Google spustil na Slovensku novinku, ktorá má pomôcť prevádzkovateľom e-shopov a ich zákazníkom. Aké výhody a nevýhody majú reklamy Google Shopping?
Spoločnosť Google spustila službu Google Shopping (Nákupy v službe Google Ads) v decembri 2002. Na Slovensku sa do jej beta verzie bolo možné prihlásiť už nejaký čas, avšak až od 1. júna 2019 bola spustená oficiálne.
Služba Google Shopping (Nákupy v službe Google Ads) umožňuje zákazníkom vyhľadávať, prezerať si a porovnávať produkty. Zákazníci pri využívaní služby dokážu nakupovať priamo vo výsledkoch vyhľadávania.
Produkty, ktoré zákazník na Googli vyhľadáva, sa zobrazia na hlavnej stránke hneď pod vyhľadávacím oknom alebo na pravej strane. Zároveň pribudne aj záložka Nakupovanie, podobne ako sú teraz Obrázky alebo Videá. Po kliknutí na obrázok produktu Google zákazníka presmeruje na konkrétny e-shop, kde sa produkt nachádza.
Kampane v Google Shopping, respektíve kampane a reklamy
v Nákupoch v Google Ads, majú predpoklad stať sa obľúbeným
a využívaným typom kampaní na Slovensku, či už z pohľadu zákazníkov
alebo predávajúcich.
Podľa analýzy digitálnej agentúry Business Factory je v slovenskom online priestore približne 11 000 e-shopov s medziročným nárastom 20 %. Až 45 % návštevnosti pri e-shopoch je z mobilných zariadení. Najobľúbenejšie kategórie, ktoré zákazníci vyhľadávajú, sú najmä elektronika, dom a záhrada, šport, kozmetika, zdravie, knihy a hry.
Google Shopping pre e-shopy. Áno či nie?
Reklamy v Nákupoch v Google Ads (Google shopping) sú určené pre všetkých prevádzkovateľov internetových obchodov. Používatelia v nich nakupujú reklamný priestor ako pri bežných PPC kampaniach vo vyhľadávači.
Ak inzerenti premýšľajú nad využívaním kampaní a reklamy v Google Shopping, je potrebné splniť niekoľko požiadaviek. V prvom kroku musia mať založený účet v Google Ads Account. Tam si nastavia nový druh kampane a následne si vytvoria účet v Google Merchants Center.
Dôležitou súčasťou je vytvorenie si produktového XML feedu, ktorý predstavuje súbor štandardizovaných a čitateľných informácií o produkte. Je potrebné zadať správne a konkrétne informácie o produkte ako napríklad názov, jazyk, menu, v ktorej predávate, kvalita obrázku daného produktu, ale aj hodnotenie zákazníkov. Následne si inzerenti službu prepoja s Google Ads a vytvoria si štruktúru a prípravu pre Smart kampane.
Táto služba, tak ako všetky ostatné, má svoje výhody aj nevýhody. Pozrime sa najprv na pozitíva, ktoré kampane ponúkajú:
- Kampane Google Shopping sú vždy nadradené nad Google Search kampane, teda nad štandardné reklamy vo vyhľadávači. To znamená, že si zákazníci najskôr všimnú reklamu Google Shopping, ktorá je umiestnená vyššie ako reklama Google Search.
- Kampane Google Shopping dokážu pokryť všetky produkty z portfólia, takže sú vhodné pri implementácii veľkých počtov výrobkov, ktoré sa nachádzajú v e-shope.
- Google sa snaží motivovať inzerentov, aby vytvárali a poskytovali kvalitné, štruktúrované dáta, ktoré sa dajú dosiahnuť kvalitným technickým riešením e-shopu. Je to úloha pre programátora, respektíve dodávateľa e-shopu.
- Ak má inzerent dáta vypracované detailne a správne, v takom prípade mu Google ponúka lepšie finančné podmienky. Ak e-shop poskytuje nepresné, zlé alebo nekvalitné dáta, náklady na marketing budú vyššie. Podobne ako v Google Ads - ak inzerenti majú kvalitnú landing page (vstupnú stránku), znižuje sa cena za klik.
- Prevádzkovateľ e-shopu vie koľko zaplatí za reklamný priestor a nemusí platiť žiadne peniaze za reklamu vpred. Zaplatí až vtedy, keď sa zákazník rozhodne, kliknúť na jeho reklamu.
Nevýhody, kampaní Google Shopping (Nákupy v službe Google Ads) môžeme vidieť na rôznych príkladoch:
- Inzerent bez ponúknutia ceny (aukcia) nemôže konkurovať iným inzerentom, ktorí ponúkli väčšiu finančnú ponuku.
- Predajcovia už nebudú istým spôsobom dominantní voči zákazníkom, pretože zákazník si sám určí, na ktorú ponuku klikne. Zákazník bude mať viac možností, ktoré sa mu naskytnú v zložke nákupy, ako pred tým. Textová reklama neponúkala fotku a ani cenu. Zákazník musel otvoriť každú stránku, aby našiel to, čo hľadal.
- Zákazník bude nakupovať od spoločnosti Google - nie od obchodníka.
- Jednou z nevýhod môže byť aj komplikovaná tvorba štruktúrovaných dát. Taktiež táto forma reklamy nie je úplne vhodná pre produkty s dlhými a zložitými názvami.
- Je vhodná len pre online maloobchodných predajcov.
Kampane Google Shopping majú v zahraničí o 30 % vyššiu mieru konverzie ako textové reklamy. Uvidíme, ako sa bude situácia ďalej vyvíjať na Slovensku a ako budú na ňu reagovať obchodníci.
Čo prináša Google Shopping zákazníkom e-shopov?
Pre zákazníkov, ktorí plánujú nakupovať prostredníctvom e-shopov, prinášajú reklamy Google Shopping viacero výhod:
- vizuálny prehľad vecí, ktoré hľadajú na internete;
- presné a konkrétne cielenie vďaka ktorému by sa nemalo stať, že zákazník narazí na niečo iné, ako hľadá;
- predtým ako zákazník otvorí stránku s produktom, vidí fotku produktu, cenu, v niektorých prípadoch hodnotenie, ale aj názov e-shopu, ktorý produkt ponúka a cenu doručenia.