Stonyfield Farm: Cesta od siedmich kráv ku Danone

Stonyfield je producent organických jogurtov s dlhoročnou tradíciou. Na začiatku bolo 7 kráv a chuť zachrániť tradičné rodinné farmy. Dnes je Stonyfield multimiliónová firma, ktorú z veľkej časti pohltilo Danone.

Stonyfield založili v roku 1983 Samuel Kaymen a Gary Hirshberg. Dá sa povedať, že títo páni nikdy nemali v pláne vytvoriť veľký biznis, ktorý by neskôr predali nadnárodnému koncernu. Motivácia pre založenie biznisu bola viac pragmatická. Na malej farme v New Hampshire (US) spravovali malú neziskovku, ktorá sa snažila priblížiť život na farme deťom. Škola potrebovala financovanie, tak sa rozhodli, že zapriahnu do práce kravy, ktoré už vlastnili a začali vyrábať jogurty.

V 80. rokoch vlna bio a organických produktov v podstate ešte ani neexistovala. Okrem zodpovedného prístupu ku surovinám bol ich jogurt veľmi chutný a narastajúci dopyt ich presvedčil, aby sa mu začali venovať naplno.

Ťažké začiatky a dramatické zadlžovanie

Začiatky pre Garyho boli o extrémnom zadlžovaní. Vo svojej knihe píše ako si musel požičať na fax, aby pomocou neho mohol dohodnúť biznis alebo ako volal svokre a požičiaval si od nej peniaze. Najprv sa snažil nájsť partnera, ktorý by jogurty vyrábal, ale všetky spolupráce viedli iba k väčšiemu zadlžovaniu. Nakoniec sa rozhodol, že postaví vlastnú mliekareň, kde bude schopný vyrábať presne podľa svojich predstáv. Vďaka svojej vytrvalosti Stonyfield začiatkom 90. rokov dosahoval tržby na úrovni 10 miliónov dolárov ročne.

Značka Stonyfield je silne naviazaná na svojich zakladateľov a na misiu ponúkať kvalitné jogurty bez pesticídov, umelých urýchľovačov, antibiotík a geneticky mutovaných krmív pre kravy. Stonyfield zverejňuje svoju sieť dodávateľov a vo veľkom podporuje lokálnych farmárov. Absolútne odbočenie od konkurencie je program „Profits for the Planet“. Stonyfield každoročne odvádza 10% svojho profitu na podporu ekológie a vylepšovanie životného prostredia. Od roku 2010 používajú na svoje produkty obaly z rastlín, kým konkurencia je stále verná plastovým téglikom. Tieto obaly sú podľa dostupných informácii dokonca jedlé.

V roku 2008 Gary Hirshberg vydal knihu o svojom prístupe k podnikaniu, v ktorej pojem maximalizovanie profitu nájdete len v negatívnom kontexte. Kniha sa stala bestsellerom a pre Stonyfield znamenala ďalšie promo a popularitu.

Vstup Danone

V dobe predaja majoritného podielu spoločnosti Danone malo Stonyfield obrat na úrovni 85 milónov dolárov ročne. Cena, ktorú investovalo Danone bola na úrovni 125 miliónov. Gary ostal v spoločnosti ako CEO s upravenými hlasovacími právami, keď tri hlasy z piatich pri rozhodovaní boli jeho. Spoločnosť Danone mala možnosť za určitých podmienok vetovať rozhodnutia. Gary sa zaviazal dosahovať uspokojivé výsledky. V prípade, ak dva roky za sebou spoločnosť nebude dosahovať očakávané výsledky, Gary príde o miesto CEO.

Dôvodov na odpredaj väčšiny akcií Stonyfieldu veľkému hráčovi bolo viacero. Vzhľadom na veľkú zadĺženosť na začiatku podnikania, Garymu sa nikdy nepodarilo získať veľkých akcionárov a tak bol podnik roztrúsený v rukách stoviek kamarátov, rodinných známych a zanietencov konceptu udržateľnosti. Sám Gary nebol schopný odkúpiť tieto podiely, preto do spoločnosti v roku 2001 vstúpilo Danone.

Podľa magazínu Fortune sú jogurty Stonyfield číslo jedna v kategórii organické jogurty a v celkovej kategórii zahŕňajúcej všetky značky jogurtov na treťom mieste.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Darčeky, pozvánky či menovky pre svadobných hostí: originálne nápady podnikateľov

Aby každá svadba bola nezabudnuteľnou pre ženícha, nevestu aj hostí, podnikatelia prichádzajú s rôznymi kreatívnymi nápadmi a produktmi. Čo netradičné ponúkajú?

Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky