Nosene nie je len obyčajný second hand. Šíri zero waste myšlienku, učí ľudí čo je to upcyklovanie a zároveň pomáha obetiam násilia.
Téma znečistenia planéty je aktuálnejšia ako kedykoľvek pred tým. Diskutuje sa najmä o nadmernom používaní jednorazových plastov, no mnohí si neuvedomujú, akú stopu na životnom prostredí zanecháva výroba a vyhadzovanie oblečenia.
Portál zerowasteslovakia uvádza, že priemerný Slovák si kúpi až 13 kg textilu ročne, čo znamená
67 000 ton nového textilu za jeden rok len pre našu krajinu. Ak sa chcú
potom ľudia šiat zbaviť, končia väčšinou na skládke. Recyklácia vyhodeného
oblečenia a iného textilu sa na Slovensku pohybuje len na úrovni 10 %.
Ľudia pritom nemyslia na fakt, že takýto odpad sa často ani nemá šancu
rozložiť. Pre naše životné prostredie je to alarmujúce.
Šanca pre nosené oblečenie
Práve o elimináciu textilného odpadu sa snažia v „second hande“, ktorý je iný od tých bežných už na prvý pohľad. Má príznačný názov Nosene. Jeho príbeh sa začal písať v roku 2015, keď sa dizajnér a spoluvlastník štúdia Echt Jakub Ptačin podelil so svojou ideou vytvoriť „sekáč“ na štýl západných krajín s Katarínou Hutyrovou. Aj keď pracovala v oblasti dopravy a logistiky, pre tento nápad sa nadchla. Rozhodli sa, že do projektu pôjdu spolu, a tak ešte v tom istom roku otvorili prvú predajňu na Michalskej ulici v Bratislave.
Ich cieľom bolo vytvoriť prevádzku s použitým oblečením, kde sa budú zákazníci cítiť dobre, textil bude poriadne vyselektovaný a čistý. Ako inšpirácia im slúžili zahraničné vintage predajne, ktoré sa na second hand ani zďaleka nepodobali. Navyše chceli priniesť na Slovensko niečo nové, čo na našom trhu ešte nebolo.
Jedným z prekvapení bolo podľa Katky množstvo prác, ktoré si vyžadoval predajný priestor. „Pri výpočtoch, ktoré si na prípravu priestorov pripravujete, je ideálne počítať s násobkom čísla 1,5 oproti odhadovaným nákladom. Pretože vždy sa niečo nájde, čo proste vyletí,“ radí začínajúcim podnikateľom spoluzakladateľka Nosene.
Časom sa rozhodli presunúť do priestorov, ktoré by boli viac „na očiach“. V apríli 2016 si predajňu zriadili v bývalom čajovom obchode na Jesenského, no po troch rokoch potrebovali ešte viac priestoru. V septembri 2019 sa ich prevádzka opäť presunula, tentokrát na Obchodnú v Bratislave. Keďže k ľuďom chceli byť ešte bližšie, rozhodli sa ísť aj mimo Bratislavy. Od roku 2017 preto fungujú aj v Banskej Bystrici.
Second handu dávajú nový rozmer prostredníctvom e-shopu. Spustili ho len pred nedávnom - na konci novembra 2019. Týmto spôsobom sú prístupnejší zákazníkom, ktorí sa nachádzajú v iných mestách a nemajú tak možnosť ísť si niečo kúpiť do ich kamenných prevádzok. V internetovej ponuke nájdete, rovnako ako v kamenných prevádzkach nielen textil, ale aj doplnky, bižutériu, opasky či knihy.
Zákazníkov si získali veľmi rýchlo, hoci niektorí prichádzali aj s predsudkami. Nerozumeli zmyslu dávať oblečeniu druhú šancu, prečo by mali kupovať obnosené, ak si môžu zaobstarať nové. Časom však pochopili filozofiu obchodu a začali chodiť častejšie aj so svojimi príbuznými či priateľmi. „Dnes k nám chodia denne desiatky zákazníkov a nás teší, že im môžeme robiť radosť stále viac,“ hovorí Katka.
Ako funguje Nosene?
Činnosť Nosene stojí na troch pilieroch alebo princípoch. Prvým je ten, že ktokoľvek môže priniesť oblečenie a odovzdať ho do rúk tejto spoločnosti. Veci však neodkupujú, ľudia teda za prinesené šaty peniaze nedostanú.
V predajni sa na oblečenie pozrú a pokiaľ je použiteľné, pošlú ho na vyčistenie. Následne ho umiestnia do predajne. Každý kúsok oceňujú na základe svojho stanoveného cenníka, no prihliadajú aj na jeho stav, materiál, prípadne značku. „Kvalitu vieme určiť už pri pohľade na oblečenie a materiál. Vieme posúdiť ako vyzerá a či má nejaké nedostatky,“ uvádza Katka.
Zo sumy sa hradia náklady na fungovanie obchodu, no cenovka obsahuje aj sumu venovanú podpore centra pre krízové poradenstvo obetiam násilia v párových vzťahoch a ich deťom MYMamy o.z., s ktorým úzko spolupracujú. Každý, kto oblečenie prinesie a rovnako aj zákazník, ktorý si ho kúpi, vie, koľko zo zaplatenej sumy poputuje na dobrú vec. Takýmto spôsobom doteraz centrum podporili sumou presahujúcou 17 000 €. Taktiež mu pomáhajú hmotne oblečením, či sprostredkovaním spolupráce s dodaním obuvi od spoločností NOVESTA a CCC.
