Pomoc pre cestovky: Prečo sa vláda rozhodla pre odklad zájazdov?

Vláda chcela pomôcť cestovným kanceláriám, no spotrebitelia s riešením nie sú spokojní. Na podrobnosti novely zákona o zájazdoch sme sa opýtali štátneho tajomníka Jána Oravca.

Novela zákona o zájazdoch, schválená parlamentom 20. mája 2020, vyvolala mnohé diskusie. Cieľom tejto úpravy je pomôcť cestovným kanceláriám vyrovnať sa s dopadmi koronakrízy a zabrániť vlne krachov. Novela upravuje postup odškodnenia zákazníkov v prípade neuskutočnených rezervovaných zájazdov z dôvodu uzatvorených hraníc, zastavenej medzinárodnej dopravy či zatvorených dovolenkových stredísk kvôli pandémii COVID-19.

Cestovné kancelárie teda nemusia svojim zákazníkom vrátiť peniaze hneď, ale môžu im ponúknuť náhradnú dovolenku napr. na Slovensku, prípadne môžu výlet do zvolenej destinácie využiť v roku 2021. Ak s tým ale klienti nesúhlasia, cestovné kancelárie im majú právo vrátiť peniaze až v septembri budúceho roka. Sú však aj výnimky, ktoré v prípade odmietnutia náhradného zájazdu dostanú peniaze späť do 14 dní. Do tejto skupiny vláda zahrnula seniorov nad 65 rokov či osamelých rodičov, ktorým bol priznaný nárok na pandemické ošetrovné. To mnohí považujú za diskriminačné a volajú po riešení novely právnou cestou. Na podrobnosti nového zákona sme sa preto opýtali štátneho tajomníka Ministerstva hospodárstva SR Jána Oravca, ktorý bol zodpovedný za prípravu riešenia pre cestovné kancelárie.

Koronakríza sa dotkla asi každého segmentu. Aký veľký je problém týkajúci sa práve cestovných kancelárií, čo sa týka počtu klientov, sumy zaplatených zájazdov, sumy poistného krytia?

Odhadovaný počet vyplatených finančných prostriedkov za zájazdy je do 13.3.2020 asi 80 mil. €, pričom ide o asi 110 tisíc zasiahnutých cestujúcich.

Suma poistného krytia sa nastavuje individuálne - každá cestovná kancelária by mala mať zabezpečenú ochranu pre prípad úpadku v sume najmenej 30 % plánovaných ročných tržieb, pričom aspekty poistenia zvažuje samotná poisťovňa.

Strana Smer-SD navrhoval vyčleniť sumu z balíka pomoci na podporu CK, aby nemuseli ukončiť svoju činnosť a mohli peniaze vrátiť klientom. Aké alternatívy ste zvažovali a prečo ste sa rozhodli pre aktuálne riešenie?

Zvažovali sme viacero možností, aj uvedenú alternatívu, avšak riešenie predstavené Ministerstvom hospodárstva SR predstavovalo najrýchlejšiu formu pomoci dotknutému sektoru. Okrem toho môžu cestovné kancelárie využiť už fungujúce formy pomoci (napr. úver SZRB Podnikateľ 2020), ktoré im majú pomôcť prekonať toto náročné obdobie.

Riešením MH SR je teda rozložiť plnenie záväzkov cestovných kancelárií v čase. Cieľom je, aby neskrachovali, pretože nemajú peniaze na vrátenie záloh, nakoľko aj oni už vyplatili napr. hotely v zahraničí. Odkiaľ teda majú mať financie na zabezpečenie ubytovania a služieb na Slovensku, v prípade náhradnej dovolenky pre klientov?

Každá cestovná kancelária ponúkne cestujúcim také náhradné plnenia, aké je schopná aj reálne zariadiť. Niektoré cestovné kancelárie môžu mať predplatené kapacity v hoteloch v rôznych krajinách, preto môžu ponúkať klientom náhradné zájazdy odlišné od tých pôvodných (napr. aj na Slovensku).

Objavujú sa hlasy, že je diskriminujúce umožniť istým skupinám odmietnuť aj náhradný zájazd a svoje peniaze dostať späť. Napr. dôchodcovia nad 65 rokov majú na túto možnosť nárok, ale invalidní dôchodcovia už nie. Na základe čoho ste zadefinovali skupiny ľudí, ktorí nemusia súhlasiť ani s náhradným zájazdom?

Výnimky sa týkajú osôb, ktorých ekonomická situácia sa zhoršila z dôvodu mimoriadnej situácie súvisiacej so šírením ochorenia Covid-19 alebo osôb, ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou nebudú môcť využiť ani náhradný zájazd. A práve seniori sú z dôvodu vysokého veku v súvislosti s ochorením Covid-19 považovaní za najzraniteľnejšiu skupinu obyvateľov.

Taktiež sa ozývajú názory, že zvolený postup je v rozpore s legislatívou EÚ, že porušuje práva spotrebiteľov a je v rozpore s ľudskými právami. Dokonca spotrebitelia vyzývajú, aby prezidentka zákon nepodpísala. Čo čaká cestovné kancelárie, ak bude znenie novely riešené Európskou komisiou či inými právnymi cestami?

Ak bude znenie novely riešené ako v rozpore s Európskou legislatívou zo strany Európskej komisie, bude prijatú novelu zákona obhajovať Slovenská republika ako štát.

Cestovné kancelárie by mali dodržiavať legislatívu účinnú v Slovenskej republike, ak sa medzičasom mení, je nutné prispôsobiť sa jej požiadavkám.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Pandemická OČR končí: od 1.9.2023 sa už nebude vyplácať

Sociálna poisťovňa prestane od 1.9.2023 poskytovať pandemické ošetrovné. Čo bude zrušenie tejto dávky znamenať v praxi?

Znovu posúdenie pandemickej OČR pri zvýšení príjmov

Rodičia, ktorým sa od roku 2020 zmenila výška príjmov, môžu požiadať o nové posúdenie pandemickej OČR. Postup, formulár žiadosti aj podmienky.

Pandemická OČR počas epidémie respiračných ochorení

Aké sú podmienky nároku na pandemické ošetrovné, ako si uplatniť nárok na dávku a ako o ňu žiadať?

Pomoc pre cestovný ruch: ministerstvo dopravy opäť otvorilo schému de minimis

Niektorí podnikatelia v cestovnom ruchu môžu opäť žiadať o kompenzácie za pandemické obdobie. Koho sa to týka, dokedy možno podať žiadosť a aké sú podmienky?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky