Dnes nie je oblečenie len záležitosťou módnych stylistov, návrhárov, ale aj „obyčajných“ ľudí s nevyhnutnou dávkou kreativity a štipkou obchodného ducha. Ak si myslíš, že máš návrhmi oblečenia čo povedať, americký startup Teespring by ti nemal byť neznámy. S Teespringom máš totiž úspech s vlastným oblečením zaručený!
Napriek veľkému úspechu v USA je startup Teespring na Slovensku takmer neznámy. Princíp podnikania je veľmi jednoduchý. Teespring umožňuje užívateľom vytvárať jedinečné kolekcie oblečenia s cieľom ich následného predaja. Môžete si vybrať buď z jednotlivých prednastavených vzorov, alebo pridať svoj vlastný kreatívny koncept tričiek, košieľ alebo mikín. Potom zostáva už len nastaviť cenu za svoj výtvor a spôsob jeho predaja. O všetko ostatné sa postará Teespring.
Nápad vďaka miestnemu baru
Prvotná myšlienka založiť platformu Teespring sa zrodila v roku 2011. Walker Williams, dnešný CEO Teespringu a spoluzakladateľ Evan Stites-Clayton sa rozhodli vytvoriť a predávať tričká ako spomienku na obľúbený miestny podnik, ktorý prednedávnom zatvorili. Realizáciu tohto nápadu však už od začiatku sprevádzali praktické problémy. Každý klient totiž potreboval inú veľkosť alebo sa mu páčila iná farba. Riešenie spočívalo vo vytvorení webovej stránky, kde mohli dávať užívatelia svoje objednávky spolu s veľkosťou želaného trička. Obchodný model bol nastavený tak, že platba bola spracovaná iba v tom prípade, ak sa zhromaždilo najmenej 200 objednávok za dané tričko. S odstupom času začiatky v biznise hodnotí Walker Wiliams ako prirodzený vývoj. Zakladatelia chceli len predávať tričká a nerátali, s akými problémami sa stretnú. Jediným prirodzeným riešením bolo vytvoriť platformu, ktorá by všetky nahromadené problémy odstránila.
Ako z nápadu urobiť firmu?
Samotní spoluzakladatelia Teespringu boli prekvapení úspechom predaja tričiek. Predalo sa ich nakoniec 400 kusov. Že tento podnikateľský nápad je životaschopný, potvrdili početné žiadosti iných firiem a organizácií o vlastné kreatívne oblečenie. To bolo správnym impulzom k tomu, že Walker Williams a Evan Stites-Clayton sa rozhodli venovať sa tomuto biznisu naplno. Spoločnosť Teespring oficiálne vznikla v októbri 2011 so sídlom v americkom meste Providence. Následnou hlavnou úlohou zakladateľov bolo získanie potrebného kapitálu na samotný rozbeh firmy. Presvedčili teda Billa Cesareho a Marka Weinera a tí im poskytli na budovanie firmy 600 tisíc amerických dolárov. Úspech Teespringu bol tak už na dosah.
V októbri 2012, čiže po roku od oficiálneho spustenia predaja tričiek cez Teespring, spoločnosť oznámila, že z predaja tričiek inkasuje viac ako 500 tisíc dolárov mesačne. V marci 2013 to už bolo o viac ako 50% viac. Konkrétne 750 tisíc dolárov mesačne. V tomto odobí Teespring mal konkurenciu v niekoľkých ďalších veľkých on-line predajcoch tričiek. Tí však nástup Teespringu podcenili a postupne zanikli. Na otázku, prečo sa stali tak úspešní Walker Wiliams odpovedá vždy rovnako. Základom úspechu je podľa neho jednoduchosť. Len tam, kde prelomíte všetky bariéry k podnikaniu, môžete byť úspešný! To, čo sú pre Amazon knihy, sú pre Teespring tričká.
Buď jedinečný, buď úspešný!
To, že dvaja americkí študenti našli dieru na trhu s tričkami, nebola náhoda. Súčasná generácia má silnú potrebu sebavyjadrenia, mladí ľudia sa jednoducho chcú odlišovať od ostatných. A platforma Teespring im to umožňuje. Tričká sú spôsobom, ako najjednoduchšie komunikovať svoju osobnosť. Jedná sa o základný stavebný prvok pocitu jedinečnosti. Napriek tomu, že Teespring zažíva nevídaný úspech, spoluzakladatelia a investori si uvedomujú, že musia neustále hľadať efektívnejšie možnosti logistiky výroby, distribúcie a partnerstiev s inými značkami. Ich správne smerovanie dokazujú čísla. Teespring predal za rok 2015 viac ako 6 miliónov tričiek a najmenej desiati z užívateľov portálu sa stali milionármi. Samotný Teespring tvrdí, že každý 75. Američan má v súčasnosti v šatníku vlastnú košeľu vytvorenú prostredníctvom ich služby.
Zásady úspešného podnikania podľa Teespringu
- Hľadaj možnosti a riešenia. Práve v problémoch a ťažkostiach sa skrýva potenciál a diera na trhu. Keď tieto problémy na trhu dokážeš vyriešiť, úspech máš zaručený.
- Urob všetko najjednoduchšie, ako sa len dá.
- Buď efektívny. Prenechaj zodpovednosť aj iným. Iba ten, kto je efektívny, dokáže veľké veci.
- Hľadaj investorov. Rozbehnúť biznis bez vstupného kapitálu je náročné. Hľadaj investorov, ktorí rozumejú tomu, čo robíš a veria v tvoj potenciál.
- Vytváraj emócie. Pocity a emócie sú hodnoty, ktoré pretrvávajú. Všetko ostatné je druhotné.
Máte aj vy skvelý nápad a odhodlanie?
Nebojte sa ho rozvíjať. Pomocnú ruku nájdete v coworkingových centrách, inkubátoroch, podnikateľských združeniach alebo v Slovak Business Agency, ktorej podporné programy začínajúcim podnikateľom ponúkajú tak finančnú (napríklad mikropôžičky) ako aj nefinančnú pomoc. Pomôcť slovenským startupom stať sa svetovými hviezdami má program Startup Sharks, v rámci ktorého môžu napríklad navštíviť svetové startupové eventy.