Parlament schválil koncom roka 2013 daňové licencie, na základe ktorých budú musieť platiť „dane“ aj tie spoločnosti, ktoré nevykazujú zisk.
Ak sa vás toto opatrenie dotýka a disponujete viacerými spoločnosťami, zvážte, či by nebolo pre Vás výhodnejšie zlúčiť viaceré spoločnosti do jednej spoločnosti a tým sa vyhnúť plateniu daňovej licencie pre jednu zo spoločností.
Zlúčenie je postup, pri ktorom na základe zrušenia bez likvidácie dochádza k zániku jednej spoločnosti alebo viacerých spoločností, pričom imanie zanikajúcich spoločností prechádza na inú už jestvujúcu spoločnosť, ktorá sa tým stáva právnym nástupcom zanikajúcich spoločností.
Na zlúčenie spoločností sa vyžaduje schválenie návrhu zmluvy o zlúčení spoločností, ktorá, ak zákon neustanovuje inak, obsahuje najmä:
- obchodné meno, sídlo a identifikačné číslo, ak je pridelené, zlučujúcich sa spoločností;
- podiely spoločníkov spoločností podieľajúcich sa na zlúčení spoločností v nástupníckej spoločnosti, prípadne výšku vkladov spoločníkov v nástupníckej spoločnosti,
- určenie dňa, od ktorého sa úkony zanikajúcich spoločností považujú z hľadiska účtovníctva za úkony vykonané na účet nástupníckej spoločnosti,
- určenie času, odkedy nadobudnú spoločníci zanikajúcich spoločností právo na podiel na zisku ako spoločníci nástupníckej spoločnosti
Na schválenie návrhu zmluvy o zlúčení spoločností sa vyžaduje súhlas všetkých spoločníkov zanikajúcich spoločností, v prípade zlúčenia aj spoločníkov nástupníckej spoločnosti, ak zákon neustanovuje alebo spoločenské zmluvy týchto spoločností neurčujú inak.
V návrhu zmluvy o zlúčení možno dohodnúť, že niektorí spoločníci zanikajúcich spoločností sa nestanú spoločníkmi nástupníckej spoločnosti; obdobné právo majú i spoločníci spoločnosti, na ktorú prechádza imanie zanikajúcich spoločností. Nástupnícka spoločnosť je povinná spoločníkom vyplatiť vyrovnací podiel. Na platnosť tejto dohody sa vyžaduje súhlas dotknutých spoločníkov.
Rady a tipy, ako postupovať pri zlúčení spoločností vám prinášame aj v článku Zlúčenie obchodných spoločností.
Zmluva o zlúčení musí mať formu notárskej zápisnice.
Okrem zmluvy o zlúčení sú k zápisu zlúčenia spoločností ako aj k výmazu zanikajúcej spoločnosti potrebné aj ďalšie dokumenty. Ide najmä o zápisnicu z valného zhromaždenia a prehlásenie spoločníka, že nepožaduje, aby bola účtovná závierka overená audítorom.
Ak uvažujete o zlúčení Vašich spoločností do jednej spoločnosti a zdá sa Vám vyššie opísaný proces zložitý, vieme Vám celý proces zlúčenia vrátane výmazu jednej zo spoločností do obchodného registra zabezpečiť už od 533 Eur a zaplatíme aj poplatok za notársku zápisnicu ako aj poplatok za zápis zmien do obchodného registra.
V prípade, že máte záujem o využitie našich služieb, neváhajte nás kontaktovať.