Mohlo by sa zdať, že by bolo z hľadiska zisku efektívnejšie ponúkať oblečenie len cez e-shop. Spoluzakladateľka Nosene však hovorí, že oba varianty majú svoje vstupné náklady. Ani pri predaji cez internet nie sú náklady nulové, takže sa to v zásade vyrovná.
Ak má prinesený textil drobné poškodenie, pokračuje na prerobenie v rámci kolekcie s názvom Renewals by Nosene. Tú má na starosti od samého začiatku sestra spoluzakladateľa Jakuba - Kristína. Šaty sa v rámci upcyklovania prešívajú, vďaka čomu vznikajú nové jedinečné kúsky. Napríklad zo starej košele dokážu ušiť pekný ruksak. Nové oblečenie a doplnky sa rodia v krajčírskej dielni firmy a pracujú na nich približne štyria ľudia.
Pokiaľ ide o nepoužiteľné a nenositeľné oblečenie, posielajú ho na recykláciu do spoločností, kde vznikajú materiály do stavebného či automobilového priemyslu. Prípadne z textilu šijú obaly na knihy, tablety a notebooky. Snažia sa zmysluplne využiť každý jeden kúsok.
Second hand, ktorý je iný už na prvý pohľad
Že o obyčajný „sekáč“ nejde, je zjavné už z atmosféry predajne. Svojím prístupom či zariadením vytvára pocit zážitkového nakupovania. Majitelia chcú, aby sa človek cítil príjemne a inak, ako v bežnom obchode s oblečením z druhej ruky.
Hlavnú konkurečnú výhodu vníma Katka vo voňavom, čistom a vyselektovanom oblečení. Mnoho ľudí má podľa nej averziu na second handy a nosené oblečenie. V ich priestoroch ale nenájdete veci nahádzané na kope či zápach chemikálií. Ich podnikanie však prioritne stojí na presvedčení nekupovať nové, ale dať šancu tomu nosenému.
Tím Nosene tiež organizuje dni venované len oblečeniu známych osobností. Zákazníci si tak môžu nakúpiť kúsky zo skríň „celebrít“, pričom suma za dané kusy ide tentokrát na podporu vybraných občianskych združení celá. Takýchto akcií sa organizovalo už osem, na ktorých bolo vyzbieraných viac ako 19 000 €.
Nosene má zaujímavú ponuku aj pre firmy. Tie môžu spoločnosť požiadať o ekologickú prednášku, upcyklový workshop, o pripravenie firemného SWAPu (výmena oblečenia kus za kus) alebo zorganizovanie zbierky oblečenia.
Myšlienka upcyklovania spočíva vo vytváraní nových a funkčných produktov zo starých a prakticky nepoužiteľných vecí. Ak firma o workshop požiada, prídu priamo na pracovisko lektori z tímu Nosene, ktorí zamestnancov zoznámia s materiálmi a základmi upcyklingu. Ich počet závisí od množstva účastníkov a celá akcia trvá minimálne dve hodiny.
Priamo v priestoroch firmy sa tím z Nosene postará o pripravenie SWAPu oblečenia. Ide o výmenu oblečenia medzi kolegami. Stačí, aby do práce každý priniesol niečo, čo u neho zbytočne „visí v skrini“. Možno sa práve tento kúsok zapáči kolegovi či kolegyni. SWAP je zahraničný koncept, ktorý sa na Slovensku dostáva čoraz viac do popredia. Ide o jednoduchý spôsob, ako šetriť prírodu aj peňaženku, ale aj možnosť osviežiť svoj šatník. Nosene túto aktivitu pripraví v zasadačkách, kanceláriách, aj ako súčasť väčších podujatí.
Ak chce spoločnosť prispieť do sortimentu second handu Nosene, môžu zamestnanci nosiť svoje nepoužívané oblečenie do určenej nádoby. Zozbierané veci potom putujú do obchodu a triedia sa na rovnakom princípe ako všetky ostatné prinesené kusy.
Za podujatia si klienti platia. „Cena je pripravená na mieru pre každého klienta zvlášť, podľa požiadaviek,“ hovorí Katarína. Sumou z akcií hradia použité materiály, ale aj náklady na fungovanie firmy. Avšak zisk z eventov nie je hlavným príjmom Nosene. Prevádzkovanie ich činnosti stojí na kombinácii ziskov z eventov aj predaja. Organizovanie akcií ponúkajú od roku 2016 a zatiaľ je záujem o ne veľký. Nechýbajú ani pozitívne ohlasy.
Najlepšou reklamou je spokojný zákazník
Výrazné marketingové stratégie podľa Kataríny nemajú. O túto oblasť sa starala najmä ona, no rady získava aj od odborníkov, s ktorými spolupracujú. Celý marketing majú postavený na myšlienke, ktorú chcú ľuďom povedať.
„Marketing nie je jadrová fyzika, človek sa ho vie naučiť, pokiaľ chce,“ tvrdí Katarína. Zároveň upozorňuje, že nie je dobré zbytočne reklamu nafukovať, najmä ak si tým obchodník nie je istý a nevie, či to tak naozaj dokáže robiť. „Najlepšou reklamou je spokojný zákazník,“ dodáva spoluzakladateľka Nosene.
Pracovať na rozvoji Nosene plánujú aj v budúcnosti. Druhú šancu chcú dávať ešte väčšiemu množstvu oblečenia. Taktiež plánujú aj naďalej edukovať pomocou prednášok a workshopov jednotlivcov i firmy a dostať myšlienku udržateľnosti k vicerým ľuďom. Pri podnikaní, ale aj v živote sa Katka drží motta: „Čokoľvek robíš, rob to zo všetkých síl tak, aby si sa za výsledok vedel vždy postaviť.“