Online obchod TEMU a jeho vplyv na e-commerce u nás

Napriek kritike, ktorej platforma čelí, je u zákazníkov stále obľúbená. Čím si ich získava, ako príchod TEMU ovplyvnil európske e-shopy a ako môžu obstáť v konkurenčnom boji?

Online obchod TEMU poznajú tisícky Slovákov a Čechov ako trhovisko, kde si môžu nakúpiť spotrebiteľské tovary ako hračky, odevy, elektroniku, nábytok, náradie či ďalšie tovary za veľmi nízke ceny. TEMU však vyvoláva medzi ľuďmi zmiešané názory a čelí aj silnej kritike za svoje obchodné praktiky. O obchodnom modeli tohto elektronického obchodu a aj o tom, ako ovplyvňuje lokálne e-shopy sa dozviete viac v článku.

Čo je TEMU?

Platforma TEMU vznikla relatívne nedávno, v roku 2022. Nejde ale o úplne nový projekt spoločnosti PDD Holding, ktorá za týmto e-shopom stojí. TEMU nadväzuje na obchodný model projektu Pinduoduo, ktorý tiež patrí do portfólia spomínanej spoločnosti.

Projekt Pinduoduo bol spustený v Číne (kde je ešte stále aktívny) v roku 2015 za účelom zefektívnenia potravinových nákupov vidieckeho obyvateľstva. Postupne sa ale jeho ponuka produktov dostupná pre čínske obyvateľstvo žijúce mimo hlavných dopravných uzlov, vrátane miest 3. úrovne (majú niekoľko miliónov obyvateľov, sú ale považované za chudobnejšie a menej rozvinuté) rozšírila napríklad aj o elektroniku či nábytok.

Pojem „Pinduoduo“, v čínštine 拼多多, znamená vo voľnom preklade niečo ako „dajme sa dokopy a získajme viac“ a presne na tejto stratégii projekt vyrástol. Umožnil totiž spotrebiteľom spojiť sa a nakupovať spoločne, čo im dáva možnosť využívať množstevné zľavy aj pri „individuálnych“ nákupoch. Každému tovar síce príde samostatne, keďže ale bývajú neďaleko seba, spoja sa, aby znížili náklady na prepravu a logistiku. Okrem tejto výhody sa sústredil Pinduoduo na nákup priamo od výrobcov, na čom stavia stratégiu aj TEMU.

Výhody platformy TEMU – čím láka zákazníkov?

Označiť TEMU jednoznačne len ako „čínsky projekt“ nie je v súčasnosti úplne pravdivé, nakoľko PDD Holding má sídlo oficiálne v Írsku aj v USA. Online obchod láka zákazníkov na extrémne nízke ceny, zvyčajne bezplatné doručenie a pri predaji a snahe o udržanie zákazníkov využíva silnú gamifikáciu (použitie herných prvkov a mechanizmov v nehernom prostredí s cieľom motivovať ľudí k istému správaniu či zlepšiť ich angažovanosť) alebo zľavy, ktoré povzbudzujú zákazníkov odporúčať produkty a obchod ďalším ľuďom, napríklad cez sociálne siete. To obchodu pomáha udržať vysokú návštevnosť.

TEMU využíva možnosť nákupu priamo od výrobcov v Číne vo veľkých množstvách, čo znižuje transakčné náklady a umožňuje tomuto online predajcovi vyrokúvať lepšie ceny. Nižšie nákupné ceny TEMU následne presúva na koncových zákazníkov, čím si získal aj cenovo senzitívnejších zákazníkov.

Na rozdiel od spomínanej „čínskej obdoby“ Pinduoduo, ponúka TEMU zákazníkom široké portfólio tovarov. Kupujúci po celom svete hľadajú rozličné spotrebiteľské tovary, bytové dekorácie či kozmetiku.

Prečítajte si tiež

TEMU prenáša úspory z rozsahu, čiže znížené náklady nákupu, na koncových zákazníkov. Ide o relatívne novátorský prístup, nakoľko tradične si úspory nechávali firmy, ktoré dokázali realizovať úspory z rozsahu bez toho, aby ich prenášali na koncových zákazníkov.

Na väčšinu objednávok poskytuje TEMU doručenie zdarma, no z časového hľadiska treba počítať s niekoľkými týždňami. Termíny doručenia sú porovnateľné s čínskymi trhoviskami Shein, Wish a Aliexpress.

TEMU vs Aliexpress či Wish – v čom sa líšia?

Používateľským rozhraním a dodacími podmienkami sa TEMU podobá svojej konkurencii typu Aliexpress, Wish a Shein. Čo TEMU ale odlišuje od týchto konkurentov sú ešte nižšie predajné ceny, nakoľko tovar nakupujú priamo od výrobcov bez sprostredkovateľov a obchodných spoločností.  

Avšak, odlišujúcim aspektom TEMU je aj gamifikácia, zľavy a iné výhody, ktoré poskytuje zákazníkom. Odmeňuje napríklad zdieľanie nákupov s okolím alebo pravidelnú aktivitu na platforme. TEMU si takto udržiava vysokú návštevnosť, znižuje potrebu platených reklám a v podstate buduje „závislosť“ zákazníkov od používania jej predajnej aplikácie.

No na platformu TEMU sa „valí“ množstvo kritiky, hlavne zo Západu. V USA aj Európskej únii sa o TEMU veľa diskutuje nielen medzi používateľmi či v médiách, ale aj medzi odborníkmi, zväzmi na ochranu spotrebiteľov a na vládnych úrovniach.

Článok pokračuje pod reklamou

TEMU čelí kritike pre škodlivý tovar, únik dát či neetickú výrobu

Platforme TEMU sú vytýkané najmä problémy s kvalitou. Na rozdiel od eBay alebo Amazonu je prístup spoločnosti ku kvalite tovaru laxný (vlažný, rezervovaný). TEMU doručuje po celom svete tisícky zásielok denne a regulačné orgány nestíhajú zásielky kontrolovať a sledovať, či spĺňajú bezpečnostné a certifikačné normy. Preto sa na európsky aj americký trh dostáva veľa nebezpečného a škodlivého tovaru. Osobitne odporúčame byť obozretní pri nákupe hračiek, akýchkoľvek výrobkov určených pre deti, elektroniky a kozmetiky. Vhodnejšou voľbou sú predajcovia na Slovensku alebo v Česku, prípadne z inej európskej krajiny, nakoľko títo predajcovia musia dodržiavať európske normy, ktoré sú výrazne prísnejšie oproti tým čínskym. V súvislosti s produktmi z platformy TEMU už boli nahlásené u zákazníkov popáleniny kože či alergické reakcie a pri testovaní sa našli výrobky, ktoré obsahovali toxické látky, spôsobovali riziko udusenia detí či porezania. Nebezpečie pre spotrebiteľov odhalili aj testy ohrievačov alebo bežnej elektroniky. Kritici tiež upozorňujú na neetickú výrobu, najmä čo sa týka využívania detskej práce či práce za takmer žiadnu odmenu (vykorisťovanie).

Pri hodnotení rizík spojených s nakupovaním na TEMU nemožno opomenúť aj bezpečnosť dát používateľov. Mnohí bezpečnostní analytici upozorňujú na TEMU ako na špionážny softvér - obsah mobilných telefónov užívateľov má posielať do Číny. Aplikácia získava prístup k polohe používateľa a jeho adrese, ID zariadenia, kontaktom používateľa, informáciám o platbách či histórii prehľadávača. Preto odborníci odporúčajú túto aplikáciu nepoužívať.

Vplyv TEMU na e-commerce na Slovensku a v Česku 

Platforma TEMU získala pozitívne prijatie najmä medzi cenovo senzitívnejšími spotrebiteľmi a mladými ľuďmi z tzv. generácie Z, ktorí oceňujú interaktívnosť a hravý aspekt platformy, vrátane jednoduchého používateľského rozhrania a možnosti bezplatného vrátenia prvej objednávky.

Udržateľnejšie orientovaní spotrebitelia zasa TEMU odmietajú používať práve kvôli etickej stránke výroby a propagácii fast fashion, ktorá je proti ich presvedčeniu.

Marketingová kampaň TEMU predražila reklamy e-shopov o desiatky až stovky percent

Európske e-shopy, medzi nimi aj slovenské a české, pocítili príchod TEMU na náš trh veľmi silne. Extenzívna marketingová kampaň TEMU na všetkých internetových platformách, od Google Ads až po sociálne siete, spôsobila predraženie online reklamných kampaní lokálnych e-shopov o niekoľko desiatok až stoviek percent. To v mnohých prípadoch vyústilo do eliminácie kampaní, nakoľko z nich nevideli možnosť návratnosti.

