eKolok: čo to je, kde a ako ho kúpiť či vrátiť?

Ako kúpiť elektronický kolok na pošte či cez webovú aplikáciu? Kedy sa vyžaduje? Je možné ho vrátiť či reklamovať? A čo sa deje v prípade, že sa nepoužije? Informácie o eKolkoch v kocke.

Čo je eKolok?

Od roku 2014 funguje na Slovensku platenie správnych a súdnych poplatkov prostredníctvom platobného systému eKolok, ktorý je súčasťou elektronizácie verejnej správy. Prostredníctvom tohto systému sú vydávané elektronické kolky (nazývané rovnomenne eKolky), ktoré nahradili papierové kolky, resp. kolkové známky. Stalo sa tak po nadobudnutí účinnosti zákona č. 381/2011 Z. z. o zrušení kolkových známok, a tiež novelizáciou zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch či zákona č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch.

Elektronický kolok je jednoznačný a unikátny záznam v centrálnej evidencii IS PEP (ktorá slúži na administráciu systému, centrálnu evidenciu všetkých poplatkov, evidenciu a párovanie prijatých úhrad a poskytnutých služieb a štatistické vyhodnocovanie) a obsahuje predovšetkým informácie o:

  • výške poplatku;
  • type služby;
  • orgáne, za ktorý sa poplatok vybral;
  • dátume a čase jeho vygenerovania;
  • prístupovom mieste zaplatenia (napríklad typ a identifikátor technického prostriedku, prostredníctvom ktorého bol zaplatený);
  • spôsobe platby (či hotovosťou, platobnou kartou, bankovým prevodom, poštovým poukazom);
  • stave elektronického kolku (či je vygenerovaný, zaplatený, použitý, stornovaný, refundovaný a podobne).

Na Slovensku sú teda viac ako 10 rokov správne a súdene poplatky hradené už výlučne eKolkami. Môžu mať rôzne podoby a byť uhradené viacerými spôsobmi na rozličných miestach.

V článku priblížime, ako a kde eKolok kúpiť, koľko stojí, ako ho použiť a kde všade sa vyžaduje, ale aj, či je možné ho reklamovať alebo vrátiť.

Ako a kde eKolok kúpiť?

Prevádzkovateľom služby eKolok, resp. centrálneho systému evidencie, zúčtovania a vrátenia súdnych/správnych poplatkov, je v súčasnosti Slovenská pošta, a. s. Zabezpečuje predaj elektronických kolkov za účelom úhrady správnych/súdnych poplatkov, má na starosti prevádzku predajnej siete na vlastných pobočkách, umiestnenie a prevádzku technických zariadení na orgánoch verejnej moci a prevádzku webovej a mobilnej aplikácie na úhradu poplatkov.

Zaplatiť správny poplatok tak možno:

  1. prostredníctvom platobných terminálov (samoobslužných kioskov),
  2. na vybraných pobočkách Slovenskej pošty,
  3. cez mobilnú aplikáciu eKolok,
  4. prostredníctvom webovej aplikácie eKolok (Virtuálny kiosk),
  5. cez platobný predpis.

1.     Kúpa eKolku cez platobný terminál (kiosk)

Samoobslužné kiosky sa nachádzajú na pracoviskách Ministerstva vnútra SR, Ministerstva hospodárstva SR, Ministerstva dopravy SR, Krajskom súde v Bratislave, Daňovom úrade Bratislava, Generálnej prokuratúre SR či Úrade pre verejné zdravotníctvo SR.

Poplatníci na kiosku vyberú požadovanú službu a úhradu v hotovosti (možná do 300 eur) alebo platobnou kartou (nie je stanovený limit). Po uhradení dostanú Potvrdenie o úhrade správneho alebo súdneho poplatku, teda eKolok, na danú službu. Ten je možné využiť na požadovanom úrade do 30 dní od zakúpenia.

2.     Kúpa na pobočke Slovenskej pošty

Pri priehradke vydá zamestnanec Slovenskej pošty (len na vybraných pobočkách) Potvrdenie o úhrade správneho/súdneho poplatku na požadovanú hodnotu poplatníkovi, ktorý ho uhradil buď v hotovosti, alebo kartou. eKolok prikladá k svojmu podaniu, a to aj takému, ktoré je zasielané poštou na orgán verejnej moci. Platnosť tohto eKolku je dva roky odo dňa zakúpenia.

eKolok je možné zakúpiť na 768 poštách, ich zoznam možno nájsť na stránke Slovenskej pošty.

3.     Kúpa cez aplikáciu eKolok

Mobilnú aplikáciu si možno stiahnuť pod názvom „eKolok“ v GooglePlay alebo APP Centre. Ak sa poplatník rozhodne zaplatiť cez aplikáciu, môže tak urobiť platobnou kartou po registrácii a potvrdenie o úhrade poplatku (elektronický kolok) preukazuje na orgáne verejnej moci zobrazením QR kódu na mobile. Platnosť takto zakúpeného eKolku je 30 dní.

4.     Kúpa cez Virtuálny kiosk

Pokiaľ sa poplatník rozhodne pre kúpu cez webovú aplikáciu eKolok, nazývanú aj Virtuálny kiosk, nájde ju na stránke ekolky.gov.sk a po registrácii si môže zakúpiť Potvrdenie o úhrade správneho/súdneho poplatku (kolok) na vybrané služby platobnou kartou. Vytlačené potvrdenie prikladá k podaniu a možno ho použiť na tom-ktorom orgáne verejnej moci (úrade) do 30 dní.

Cez Virtuálny kiosk si možno vytlačiť aj eKolok zakúpený v mobilnej aplikácii. Pre použitie Virtuálneho kiosku je potrebná registrácia, ktorá je ale platná aj z mobilnej aplikácie a naopak. Teda sa stačí registrovať len raz. V oboch aplikáciách taktiež možno potvrdenie v deň zakúpenia ešte spätne stornovať.

5.     Kúpa cez platobný predpis

Môže sa stať, že pred podaním žiadosti o istú službu či úkon na orgáne verejnej moci nie je potrebné vopred kúpiť eKolok, platobný predpis je vystavený poplatníkovi až po podaní žiadosti.

Platobný predpis si možno predstaviť ako dokument vo formáte A4, na ktorom sú informácie o poskytovanej službe, výške poplatku či QR kód pre úhradu, informácie k úhrade prevodným príkazom a poštovým poukazom.

Článok pokračuje pod reklamou

Platobný predpis vystaví buď zamestnanec orgánu verejnej moci, alebo si ho možno vytlačiť z pripraveného .pdf súboru zo svojej elektronickej schránky v prípade, ak si poplatník požiadal o elektronickú službu prostredníctvom portálu Slovensko.sk. Predpis si poplatník vytlačí potom, čo stlačí tlačidlo „Zaplatiť“ v Príkaze na úhradu doručenom do e-schránky. Zvoliť si môže spomedzi troch spôsobov online platby:

  • platobnou kartou priamo z elektronickej schránky (výhodou je, že hneď po uhradení umožní daný orgán verejnej moci (úrad) poskytnutie požadovanej služby, táto metóda je preto rýchla a jednoduchá),
  • bankovým prevodom (úhrada je pripísaná spravidla dva dni od zaplatenia a až potom úrad poskytne službu),
  • nasnímaním QR kódu, ktorý je sprístupnený v príkaze na úhradu (platobné údaje sa prenesú do internet bankingu).

Platobný predpis je možné uhradiť taktiež cez:

  • kiosk – poplatník na kiosku zvolí voľbu „Úhrada platobného predpisu“ a nasníma QR kód a zaplatí hotovostne alebo kartou. Informácia o úhrade je zaevidovaná hneď a môže byť služba poskytnutá okamžite;
  • softvérovú pokladňu orgánu verejnej moci – ide o webovú aplikáciu fyzickej pokladne orgánu verejnej moci, ktorá umožňuje úhradu platobného predpisu pomocou načítania QR kódu z platobného predpisu. Opäť možno uhradiť poplatok hotovostne alebo bezhotovostne. Aj v tomto prípade je úhrada evidovaná v danom okamihu, a tak službu možno poskytnúť ihneď.
  • mobilnú aplikáciu eKolok – poplatník si stiahne aplikáciu, registruje alebo prihlási sa a zvolí na displeji voľbu „Úhrada vydaného predpisu“. Nasníma kód a zaplatí poplatok kartou. Služba môže byť poskytnutá ihneď po úhrade.
  • webovú aplikáciu Virtuálny kiosk – na displeji treba zvoliť „Úhrada vydaného predpisu“ a zadať variabilný symbol z platobného predpisu. Zaplatiť možno kartou a informácia o úhrade je evidovaná v systéme okamžite, čo umožňuje poskytnutie služby hneď.
  • pri priehradke Slovenskej pošty poštovým poukazom – možno uhradiť hotovostne alebo kartou. Informácia o úhrade je zaevidovaná online a podanie môže byť vybavované ihneď. Môže sa ale stať, že dôjde k nesprávne zadaným platobným údajom pri manuálnom spracovaní, vtedy sa informácia o úhrade zobrazí až po dvoch dňoch od úhrady.

Najviac využívanou metódou je platba kartou cez samoobslužný kiosk, naopak, najmenej sa využíva mobilná a webová aplikácia. V uplynulých dvoch rokoch využili poplatníci spôsoby platby za elektronické kolky v nasledovnom pomere:

Zdroj: Vlastné spracovanie na základe údajov od Slovenskej pošty
Zdroj: Vlastné spracovanie na základe údajov od Slovenskej pošty

Upozornenie: Pri voľbe, ako si eKolok poplatník zakúpi, treba mať na pamäti, že eKolok zakúpený akýmkoľvek spôsobom online má platnosť až 24-násobne kratšiu (len 30 dní) ako ten, ktorý si poplatník zakúpi fyzicky na pošte (2 roky). Upozornila na to aj anketa Byrokratický nezmysel roka 2023, kde sa tento paradox dostal medzi TOP 10 nezmyslov roka.

Ako pre Podnikajte.sk uviedol Martin Guzi, hovorca Slovenskej pošty, takmer 35 % všetkých transakcií pri kúpe eKolkov bolo v rokoch 2023 a 2024 platených stále v hotovosti

Zdroj: Vlastné spracovanie na základe Porovnávacej štúdie Prevádzka služby eKolok v rokoch 2024 - 2034, Ministerstvo financií SR
Technické zariadenia na úhradu správnych/súdnych poplatkov
Počet kioskov Hotovosť + karta 173
Iba bezhotovostné 66
Spolu kioskov (ktoré umožňujú platbu kartou) 239
Počet registrovaných užívateľov v mobilnej aplikácii alebo virtuálnom kiosku 46 692

Potvrdenie o zaplatení správneho či súdneho poplatku, nech už bola úhrada vykonaná akýmkoľvek spôsobom, sa potom prikladá k žiadosti na danom úrade/inštitúcii.

Kde sa eKolok využíva?

Situácií, kedy sa elektronický kolok vyžaduje, je mnoho, nakoľko sa ním platia všetky správne a súdne poplatky. Jeho kúpa/úhrada sa preto týka tak podnikateľov, ako aj občanov.

Potrebný je napríklad pri činnostiach súvisiacich so živnostenským podnikaním, ako:

  • ohlásenie voľnej/remeselnej/viazanej živnosti a vydania osvedčenia o živnostenskom oprávnení,
  • výpis z verejnej časti živnostenského registra za jedného podnikateľa,
  • vydanie prehľadu údajov zapísaných v živnostenskom registri,
  • vydanie náhradného osvedčenia o živnostenskom oprávnení za stratené, zničené, poškodené či odcudzené osvedčenie,
  • vykonanie zmien v osvedčení o živnostenskom oprávnení,
  • vydanie rozhodnutia o uznaní odbornej praxe a podobne.

Cez systém eKolok sa uhrádzajú aj súdne poplatky, ktoré sa vyžadujú pri podávaní žalôb, odvolaní, no tiež pri založení s. r. o.-čky či akciovej spoločnosti, aj pri zápise zmien do obchodného registra, ak podnikateľ žiada o zápis týchto skutočností registrový súd. Poplatok prostredníctvom eKolku je potrebné uhradiť taktiež pri žiadosti o akýkoľvek výpis z registra trestov, obchodného registra či katastra nehnuteľností.

Prečítajte si tiež

V prípade katastra sa systém eKolok na Slovensku používa taktiež pri podávaní návrhov na vklad práva k nehnuteľnosti – správne poplatky sú splatné v deň doručenia návrhu na vklad a pokiaľ poplatok nebol zaplatený pri podaní alebo stanovenej sume, správny orgán doručí výzvu na úhradu (pri katastri spravidla platobný predpis doručený e-mailom alebo do e-schránky).

Náš tip: Výhodnejšie je v prípade katastra elektronické podanie, nakoľko vtedy sa znižuje poplatok o polovicu (platí sa 50 eur pri žiadosti o vybavenie do 30 dní a 150 eur, pri návrhu na zrýchlený vklad do 15 dní). Navyše, ak účastník konania vopred realizuje cez portál katastra oznámenie o zamýšľanom návrhu na vklad, zníži sa mu poplatok o ďalších 15 eur.

Zaplatenie správneho poplatku sa vyžaduje aj pri vydávaní či výmene občianskych preukazov, pasov a vodičských preukazov, taktiež pri evidencii vozidiel (prihlásenie, odhlásenie, zmena údajov o vozidle) a systém sa využíva aj pri platení poplatkov napríklad v autoškole.

eKolok zakúpený online má až 24-násobne kratšiu platnosť ako zakúpený fyzicky na pošte

Ako vyplýva z porovnávacej štúdie Ministerstva financií SR, v roku 2022 boli uhradené eKolky prostredníctvom kioskov (karta + hotovosť) viac ako 2,8 miliónov ráz. Úhrada prostredníctvom aplikácie alebo virtuálneho kiosku prebehla cez 211-tisíc ráz.

Vrátenie eKolku a vyplatenie výdavku

Ak eKolok poplatník nepoužije v stanovenej lehote, môže ho vrátiť do dvoch rokov od jeho zakúpenia. O vrátenie správneho či súdneho poplatku (rovnako ako o vyplatenie výdavku) je možné žiadať:

  1. v hotovosti na akejkoľvek pošte, ak neprevyšuje sumu 300 eur, odovzdaním Potvrdenia o úhrade poplatku (alebo Potvrdenia pre vyplatenie výdavku) či preukázaním QR kódu z mobilného telefónu, ktorý možno naskenovať, prípadne predložením vytlačeného potvrdzujúceho e-mailu, a predložením platného dokladu totožnosti.
  2. v hotovosti na adresu Poštovým poukazom na výplatu alebo na bankový účet – potrebná je Žiadosť vytlačená na pobočke pošty – vyplatí ho do 30 dní na danú adresu alebo bankový účet.
Zdroj: Vlastné spracovanie na základe informácií od Slovenskej pošty
Vrátené eKolky 2023 2024
Refundované nevyužité eKolky 71 679 69 401
Vrátenie na základe doručených rozhodnutí úradu 29 345 42 156
Vrátenie pre chybné zadanie úhrady platobného príkazu 5 833 5 735
Manuálne dopárované pri chybnom zadaní úhrady platobného príkazu 4 395 5 933

Reklamácia eKolku

Za dodržiavanie podmienok poskytovania systému eKolok zodpovedá Slovenská pošta. Preto, ak eKolok nie je po úhrade poplatku vygenerovaný alebo vytlačený, prípadne je zle zúčtovaná transakcia, môže poplatník žiadať o reklamáciu eKolku. Takisto na to má právo, ak je problém s prevádzkou kioskov, neodošlú sa vracané poplatky na základe rozhodnutia orgánu verejnej moci alebo je problém pri vracaní poplatku z uhradeného exspirovaného/stornovaného Platobného predpisu (resp., ak bola na účet prevádzkovateľa Platobného systému zaslaná nesprávna suma alebo bola zaslaná omylom).

V takom prípade je potrebné k žiadosti o reklamáciu priložiť Potvrdenie o úhrade správneho/súdneho poplatku (prípadne Potvrdenie pre vyplatenie výdavku), no tiež ďalšie doklady - o platbe v hotovosti/kartou, výpis z účtu a podobne. Pokiaľ poplatníkovi nebolo vydané potvrdenie o úhrade a ani doklad o platbe, musí uviesť miesto, čas a druh poplatku uhradený na kiosku/v mobilnej aplikácii či na webe a predložiť čestné vyhlásenie. Na reklamáciu je čas tri roky odo dňa nasledujúceho po dni poskytnutia služby.

Ako sa uvádza v obchodných podmienkach Slovenskej pošty k elektronickým kolkom, v prípade nespokojnosti s vybavením reklamácie eKolku, sa môže žiadateľ obrátiť na poštu so žiadosťou o nápravu. Pokiaľ na žiadosť pošta odpovie zamietavo alebo neodpovie do 30 dní odo dňa odoslania, reklamujúci môže podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu (môže využiť len fyzická osoba, ktorá v súvislosti so spotrebiteľskou zmluvou, z nej vyplývajúcim záväzkom alebo pri obchodnej praktike nekoná v rámci svojej podnikateľskej činnosti/povolania).

Spracovaných a vybavených reklamácií bolo podľa údajov z porovnávacej štúdie rezortu financií v roku 2022 spolu 1 785. M. Guzi informoval, že v roku 2023 ich bolo o zhruba 200 menej a vlani zas dokopy 1 637.

Zdroj: Vlastné spracovanie
Zdroj: Vlastné spracovanie

Najčastejším dôvodom podľa hovorcu Slovenskej pošty bola chyba tlače eKolku alebo dobropisu na výdavok.

Systém úhrad administratívnych poplatkov v zahraničí

Na Slovensku sa v posledných rokoch využívajú na úhradu správnych/súdnych poplatkov, resp. vydanie eKolkov, v drvivej väčšine najmä samoobslužné zariadenia (kiosky). Ako uvádza rezort financií v štúdii, v okolitých krajinách nie je podobný systém, kde by poplatníci dominantne smerovali do úhrady cez samoobslužný platobný terminál. Okolité krajiny ponúkajú možnosť zaplatiť poplatok kartou či bezhotovostným prevodom, pričom hotovosť je v istej miere obmedzená (hoci ešte do roku 2024 bolo možné v Česku, Maďarsku aj Poľsku využívať kolkové známky). Ani v jednej z týchto krajín nie je používaný elektronický systém predplatných kolkových známok.

Zdroje: Porovnávacia štúdia Prevádzka služby eKolok v rokoch 2024 - 2034, Ministerstvo financií SR, slovensko.sk, posta.sk, minv.sk

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Ako platiť správne poplatky vo finančnej správe

Finančná správa dnes spustila riadnu prevádzku platobného systému E-KOLOK pri úhrade správnych poplatkov na všetkých daňových a colných úradoch na Slovensku, ako aj na príslušných útvaroch Finančného riaditeľstva SR.

E-kolky a ďalšie spôsoby úhrady správnych a súdnych poplatkov od roku 2015

Z dôvodu plynulého prechodu z klasických kolkov na platobný systém E-KOLOK bolo na úhradu správnych a súdnych poplatkov zavedené aj tzv. „Potvrdenie pre evidenciu poplatku“. Existujú však aj iné možnosti úhrady týchto poplatkov.

Ako platiť správne poplatky na finančnej správe?

Do konca roka 2014 môžu občania na daňových a colných úradoch používať tak papierové kolkové známky ako aj Potvrdenia pre evidenciu poplatku. Na úradoch finančnej správy nebudú umiestnené samoobslužné platobné terminály (kiosky), no občania budú môcť využiť kiosky umiestnené na úradoch Ministerstva vnútra SR (MVSR) v blízkosti daňových a colných úradov.

Ako s kolkami na daňových a colných úradoch?

Klasické papierové kolky sa na daňových a colných úradoch budú prijímať do 31. 12. 2014. Od dnes je ale možné uhradiť správne poplatky aj novozavedeným „Potvrdením o úhrade poplatku“. Jednotlivé formy však nie je možné kombinovať.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky