikum môže pomôcť vyšší rozpočet, no v prvom rade treba zvážiť, či boli vhodne nastavené parametre kampane, či napríklad netreba zaujať iným reklamným textom, alebo lepšie zvoliť kľúčové slová.
Google Ads taktiež ponúka nástroj s názvom Plánovač výkonnosti, ktorý po pár dňoch a klikoch na reklamu dokáže predpovedať, ako môžu zmeny v kampani či rozpočte ovplyvniť kľúčové metriky a celkovú výkonnosť. Takže si nad tým nebude podnikateľ musieť lámať hlavu sám.
Ako vytvoriť efektívnu reklamu na Google? Inšpirácia z praxe
Ak chce dať o sebe vedieť prostredníctvom PPC reklamy napríklad pekáreň, mala by si spísať kľúčové slová týkajúce sa jej podnikania a tie najdôležitejšie implementovať priamo do nadpisu (modrého textu) reklamy. Podstatné je tiež skontrolovať objem vyhľadávania vybraných slov cez nástroj s názvom Plánovač kľúčových slov, teda ako často sa dané výrazy vyhľadávajú.
Vhodným príkladom je PPC reklama bratislavskej pekárne Fertucha. Hneď v nadpise sa potenciálny zákazník dozvie, že pečú najmä koláče a torty a že je jednoduché objednať ich online s dovozom. Vo zvyšnom texte nájde informácie o cene za dovoz či možnosti darovania produktov k sviatku. Vďaka pár riadkom tak klient vie, čo od služieb pekárne môže očakávať.
Reklama na sociálnych sieťach a jej špecifiká
Sociálne siete ako nástroj marketingu by nemali chýbať v stratégii asi žiadnej značky. Je to dobrý spôsob, ako zachytiť veľkú skupinu potenciálnych klientov na jednom mieste. Facebook, Instagram, LinkedIn, dokonca aj TikTok je možné efektívne využiť ako nástroj pre reklamu na internete.
Facebook a Instagram reklama umožňuje robiť si promo organicky a bezplatne, pomocou obrázkov či videí, alebo si firma môže za reklamu priamo zaplatiť. Skvelé je, že platená Instagram reklama sa nastavuje v rovnakom rozhraní ako tá na Facebooku, takže podnikateľ „zabije dve muchy jednou ranou“ a všetko vybaví v jednom systéme.
Firma môže pripraviť kampaň, ktorá presmeruje ľudí na jej e-shop, pomôže jej nazbierať nových fanúšikov firemného profilu alebo odpromuje zaujímavý event. Taktiež existuje dynamická Facebook reklama, ktorá dokonca dokáže zacieliť na ľudí, ktorí už o web záujem prejavili alebo sa chystali niečo na e-shope nakúpiť.
Výhody reklamy na Facebooku a Instagrame
Veľmi podstatnou výhodou Instagram a Facebook reklamy je, že cielenie je možné konkrétnejšie špecifikovať.
Napríklad, ak obchod s eko potravinami chce osloviť ženy, ktoré žijú v Košiciach či jeho okolí a zaujímajú sa o zdravý životný štýl, nie je problém. Alebo ak chce firma svoj nový vitamínový nápoj dostať do povedomia športujúcich ľudí z Bratislavy, ktorým sa páčia populárne fitness stránky, môže tak jednoducho urobiť pri nastavovaní kampane. Podnikateľa môže takáto kampaň stáť niekoľko centov za akciu, či už je to preklik, označenie „páči sa mi to” alebo iná interakcia.
Nevýhody reklamy na Facebooku a Instagrame
Aj prostredníctvom sociálnych sietí je možné sledovať konkurenciu. Preto si treba dať pozor na to, aby komunikačnú a reklamnú stratégiu firmy niekto neokopíroval. Preto je vhodné svoj prístup komunikácie na sociálnych sieťach vždy po čase osviežiť a prísť s niečím novým.
Tiež je dôležité vedieť, že aj keď podnikateľ dokáže Facebook alebo Instagram reklamu nastaviť za pár minút, kvalitnejšie a podrobnejšie zacielené kampane si budú vyžadovať oveľa viac času a expertízy. A pozor na zadávanie rozpočtu, konkrétne na desatinné čiarky, počet núl či dobu použitia rozpočtu. 100 € na celú kampaň a 1 000 € za deň kampane je veľký rozdiel.
Koľko stojí reklama na Facebooku alebo Instagrame?
