Dlhšia lehota na vrátanie tovaru, zmeny v uvádzaní zliav, zníženie byrokratickej záťaže či nové zásady ukladania sankcií. Aké sú najzásadnejšie novinky?
Nový zákon o ochrane spotrebiteľa sa dotkne zákazníkov, obchodníkov aj kontrolných orgánov
Ministerstvo hospodárstva SR pripravilo nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý modernizuje spotrebiteľskú legislatívu a podľa rezortu zabezpečuje spravodlivejšie usporiadanie vzťahov medzi spotrebiteľmi a obchodníkmi. Vláda ho na svojom mimoriadnom zasadnutí 14. apríla 2023 schválila. Ide o zásadnú revíziu spotrebiteľského práva na Slovensku, ktorá prináša zmeny pre všetkých účastníkov na trhu: spotrebiteľov, obchodníkov i orgány dohľadu. Nový zákon reaguje na rozvoj digitálnych technológií a zaistiť má vyššiu ochranu spotrebiteľov v online prostredí.
Návrh zákona v mnohých oblastiach posilňuje postavenie spotrebiteľov a zároveň vypúšťa povinnosti obchodníkov predstavujúce nadbytočnú regulačnú záťaž bez reálneho prínosu pre spotrebiteľov. V prípade porušovania predpisov má motivovať obchodníkov ku ukončeniu takej činnosti, resp. k náprave a odškodneniu spotrebiteľov.
Nakoľko ide o zapracovanie požiadaviek vyplývajúcich z európskych smerníc, v Českej republike podobné zmeny začali platiť začiatkom tohto roka. Dotkli sa tak aj slovenských prevádzkovateľov e-shopov, ktorí pôsobia na českom trhu – majú e-shop pod českou doménou, resp. v českej jazykovej verzii a zameriavajú sa na českých zákazníkov. Pre obchodníkov pôsobiacich na slovenskom trhu zmeny podľa nového zákona v prípade schválenia Národnou radou SR nadobudnú účinnosť od 1.8.2023.
Zmeny v prospech spotrebiteľov od 1.8.2023
Najvýznamnejšie zmeny v prospech spotrebiteľov sú:
- predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu, a to zo 14 na 30 dní pri zmluvách uzavretých pri predajnej akcii alebo nevyžiadanej návšteve obchodníka v domácnosti,
- zvýšenie ochrany pred umelým navyšovaním cien pred rôznymi zľavami a výpredajmi (napr. Black Friday) v záujme nalákať ich na zľavu, ktorá však reálne zľavou nie je,
- zavedenie prostriedkov nápravy pre poškodených spotrebiteľov v prípadoch, ak sa obchodník voči nim dopustí nekalej obchodnej praktiky,
- zvýšenie informovanosti pri uzatváraní zmlúv prostredníctvom online trhov,
- zlepšenie ochrany pred netransparentným nákupom a falošnými recenziami v online prostredí,
- zákaz marketingu propagujúceho tovar ako identický s tovarom v inom členskom štáte, pričom tomu tak nie je,
- garancia rýchlejšej nápravy a odškodnenia pre spotrebiteľov.
Zmeny v prospech obchodníkov od 1.8.2023
Najvýznamnejšie zmeny v prospech obchodníkov zahŕňajú vypustenie povinností, ktoré ich nadmerne zaťažujú, a to bez reálneho prínosu pre ochranu spotrebiteľov, ako sú:
- vypustenie duplicitnej úpravy náležitostí dokladu o kúpe,
- vypustenie povinnosti zverejňovať oznam o plánovanom dočasnom zatvorení prevádzkarne aspoň 24 hodín vopred.
Zákon zavádza taktiež mechanizmus tzv. druhej šance – t. j. viacerých inštitútov smerom k upusteniu od uloženia sankcie alebo zníženiu jej výmery v prípadoch, ak obchodníci prestanú porušovať právne predpisy a uskutočnia nápravu v prospech poškodených spotrebiteľov. Zavádza nové zásady ukladania sankcií s cieľom zabrániť uloženiu likvidačných pokút (sadzby pokút sú určené percentuálnym podielom z obratu obchodníka v záujme ukladania sankcií spravodlivejšie a proporcionálnejšie so zrejmým pozitívnym vplyvom najmä pre malé a stredné firmy).
Zmeny pre orgány dohľadu od 1.8.2023
Najvýznamnejšie zmeny pre orgány dohľadu zahŕňajú jednoznačné stanovenie pôsobnosti jednotlivých orgánov dohľadu s cieľom odstrániť existujúce kompetenčné konflikty a predchádzať vzniku nových, či rozšírenie právomocí orgánov dohľadu tak, aby zodpovedali minimálnym štandardom požadovaným EÚ.
Schválený bol aj zákon o všeobecnej bezpečnosti výrobkov
Zákon o ochrane spotrebiteľov bol schválený spolu s návrhom zákona o všeobecnej bezpečnosti výrobkov, ktorý prináša úpravu požiadaviek na bezpečnosť spotrebiteľských nepotravinových výrobkov. Pre tieto nejestvuje osobitná regulácia a ide o presne neohraničenú množinu rôznorodých výrobkov - ako sú napríklad nábytok, bicykle, detské oblečenie, zariadenia detského ihriska, školské potreby. Jeho cieľom je zvýšenie ochrany zdravia spotrebiteľov a účinný dohľad nad výrobkami tak, aby nebezpečné produkty boli čo najskôr identifikované a následne realizované opatrenia na ochranu spotrebiteľov.
Zdroj:
Tlačový odbor Ministerstva hospodárstva SR