Chamtivý, sebecký, drzý, lakomý, bezohľadný, zbohatlícky, povýšenecký, neľudský... Pokračovať by sme mohli do rána. Takto vidí väčšina spoločnosti podnikateľov. V očiach drvivej väčšiny ľudí je podnikateľ zlá osoba, ktorá sa obohacuje na úkor druhých, podvádza, žije si nad pomery a je hodná zatratenia. Prečo je to ale tak? Kde sa tento všeobecne platný názor vzal? Čím je podložený? Kto ho vytvoril? A prečo by ním mali trpieť aj šikovní ľudia, ktorí sa snažia podnikateľskému životu robiť dobré meno? Viac v nasledujúcich riadkoch...
Keď sa nás na základnej škole pri povinných dotazníkoch pýtali, na akú strednú školu chceme ísť, písala som do prázdnej kolónky vždy gymnázium. Mala som totiž priveľa záujmov na to, aby som si niečo konkrétne vybrala. A zároveň som si bola už vtedy istá, že by som nedokázala 30 rokov pracovať v jednej továrni na tej istej pozícii a vôbec sa nerozvíjať. Potrebovala som slobodu, možnosť sebarealizácie a pocit, že niečo dokážem vybudovať. Povedzme si úprimne, to je v dnešnej dobe v zamestnaneckom pomere možné len vo veľmi obmedzenej miere.
Postupom času, keď už boli 18-te narodeniny dávno za dverami a študentské časy pred nimi, som stále viac začínala uvažovať o živote podnikateľky. Ku kroku založiť si svoju vlastnú firmu a byť sama sebe pánom ma primäli možno aj negatívne skúsenosti z krátkodobých zamestnaní, ktoré som stihla absolvovať. A tak som sa aj za cenu počiatočnej „chudoby“ a nulového voľného času dala na podnikateľskú dráhu.
Aké boli reakcie okolia? Rôzne... Tí bližší známi zväčša reagovali pozitívne. I keď... výnimky sa vždy nájdu. So širšou verejnosťou to už bolo horšie. Keď pribudol názov firmy na schránku, niektorí susedia ma prestali zdraviť. Postretli ma aj vlažné reakcie, opovržlivé pohľady či otvorené odmietanie. Nedokázala som pochopiť, prečo ma ľudia súdia na základe nejakých zažitých starých vzorcov, keď o mne a mojom podnikaní nič nevedia.
Začala som sa viac zamýšľať nad tým, aký je obraz podnikateľa v dnešnej spoločnosti. Koľko pozitívnych a koľko negatívnych vzorov je možné vidieť v správach, v novinách, na internete. Ako sa veľkí podnikatelia ale aj podnikatelia z môjho okolia správajú. Dospela som k dosť nelichotivému výsledku. Správy o podvodoch, finančnej kriminalite, zdieraní zamestnancov, honosné vily na okraji mesta, kde kedysi stál krásny mestský park... Iste, pri tomto obrázku sa ani ja nedivím, prečo je podnikateľ vnímaný veľmi nelichotivo. Pýtam sa však, prečo je na Slovensku zvykom ba priam až tradíciou informovať v 90% prípadoch len o tom zlom? Presne ako hovorí Robert Siricio z Acton Institute vo filme Povolanie Podnikateľ: „Ak sa zamyslíte nad spôsobom, akým businessmanov vykresľujú médiá, najčastejšie sú to chamtiví, lakomí a povrchní ľudia.“
V tomto filme možno nájsť mnoho ďalších veľmi trefných vyjadrení, ktoré dávajú odpoveď na otázku, prečo je obraz podnikateľa v spoločnosti taký zlý. Tu je niekoľko z nich:
“Mnohí považujú podnikateľov za ľudí principiálne motivovaných chamtivosťou. Iste, existujú chamtiví podnikatelia, ale sú aj chamtiví právnici, chamtiví lekári a chamtiví odborári.” (Samuel Greg, The Commercial Society)
“Dnes mnohí z náboženských lídrov vykresľujú podnikateľskú vrstvu ešte tvrdšie. ´Veľké peniaze nie sú nikdy úplne čisté.´ Hovoria to tak, akoby sa nedalo zbohatnúť bez podvádzania či vykorisťovania iných.” (Michael Novak, Business as a Calling)