Ani v prípade reklamy na sociálnych sieťach nemožno dopredu rátať s konkrétnou sumou, ktorá by zaručila úspech. Napríklad na Facebooku sa vždy berie do úvahy maximálna cena za klik, ktorú je ochotný podnikateľ zaplatiť a najmä kvalita reklamy. Ak firma vytvorí takú, ktorá sa ľuďom páči, klikajú na ňu a interagujú s ňou, cena za klik pôjde výrazne nižšie, vďaka čomu ušetrí aj celkový budget.
Pri Facebook či Instagram reklame si možno nastaviť maximálny budget na celkové trvanie kampane alebo denný rozpočet. Ak ide o začínajúceho podnikateľa, ktorý nemá peniaze nazvyš, môže začať napríklad testovacou sumou 100 € na celú kampaň, pričom reklamy nechá bežať pár týždňov. Za tú dobu mu systém zozbiera všetky podstatné informácie o tom, či za danú sumu dostane očakávaný výsledok. Treba však tiež brať do úvahy správne nastavenie cieľových skupín a takzvaných ad setov (nastavení reklamy). Tie je možné skontrolovať v prehľade, ktorý ponúka tzv. Správca reklám. Podnikateľ tam nájde aj výsledky jednotlivých kampaní a údaje ako dosah, cena za výsledok či minutú sumu. Ak kampaň nebola vhodne vytvorená pre cieľové publikum a na sociálnej sieti nezaujala, bude cena za výsledok vyššia.
Ako efektívne vytvoriť reklamu na Facebooku či Instagrame – inšpirácia
Facebook reklamy sú skvelým spôsobom, ako odpromovať zľavy či rôzne akcie. A ak to ešte podnikateľ spojí s dobrým úmyslom, má vyhraté - rovnako ako v prípade e-shopu Be Wooden. Táto značka sa rozhodla promovať kľúčenky a nálepky, ktoré si u nich možno kúpiť úplne zadarmo, keďže vznikli z nadbytočného materiálu, ktorý by sa inak vyhodil. Niekedy naozaj stačí pekná myšlienka.
V prípade reštaurácie, ktorá si zakladá na dobre vyzerajúcom jedle a celkovom pohodovom šate značky, je vhodné využiť v rámci svojej online komunikácie formát Instagram Stories, ktorý je vystavaný na pekných a uvoľnených fotkách, pričom ich forma je viac imidžová než predajná.
Priamy marketing a jeho špecifiká
Priamy alebo tzv. direct marketing je naozaj široký pojem, ktorý môžeme zhrnúť ako spôsob priameho oslovenia zákazníka. Patrí sem napríklad teleshopping, zásielkové katalógy, telemarketing a v online svete e-mail marketing. Ten funguje na princípe rozosielania newsletterov rôznym skupinám ľudí, na ktorých mohla firma získať kontakt (e-mailovú adresu) napríklad pri registrácii, vypĺňaní objednávky či zapojení do rôznych súťaží a uložila ich do internej databázy.
Čo je na newsletter ako efektívnu reklamu vlastne potrebné? Prvým krokom je výber bezplatného online nástroja (avšak treba mať na pamäti, že väčšina z nich je bezplatná len do istého počtu príjemcov), zvoliť zaujímavý vzor direct mailu, vyplniť ho informáciami, produktami alebo iným obsahom, ktorý chce firma doručiť cieľovej skupine, zadať potrebné e-mailové adresy a odoslať. Reklama sa tak dostane priamo do inboxu ľudí, ktorí firmu poznajú, už u nej niečo nakúpili alebo len prejavili záujem o produkt.
Na čo si však pri e-mail marketingu a získavaní kontaktov treba dať pozor, sú pravidlá GDPR. Preto je dôležité dať si záležať na tom, akým spôsobom sa ku kontaktom firma dostane.
Výhody priameho marketingu a e-mail marketingu
Skvelé na direct e-mail marketingu je, že podnikateľ môže byť v osloveniach zákazníkov osobný. Stojí za to skúsiť vytvoriť newsletter v ženskom aj mužskom rode a ako pozdrav využiť konkrétne krstné meno zákazníkov, takže budú mať pocit, že ten e-mail s konkrétnou ponukou produktov im bol ušitý priamo na mieru.
Výhodou je tiež možnosť osloviť konkrétnych zákazníkov napr. formou newsletterov na základe získanej databázy kontaktov.
Nevýhody priameho e-mail marketingu
Medzi nevýhody priameho marketingu patrí napríklad to, že ho využíva množstvo firiem, takže ak podnikateľ nechce, aby sa jeho newsletter stratil v spleti tých konkurenčných, musí si dať záležať aj na takých maličkostiach, akými sú chytľavé predmety správ, pútavé nadpisy e-mailu a celková vizualita. A to najdôležitejšie: nastaviť stratégiu odosielania newsletterov tak, aby firma zákazníkov neotravovala novým e-mailom niekoľkokrát do dňa.
Koľko stojí priamy e-mail marketing?
Existuje množstvo nástrojov, ktoré podnikateľovi dovolia pomocou prednastavených šablón vytvoriť a rozposlať newslettre bezplatne, no väčšinou býva kapacita obmedzená na približne 2 000 e-mailových adries. Ak by chcel toto číslo prekročiť, musel by si priplatiť, pričom ceny začínajú od cca 10 € mesačne.
Medzi známe newsletterové nástroje patrí MailChimp, ktorý zdarma ponúka možnosť vytvoriť si jednoduchú landing page (stránka zachytávania potenciálnych zákazníkov) a za príplatok dokonca pomôže s A/B testovaním newsletterov či 24 hodinovým zákazníckym online servisom v prípade, že si s niečím podnikateľ nevie dať rady.
Ako na e-mail marketing? Tipy na pútavú reklamu v priamom marketingu
Priamy marketing je možné využiť napríklad pri prevádzke kaviarne. Ak chce dať zákazníkom vedieť o špeciálnych ponukách či eventoch, môže pridať do úvodu e-mailu aj efektný odpočítavač, vizuálne pútavý prvok, ktorý podá informáciu o deadline zaujímavejšie než uvedením obyčajného dátumu.
V prípade, že vo svojej kaviarni podnikateľ predáva aj balenú kávu, nemusí sa báť ju v newsletteri spomenúť a prihodiť napríklad aj zľavu.
Dôležité je nezabudnúť pripraviť pútavý predmet e-mailu, ktorý by mal medzi ostatnými správami v schránke príjemcov vyniknúť.
Ako získať zákazníkov pomocou online reklamy – zhrnutie
Možností, ako osloviť zákazníkov, je v dnešnej
dobe mnoho, a to aj vďaka internetu a online prostrediu. Podnikatelia si môžu
vybrať, či si zvolia PPC reklamu vo vyhľadávači, propagáciu na sociálnych
sieťach, alebo priamo oslovia zákazníkov pomocou newslettera v maili. Môžu
využiť aj všetky spomínané možnosti alebo ich kombináciu. Zvážiť by však mali,
kto je ich cieľová skupina, koľko chcú do reklamy investovať aj čo chcú
zákazníkom povedať.
Pri PPC reklame vo vyhľadávači ide o prezentáciu firmy a jej služieb na základe istých kľúčových slov, ktoré zadá potenciálny zákazník pri hľadaní napr. cez Google. Musia byť preto vhodne nastavené, a tiež by mal podnikateľ uvažovať nad tým, ako zaujať už nadpisom a krátkym popisom, ktorý vyhľadávač zobrazí. Ako upúta zákazníka totiž ovplyvní cenu za výsledok - teda koľko ho stálo jedno kliknutie na odkaz, na základe čoho vie zistiť, ako veľmi bola jeho reklama efektívna.
Dnes už takmer každá firma využíva sociálne siete a aj propagáciu prostredníctvom Facebooku či Instagramu. Výhodou je zaujatie špecifickej cieľovej skupiny, ktorú si podnikateľ môže bližšie stanoviť pri nastavovaní. A hoci samotné nastavenie kampane nie je zložité, aby reklama priniesla zaručený efekt, je dôležité pripraviť pútavú formu, ale aj správne zvoliť parametre ako cieľová skupina, umiestnenie či časový rozsah, kedy sa má reklama zobrazovať používateľom. Rovnako ako pri PPC reklame, aj tu podnikateľ platí za výsledok - teda koľko centov stál jeden preklik či interakcia.
Ak sa podnikateľ rozhodne oslovovať zákazníkov prostredníctvom priameho marketingu a formou newsletteru, potrebuje získať kontaktné údaje a najmä e-mailové adresy svojich zákazníkov. Môže tak urobiť napr. pri registrácii na stránke alebo dať možnosť odoberať newsletter pri objednávke v jeho e-shope. Výhodou e-mail marketingu je adresnosť a vyvolanie pocitu osobnejšieho vzťahu so zákazníkom. Nevýhodou je, že newsletter môže zaniknúť v spleti iných mailov, preto by mal byť čo najpútavejšie vytvorený. Obsahovať môže tiež zľavovú ponuku. Rozpočet nemusí veľmi zasiahnuť, treba mať však na pamäti, že nástroje na vytvorenie newslettera sú zvyčajne bezplatné len do istého počtu adresátov.