Jana Melišová je senior UX dizajnérka s vyše pätnástimi rokmi skúseností vo svojom odbore a zároveň matka, ktorú jej dcéra inšpirovala k tomu, aby vytvorila jedinečnú knihu Ja a môj pes.
Leporelo Slušné správanie - Ja a môj pes učí deti, ako sa správne správať k psovi. V budúcnosti k tejto téme pribudne aj slušné správanie v škôlke, v obchode či u lekára. Knihy sú výnimočné nielen peknými kresbami, ale aj špeciálnym prístupom, ktorý je zrozumiteľný už pre dvojročné deti a má potenciál pomáhať deťom s poruchami sociálneho správania.
Inšpirácia? Dcéra ťahala psa za chvost
Každý rodič vie, že dieťa niekedy nedokáže rozlíšiť medzi tým, čo je dobré a čo zlé. Dcéra Janky Melišovej nebola výnimkou. Keď mala dva roky, robila zle ich domácemu zvieratku, psovi. "Povedala som jej, aby ho prestala ťahať za chvost a poslúchla - začala ho ťahať za srsť,“ spomína. "Tak som jej prestala veci zakazovať a predkladala som jej pozitívne príklady, napríklad, že má psíka hladkať alebo škrabkať. Stále však nechápala, prečo je ťahanie zlé.“ Vtedy si spomenula na situáciu, kedy jej dcéra niečo pochopila zo situácie na obrázku: "Dva roky sme sa trápili, lebo mala veľmi zlý spánok, stále sme museli byť s ňou. Raz v jednej knižke uvidela obrázok medvedíka, ktorý spal sám v postieľke. Odrazu pochopila, že je to úplne normálne a odvtedy chcela spávať sama."
Janka si uvedomila, že by jej veľmi pomohlo, keby mala podobne nakreslené aj ďalšie situácie, napríklad o tom, ako sa správne správať k psovi, ale aj o správaní v škôlke, obchode či v kuchyni. "Napadlo mi, že podobné situácie rieši veľa rodičov a bolo by skvelé o tom spraviť knihu." O nápade sa poradila aj s priateľom, ktorý ju podporil, a na druhý deň už hľadala ilustrátora.
Knihu tvorila po nociach
Janka od začiatku vedela, že ilustrátorom by mal byť Marek Mertinko. "Ilustroval jednu knižku, ktorú máme s dcérkou veľmi rady. Jeho obrázky sú nadčasovo páčivé a zároveň nie príliš sladké. Povedala som si, že ak mi potvrdí spoluprácu, pôjdem do toho."
Vysnívaný ilustrátor veľmi rýchlo súhlasil. Janka mohla začať zisťovať, koľko bude stáť tlač, a uvažovať, čo všetko si vďaka svojim predchádzajúcim profesijným skúsenostiam zvládne spraviť sama. "Mám dieťa, starám sa o domácnosť a riešim množstvo ďalších vecí. Vedela som, že viem spraviť grafiku, zalamovanie, marketing a web, rovnako som si vedela zabezpečiť tlač. Bola to však obrovská časová investícia. Pracovala som po večeroch, keď dcérka konečne zaspala, čiže o desiatej či jedenástej v noci. Boli dni, ktoré by som radšej strávila s malou alebo by som išla na nejaký rodinný výlet, ale bola som naladená tak, že tento nápad musím zrealizovať a ostatné veci išli trochu bokom." Janka v období, kedy tvorila knihu, už nebola na materskej dovolenke - venovala sa tak nielen dcérke a psíkovi z útulku, ale aj práci ako UX dizajnérka, pričom pracovala aj na externých projektoch a začala učiť na vysokej škole. "Veľmi často som na knihe začínala pracovať o jedenástej v noci a o jednej som končila."
Psychológovia boli prekvapení, že sa autor detskej knihy pýta na ich názor
Kniha neobsahuje tradičný príbeh, ktorý rodič prečíta a vysvetlí ním dieťaťu jeden či dva z princípov slušného správania. V rámci témy ja a môj pes popisuje rôzne situácie, ktoré bývajú pri spolužití dieťaťa a psa časté a dajú sa nakresliť. Na ľavej strane je negatívna kresba v duotónovom zobrazení, na ktorej dieťa ubližuje psovi – hrá sa s ním ako s hračkou, ťahá ho za chvost alebo z pelechu. Na pravej strane je pozitívna, farebná situácia, alternatíva k zlému správaniu: napríklad kým naľavo dieťa psovi berie hračky, napravo mu hádže frisbee.
"V detských knihách je väčšinou všetko pekné a pozitívne. Musela som sa poradiť s psychológmi či je vhodné, aby som do knihy umiestnila aj negatívne situácie." Autorka sa bála, že by deti mohli začať negatívne situácie opakovať, prípadne, že by z nich mohli byť nešťastné. "Zavolala som na Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie. Povedali, že to je veľmi dobrý nápad, ale boli zaskočení, že sa ich niekto pýta na názor v takejto veci. Nie je to bežná prax." Konečný verdikt psychológov bol, že umiestnením negatívnych situácií sa nielenže nič nepokazí, ale kniha má potenciál pomáhať deťom s autizmom a s poruchami sociálneho vnímania, ktoré najlepšie pochopia situáciu, keď ju vidia.
Janka následne knihu testovala na svojej dcérke a aj v škôlke, kde jej nadšené pani učiteľky potvrdili, že deti knihe porozumeli a je im aj vďaka nej jasné, ako sa správne správať k psíkom.
Vydávanie knihy na vlastnú päsť
Vydávanie knihy vo vydavateľstve môže sprevádzať niekoľko nepríjemných aspektov. To si uvedomovala aj Janka. "Vytvorila som si vlastné vydavateľstvo. Nerada sa spolieham na iných a nechcela som, aby niekto iný riadil marketing mojej knihy a rozhodoval napríklad o tom, či k nej spravím merchandising. Okrem toho som sa obávala provízií - vydavateľstvá si niekedy berú veľmi veľký podiel."
Zistila, že knihy sa najčastejšie tlačia v Poľsku a v Číne, ale zvažovala aj slovenské tlačiarne. Najnižšiu cenu ponúkli Číňania, malo to však niekoľko háčikov. "Nemohli mi dať potvrdenie o atestácii laku, ktorý sa používa na leporelá. Chcela som si byť istá, že tam nebudú chemikálie. Taktiež mi knihu nevedeli spraviť z vonka lesklú a vo vnútri matnú." Z marketingového hľadiska je podľa nej dobré, ak je obálka knihy lesklá – je tak pútavejšia. Vo vnútri je zase praktickejší opak. "Keď sa strany lesknú, deti si musia knihu nakláňať, lebo na slnku ich nie je vidieť. Z UX hľadiska je to nonsens."
Napokon sa rozhodla pre slovenské tlačiarne, ktoré vedeli garantovať materiály a majú dlhoročnú tradíciu. Následne do vydávania knihy spolu s priateľom investovali vlastné úspory: "Rozmýšľala som aj nad sponzorstvom ale chcela som knihu vydať ešte pred Vianocami, aby som videla kúpny potenciál."
Kniha bez textu? Vážne?
Leporelo je prispôsobené potrebám najmenších – jednotlivé situácie sú nakreslené tak, aby sa dali pochopiť aj bez sprievodného textu. Kniha bola v tejto podobe odobrená psychologičkami, učiteľkami, ale aj mnohými matkami, s ktorými sa autorka rozprávala napríklad cez internetové portály. "Radila som sa s nimi, ktoré situácie by bolo dobré do kníh umiestniť. Niektoré maminy odo mňa chceli kupovať leporelá ešte pred vydaním prvej časti." Konzultácie tak boli zároveň propagáciou. Neskôr však došlo aj k zopár negatívnym odozvám. "Asi dve maminy mi knihu vrátili, pretože tam nie je text. Pýtali sa ma, či to náhodou nie je tlačová chyba. Nachvíľu ma to zamrzelo."
Autorke sa vďaka absencii textu otvára širší trh. "Ilustrácie sme sa snažili spraviť tak, aby boli použiteľné aj v iných krajinách." Podľa jej slov sa však nedali robiť celosvetovo. "Keby japonské dieťa videlo slovenskú ilustráciu, nebolo by to preň reálne. Máme iný nábytok, iné hračky, iných psov. Keď sa deti začnú zamýšľať nad tým, prečo je na ilustrácii niečo inak, než v skutočnosti, je to zlé."
Reklama: najúčinnejšia na Facebooku
Reklama na knihu sa najlepšie uchytila na Facebooku. "Veľmi rýchlo nabehli lajky a prekliky. Mohla som komunikovať s mnohými maminami a podarilo sa mi rozoslať okolo 250 kníh už pred Vianocami, keď bola kniha len v niekoľkých kníhkupectvách." Janka tvrdí, že si propagáciu bez Facebooku nevie predstaviť: "Dokážem si tam udržať budget pod kontrolou, nastaviť si denný limit a podobne." Zdôrazňuje však, že je potrebné mať dobré statusy. Okrem Facebooku jej vynikajúco zaúčinkovala aj reklama na portáli pre matky, ale bola veľmi drahá. Google AdWords ani iné PPC kampane takmer vôbec nefungovali.
Dá sa na knihe zarobiť?
Hoci autorka v budúcnosti plánuje web o unikátnosti knihy Slušné správanie spojený s e-shopom, určite chce knihu nechať aj v distribučnej sieti. "Kniha v kníhkupectve dáva zákazníkovi istotu, že ide o serióznu záležitosť, preto ju tam plánujem nechať, aj keď to znamená menší zisk." Distribučné siete a kníhkupectvá zoberú z ceny knihy aj 45% zisku. Podľa Janky Melišovej sa dá aj v tejto brandži niečo málo zarobiť, ale človek si musí dobre postrážiť výdavky. "Všetko, čo sa mi z kníh vráti, zatiaľ investujem do marketingu. Keďže v budúcnosti plánujem vydávať ďalšie časti, verím, že návratnosť investícií by mala byť väčšia a taktiež by som mohla zachytiť širšiu cieľovú skupinu. Presnejšie vám to však budem vedieť povedať, až keď vyjde viac kníh." V každom prípade Janka zatiaľ neplánuje opustiť svoju prácu a venovať sa len knihám. "UX dizajn ma nesmierne baví a som v tom dobrá. Vydám sériu 9 kníh a potom uvidím, kam ma život zavanie. Nerobím si plány dopredu."