Monika Chochlíková (21) je slovenská kickboxerka, ktorá sa minulý rok stala v ankete Športovec roka najvyššie umiestnenou neolympijskou športovkyňou. Táto mladá talentovaná športovkyňa, však okrem športu a štúdia na Masarykovej univerzite, pričuchla aj k podnikaniu a buduje vlastnú značku športového oblečenia Victory SportsWear.
Zaplnili prázdne miesto na trhu
Moniku k vytvoreniu vlastnej značky inšpirovalo niekoľko skutočností. Vždy mala problém nájsť oblečenie na trénovanie, ktoré by jej vyhovovalo. Buď bol problém v kvalite, dizajne alebo sa jej jednoducho nepáčilo. Zároveň si uvedomovala, že kickbox nie je šport, ktorý by mohla robiť celý život – kickboxerky končia svoju kariéru už okolo tridsiatky, a preto myslela na ďalšie spôsoby, ktorými by sa mohla živiť. S priateľom, ktorý je tiež zápasník, si spravili prieskum a zistili, že drvivá väčšina žien, podobne ako Monika, nie je spokojná s aktuálnou ponukou športového oblečenia, či už kvôli cenu alebo kvalitu. Mladý pár tak objavil nezaplnený priestor na slovenskom trhu. Netrvalo dlho a založili si vlastnú značku Victory SportsWear. Najväčším problémom bolo nájsť si čas na to, aby e-shop otvorili. „Obaja zápasíme, priateľ zároveň vedie klub thajského boxu a organizuje galavečery Muay Thai Evening. Okrem toho stále študujem v Brne.“ Nakoniec si však čas našli a značka Victory SportsWear sa minulý rok stala skutočnosťou.
Výskum na vlastnej koži
Značka Victory SportsWear sa orientuje predovšetkým na legíny a podprsenky. Vďaka prieskumu potrieb cieľovej skupiny sa zakladatelia nebáli ísť na trh s tak úzkym sortimentom. „Veľmi veľa žien a dievčat začalo v poslednej dobe športovať, chodiť do fitnescentier, chcú vyzerať dobre.“ Mladý pár vidí výhodu ich oblečenia napríklad v tom, že sa nevyhŕňa a legíny nepadajú. Kvalitu garantujú aj vďaka vlastným skúsenostiam. Všetky produkty prechádzajú Monikinými tréningami. Kým ich pustia do predaja, trénuje v nich niekoľko mesiacov. Legíny si tak prejdú siedmimi až deviatimi tréningami thajského boxu do týždňa a opakovaním praním. „Pokiaľ na nich nie sú vidieť žiadne chyby, pustíme ich do predaja.“
Aj vďaka tomu, že značka je dielom športovcov, bolo pre nich dôležité, aby oblečenie napríklad odvádzalo pot na povrch a aby na nich pot vôbec nebolo vidno.
Kvalita je najlepšia reklama
Značka vznikla v roku 2016, no už dnes má takmer 10 tisíc fanúšikov na sociálnej sieti. „Využívame reklamy na sociálnych sieťach a hlavne sa snažíme príspevkami priblížiť k našim zákazníčkam,“ hovorí Monika. Zároveň sa snažia, aby boli ich služby a produkty čo najkvalitnejšie. Hoci sú na celú firmu len dvaja a zatiaľ nemajú žiadnych zamestnancov, snažia sa rýchlo vybavovať všetky objednávky, odpovedať na otázky a zaujímať sa o názor zákazníka. „Odkedy máme otvorený e-shop predali sme stovky našich produktov, ale mali sme len jednu reklamáciu. Zákazníčky sú s našimi produktmi spokojné, a tak rady odporúčajú našu stránku kamarátkam,“ dodáva.
Dizajn a cena ako jedny zo základných pilierov
Okrem kvality sú prioritami značky Victory SportsWear aj dizajn a cena. Cenu sa snažili nadstaviť tak, aby bolo oblečenie prístupné pre čo najširšie množstvo dievčat. „Na to, aké výhody naše produkty ponúkajú, je táto cena v porovnaní s konkurenciou na veľmi nízkej úrovni.“ Jedny legíny stoja okolo 40 €, podprsenky 20 €. „Dizajn si navrhujeme sami, aby sa zákazníčky mohli spoľahnúť, že ich oblečenie bude naozaj originálne.“ Nápady na dizajn bývajú zvyčajne z hláv mladej dvojice. Grafik návrhy cibrí dovtedy, kým nespĺňa ich predstavy. Svoje produkty zatiaľ predávajú iba cez vlastný e-shop. Samotnú produkciu zabezpečuje zahraničný dodávateľ, lebo vedel poskytnúť omnoho lepšiu cenu a kvalitu produktov ako slovenské alternatívy. Prvotná investícia, ktorú mladý pár do podnikania vložil, bola 5000 €, za ktoré uhradil faktúry za prvé produkty, e-shop či reklamu. „Dá sa povedať, že do celého obchodu ešte stále investujeme ďalšie a ďalšie financie. Doteraz celková investícia prekročila sumu 15 000 €.“
Základ úspechu: práca a úsilie
Podľa Moniky je základom úspechu originálny nápad, ochota investovať do neho množstvo času a zároveň sa nenechať odradiť prvotnými neúspechmi. „Mysleli sme si, že akonáhle e-shop spustíme, budú nám prichádzať objednávky, no nestalo sa. Na všetko treba čas a hlavne sme museli zmeniť našu stratégiu, a začať zvyšovať povedomie o značke. Keď sme spúšťali e-shop, mali sme úplne minimálne vedomosti o tom, ako celé on-line podnikanie funguje. Následne sme investovali do vzdelávania. Účasť na rôznych seminároch a prednáškach priniesla svoje ovocie. Aby človek videl plody svojho úsilia, musí veľa pracovať a hlavne byť trpezlivý. To platí ako o športe, tak aj o biznise.“