Naše eshopy sú v nevýhodnej pozícii nielen kvôli neschopnosti konkurovať TEMU rozpočtami na reklamné kampane, ale aj pre regulácie, ktoré musia spĺňať a ktoré im zvyšujú náklady. Následne ich musia premietnuť do obchodnej marže, kde opäť nemajú ako konkurovať tomuto e-commerce gigantovi.

Ako obstáť v konkurenčnom boji s platformou TEMU?

Európsky e-commerce segment musí inovovať, pretože čelí obrovskej konkurencii nielen z Číny, ale aj od iných globálnych e-commerce hráčov. TEMU ťaží z toho, že európski, a teda aj slovenskí a českí spotrebitelia, sú čoraz viac cenovo senzitívnejší a všetko naznačuje tomu, že tento trend bude pokračovať aj v nasledujúcich rokoch.

Čo by mohli robiť majitelia a prevádzkovatelia e-shopov na Slovensku a v Česku, je odlíšiť sa od konkurencie poskytovaním unikátnych alebo vysoko kvalitných a personalizovaných služieb/výrobkov zákazníkom. Ďalšou možnosťou, ako konkurovať TEMU, je zamerať sa na pridanú hodnotu produktu a priniesť na trh originálne produkty, ktoré na TEMU a ďalších e-shopoch nenájdu.

Prečítajte si tiež

E-commerce segmentu by mala aktívne pomáhať aj Európska únia, ktorá by mala v prvom rade v tejto oblasti riešiť, či produkty dovážené z TEMU a iných čínskych e-shopov spĺňajú naše normy distribúcie a ochrany spotrebiteľa. Regulačné orgány by sa mali tiež snažiť chrániť spotrebiteľov v Európe pred nekalými praktikami, akými sú napríklad predaj tovaru pod hodnotu výrobných nákladov a klamlivá reklama.

Pripravovaná reforma výberu cla pre dovozy z tretích krajín, v rámci ktorej plánuje Európska únia zrušiť oslobodenie tovaru v colnej hodnote do 150 eur od platenia cla, čínskych gigantov nezastaví. Videli sme to už v roku 2021 pri zrušení oslobodenia platenia DPH za dovezený tovar do colnej hodnoty 22 eur. Zrušenie tejto výhody pre dovozy z tretích krajín nezastavilo dovozy zásielok v malej hodnote z Číny a ďalších krajín. Práve naopak, oproti roku 2021 došlo v rokoch 2022 a 2023 k viac ako dvojnásobnému nárastu objemu dovezených zásielok, k čomu prispievajú hlavne platformy TEMU, Shein, Aliexpress a Wish.

Podpora konkurencieschopnosti európskych predajcov nemusí byť iba zo strany Európskej únie. Opatrenia môžu prijať aj jednotlivé členské krajiny. Francúzsko napríklad v roku 2024 s cieľom chrániť svoj trh na národnej úrovni obmedzilo propagáciu fast fashion a produktov, ktoré sú neudržateľné pre životné prostredie. 

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Preprava kusových zásielok (LCL) v medzinárodnom obchode

Kedy je vhodné využiť LCL prepravu, ako funguje v praxi, aké výhody ponúka a na čo treba, naopak, dať pozor? Podrobnosti aj ilustračný príklad z praxe.

Medzinárodná kontajnerová preprava v praxi

Aké sú špecifiká kontajnerovej prepravy, aké zásielky sa ňou (ne)oplatí posielať, aké výhody ponúka a ako takáto preprava prebieha? Praktické informácie aj príklad.

HS kód tovaru podľa colného sadzobníka: ako ho zistiť?

Krátky sprievodca HS kódmi, ktoré sú dôležité pri preclievaní tovaru. Na čo všetko slúžia, ako sa určujú a ako sa v colnom sadzobníku orientovať?

Vyslanie zamestnancov a živnostníkov: Slovensko v EÚ vyniká

Ako sa vyvíja počet vyslanej pracovnej sily zo Slovenska, aké pravidlá platia pri opakovanom vyslaní, v čom je iné vyslanie cudzincov so slovenskou živnosťou a aké riziká vysielanie má?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky