Cloud je v súčasnosti fenoménom v oblasti IT. Prinášame ekonomickú analýzu zameranú na softvér, ktorý si môžete prenajať.
V prvom z dvojice článkov, ktoré sa venujú ekonomickej analýze cloudu sa budeme venovať softvéru na paušál, tzv. softvér ako služba. Odhalíme hlavné ekonomické výhody aplikácií v cloude a v záverečnom komplexnom príklade porovnáme klasickú a paušálnu platbu malého podnikateľa.
Nákupná cena softvéru ako služby
Do nákupnej ceny počítame cenu samotného softvéru + ostatné náklady spojené s kúpou (inštalácia, školenie a pod.).
Jedna z najväčších výhod softvéru ako služby je minimálna, ba priam nulová nákupná cena. Za softvér platíte mesačný paušál podľa počtu licencií, ktoré potrebujete. Namiesto stoviek či tisícok eur zaplatíte mesačne iba desiatky eur. V neustále sa meniacich trhových podmienkach nie je rozumné investovať veľké sumy do nákupu softvéru.
Prenájom je výhodnejší z viacerých dôvodov:
- platíte iba za to, čo potrebujete,
- náklady si časovo rozdelíte,
- neustále budete mať k dispozícií najnovší softvér,
- nemusíte riešiť servis a údržbu.
Ďalším dôvodom prečo je poskytovanie softvéru prostredníctvom cloudu výhodnejšie, je fakt, že špeciálny softvér je veľmi drahý. Hovoríme o softvéri, ktorý musia používať napríklad lekári, lekárnici, právnici, exekútori a iné odborné profesie.
Príklad: Vyštudovaný stomatológ sa rozhodne otvoriť si vlastnú ambulanciu. Okrem rôznych iných povinností si musí zakúpiť softvér na vedenie ambulancie. Takýto softvér stojí 870 € pri nákupe programu + ročné aktualizácie 250 €. Prvú faktúru na zaplatenie teda dostane v sume 1120 €. Pri nákupe softvéru formou služby, by to mohlo byť napríklad 46 € za mesiac, prípadne ešte menej.
Prevádzkové náklady softvéru ako služby
Problémy so softvérom prídu vždy, keď to najmenej čakáte. Keď máte najviac práce, nestíhate termíny, klienti sú nervózni a vy pracujete po nociach, začne sa vám všetko kaziť. Rýchlo zháňate kamaráta či známeho, ktorý vám vie pomôcť. Ak nikoho takého nepoznáte, máte smolu a musíte zavolať nejakého technika. Jeho hodinová tarifa prevyšujú tú vašu dvoj a viac násobne. To sa pri cloude nemôže stať. Všetky inštalácie, problémy, aktualizácie rieši firma, ktorej mesačne platíte paušálny poplatok. Prevádzkové náklady nie sú nulové, pretože sú premietnuté v mesačnej platbe. Výhodou je skutočnosť, že viete dopredu, aký je mesačný paušálny poplatok. Neprekvapia vás teda žiadne nečakané výdavky, ktoré by narušili vaše plány.
Investičné náklady softvéru ako služby
Vývoj informačných technológií napreduje raketovým tempom. Pokiaľ chcete efektívne pracovať a využívať moderné technológie, mali by ste používať najnovšie verzie programov. Nové verzie obsahujú zlepšenia, nové funkcie, opravené bezpečnostné chyby.
Pri cloudových aplikáciách neplatíte za nové verzie. Aplikácie sú dostupné okamžite po vydaní a pri prechode nepocítite žiadne obmedzenia. Chcete ponúkať prvotriedne služby alebo vyrábať výrobky najvyššej kvality? Používajte pri tom tie najlepšie programy.
Ostatné ekonomické výhody softvéru ako služby
Medzi veľkú výhodu patrí flexibilita licencií na aplikácie. Nakúpite iba toľko licencií, koľko skutočne potrebujete. V prípade kontroly legálnosti softvéru nebudete mať problém s dokazovaním legálnosti. Pre niektorých podnikateľov je veľmi dôležité, aby mohli pracovať z akéhokoľvek miesta.Softvér ako služba funguje na mobilných zariadeniach. Stačí vám inteligentný mobilný telefón alebo tablet. V neposlednom rade treba spomenúť vysokú bezpečnosť cloudových služieb. Za túto bezpečnosť sa opäť neplatí.
Prípadová štúdia
Podnikateľ používa pri svojej práci nasledovné program:
- ekonomický softvér,
- kancelársky balík,
- systém na správu zákazníkov,
- predajný softvér.
Pri porovnávaní sme brali do úvahy potreby malých podnikateľov. Ekonomická analýza potvrdila cenovú výhodnosť cloudových aplikácií.
V prípade nedostupnosti oboch typoch platieb pri rovnakom produkte, boli porovnávané podobné produkty.
Náklady pri jednorazovej platby v druhom a treťom roku sú bezpečnostné aktualizácie a aktualizácie spôsobené zmenou legislatívy, prípadne podpora produktu – predstavujú 20 % z ceny softvéru. Všetky ceny sú uvedené bez DPH.
Na prvý pohľad to môže vyzerať, že softvér ako sa služba sa z dlhodobého (ekonomického) hľadiska neoplatí. Opak je však pravdou. V grafe nie sú započítané ostatné náklady - prevádzkové a investičné náklady.