“Ľudia často opisujú kapitalistov ako veľmi sebeckých a chamtivých a určite takéto osoby existujú. No s chamtivými a sebeckými ľuďmi sa stretávame v každej ekonomickej sfére. Podnikateľ však musí brať ohľad na iných a musí byť citlivý k potrebám klienta. Podnikateľovi musí záležať na ľuďoch a ich potrebách.” (Robert Siricio, Acton Institute)
“…nesprávna viera v to, že druhí dosahujú úspech na náš vlastný úkor. Tiež to podporuje závisť. Namiesto toho, aby ľudia oslavovali úspechy iných, závidia im a žiadajú vládu, aby obmedzila tých úspešných.” (George Gilder, Discovery Institute)
“Keď démonizujeme podnikateľa, tvorivú osobu, robíme to, čo by sa dalo nazvať zabitím zlatej husi. Vidíme znesené zlaté vajcia a myslíme si, že keď zabijeme zlatú hus, zbavíme sa jej a dostaneme sa ku všetkým vajciam. V skutočnosti ak zabijeme zlatú hus, zničíme tým aj všetky zlaté vajcia.” (Frank Hanna, Merchant Banker)
Netvrdím, že všetci podnikatelia sú dobrí a „svätí“. Určite existuje veľa aj tých, ktorí naozaj podvádzajú, terorizujú zamestnancov a obohacujú sa na úkor druhých. Ale pýtam sa, prečo by sa obraz podnikateľa mal vytvárať na základe týchto jedincov? Presne ako vravel jeden z vyššie spomenutých citátov – sú zlí a dobrí podnikatelia, ale rovnako sú aj zlí a dobrí lekári, zlí a dobrí učitelia, zlí a dobrí úradníci, zlí a dobrí farmári... Prečo by som ja ako mladý podnikateľ, ktorý sa so zápalom snaží tvoriť niečo nové a prospešné, mala byť automatický označená nálepkou chamtivec, sebec a zbohatlík?
Môžem zodpovedne povedať, že „nekecám do vetra“. Skutočnosť, že Slováci nemajú radi podnikateľov totiž dokazuje aj najnovší prieskum pod názvom Eurobarometer. 70% Slovákov si podľa tohto prieskumu myslí, že podnikatelia sa starajú len o vlastnú peňaženku a 73% z nich zastáva názor, že podnikatelia len využívajú prácu iných. Šokujúce čísla? Je ich viac... stačí si prečítať tento článok.
Tento nespravodlivý obraz podnikateľa mi vadí možno o to viac, že som žena a nad názory druhých sa nie vždy dokážem povzniesť. A možno tak trochu aj preto, že niekde v kútiku duše verím, že sa toto krivé zrkadlo raz rozbije a nahradí ho spravodlivý obraz podnikavých ľudí, ktorí nerobia veľa len pre seba, ale pre celú spoločnosť. Rada by som sa ešte raz vrátila k myšlienkam z filmu Povolanie Podnikateľ, ktoré túto moju túžbu dokonale podporujú. Tu je niekoľko z nich:
“Podnikatelia – tvorivý impulz majú skrátka v sebe.” (Frank Hanna, Merchant Banker)
“Skutočným podnikateľom je ten, kto si zachováva nádej, je flexibilný a dokáže sa prispôsobiť.” (Frank Hanna, Merchant Banker)
“Predpoklad úspechu kapitalizmu je morálka a isté morálne kvality.” (George Gilder, Wealth and Property)
“Podnikateľ je osoba, ktorá vidí, čo iní ľudia nevidia, ktorá sa pozerá na veci tvorivo. Je to niekto, kto vie zorganizovať veci a ľudí okolo tak, aby dosiahol zámer, ktorý si predsavzal.” (Samuel Greg, The Commercial Society)
Na záver snáď už len v krátkosti dve myšlienky len tak z prúdu filmu. Prvá znie: “Podnikateľov láka tvorivá sila, túžba vytvárať niečo nové, čo tu predtým nebolo.” Mohla by byť pokojne aj mojím osobným krédom. No a druhá... tá sa mi veľmi páči a želala by som si, aby raz bola pravdivá na 100% a zmenila by tak možno aj obraz podnikateľa v očiach verejnosti. Jej znenie je: “Impulz k podnikaniu má pôvod v niečom dobrom, ba až božskom, čo je v nás samých.”