Ekologické projekty hýbu aj slovenským podnikateľským prostredím

Že sa oplatí myslieť na ekológiu aj v biznise, dokazujú viaceré úspešné projekty. Aké inovácie vymysleli slovenskí podnikatelia a akú podporu môžu zelené podniky získať?

Klimatické zmeny a zodpovednosť za životné prostredie si uvedomuje čoraz viac svetových, ale aj slovenských firiem. A tak sa postupne dostávajú čoraz viac do povedomia v podnikateľskom prostredí činnosti ako snaha o znižovanie množstva vyprodukovaného odpadu, znižovanie uhlíkovej stopy, boj proti fast fashion či riešenie používania nerecyklovateľných materiálov.

Čo je to zelené podnikanie

Pojem zelené podnikanie v sebe ukrýva podnikateľské subjekty, ktorých cieľom je skĺbenie ekonomického rastu a ochrany životného prostredia. 

Zaujímavé slovenské ekologické projekty

Dopyt po ekologických produktoch a ochrane životného prostredia postupne narastá aj na slovenskom trhu. Zaujímavé zelené podnikateľské subjekty postupne vznikajú naprieč celým Slovenskom. Jednoznačne asi najviac rozšírenou oblasťou zeleného podnikania u nás sú bezobalové obchody a čapované drogérie, ktoré sú už takmer v každom väčšom meste. No čoraz častejšie sa stretávame aj s jedinečnými podnikateľskými nápadmi.

Nosene

Predajňa Nosene predstavuje second-hand, ktorý búra všetky zaužívané mýty o second-handoch. Oblečenie v Nosene je voňavé, dizajnovo nastylované a nájdete tu len tie najlepšie značky. Pod značkou Renevals by NOSENE si môžete zakúpiť aj oblečenie, ktoré vďaka šikovným dievčatám z tejto spoločnosti získalo nový život. Časť z tržieb spoločnosti putuje na podporu združenia MY MAMY.

Letakomat

Letakomat.sk predstavuje internetový portál zameraný na digitalizáciu letákov, ktorého cieľom je postupné nahradenie papierových letákov, ktoré spôsobujú zbytočný odpad. Ide o webovú stránku, na ktorej si návštevník vyberie obchod, ktorého leták s aktuálnou ponukou ho zaujíma. Všetky plagáty sú na jednom mieste v digitálnej podobe a neznečisťujú životné prostredie či spoločné bytové priestory, ani nezaberajú miesto v schránke. Za vznikom tohto portálu stojí úspešná žilinská firma Hyperia, ktorá má vo svojom portfóliu aj ďalšie úspešné zelené projekty.

Švihaj šuhaj

Cyklistov v žltých dresoch dnes už pozná asi každý Bratislavčan. Hlavným cieľom spoločnosti Švihaj šuhaj je vymeniť zásobovacie dodávky v mestách za prepravu tovaru na bicykloch.

Článok pokračuje pod reklamou

Bezodpadu

Bezodpadu predstavovalo v čase svojho vzniku vôbec prvý bezodpadový e-shop na Slovensku. Dnes, 6 rokov od svojho vzniku, sa aj pod novým vedením teší stále veľkej obľúbenosti.

Pure junk

Za vznikom značky Pure junk zameranej na výrobu recyklovaného nábytku a doplnkov stoja šikovní študenti. Táto firma je jasným dôkazom toho, že aj zo študentského projektu môže vzniknúť niečo úžasné.

Ecoheart

Značka Ecoheart predstavuje zubné kefky, ktoré sú vyrobené z nylonových vlákien a dreva. Navyše sú tieto zubné kefky po použití recyklovateľné a časť z tržieb spoločnosti putuje na podporu činnosti neziskových organizácií. Za vznikom značky stojí Roman Kovacs.

Podpora zeleného podnikania na Slovensku

Podľa údajov Slovak Business Agency uvedených v Zelenom akčnom pláne pre MSP patrí Slovensko v hodnotení celkového stavu zeleného podnikania pod priemer Európskej únie. Oblasť zeleného podnikania tak predstavuje výborný trhový potenciál. Podporu pre podnikateľské subjekty z tejto oblasti ponúka každá z významných inštitúcií a programov zameraných na podporu malého a stredného podnikania.

Podnikatelia, ktorí sa rozhodnú „zozelenieť“ svoju existujúcu firmu, prípadne prichádzajú s novým podnikateľským nápadom z oblasti zeleného podnikania, sa môžu zapojiť do viacerých výziev od národných podporných inštitúcii aj získať podporu z vybraných fondov Európskej únie.

Medzi zaujímavé národné formy podpory zeleného podnikania patria Modernizačný fond (Ministerstvo životného prostredia, vznik leto 2020), Environmentálny fond (Ministerstvo životného prostredia, vznik 2005), Slovenská informačná a energetická agentúra (príspevková organizácia ministerstva hospodárstva) a mikropôžičky od SBA.

Zo zdrojov Európskej únie je na rozvoj zeleného podnikania možné využiť napríklad LIFE, COSME, na podporu zelenej ekonomiky by mali byť vyčlenené aj finančné prostriedky z Plánu obnovy. 

Zelené podnikanie predstavuje budúcnosť podnikania. Ide o veľký trhový potenciál, zatiaľ so stále relatívne malou konkurenciou, no čoraz väčším záujmom zo strany potenciálnych zákazníkov. Ak teda máte v hlave zelený projekt, či zvažujete „pozelenenie“ svojho existujúceho podnikania, teraz je ten správny čas.

Tento článok bol pripravený v spolupráci s Letakomat.sk

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Podnikanie študentov: inšpiratívne nápady z celého sveta

Kreativita, talent, nadšenie a vízia – to všetko vedia aj študenti využiť, aby svoj nápad premenili na úspešný biznis, často ešte pred dosiahnutím plnoletosti. Ukážka inšpiratívnych príkladov.

Netradičné ubytovanie v Česku, Poľsku, Rakúsku a Maďarsku

Rozprávková dedinka, pobyt v „skale“ či vo vínnom sude. Čím lákajú turistov podnikatelia v okolitých krajinách?

Atrakcie (nielen) pre deti: inšpiratívne biznis nápady zamerané na rodiny

Odpoveď na otázku „Kam na výlet s deťmi?“ ponúkajú viacerí podnikatelia. Inšpiratívne príklady zo Slovenska, Česka či Rakúska ako ukážka toho, že kreativite sa v biznise medze nekladú.

Zážitkové ubytovanie na Slovensku ako dovolenkový biznis

Podnikatelia zákazníkom ponúkajú netradičné ubytovanie na Slovensku so zážitkom. Spanie na úľoch, v lietadle, mongolskej jurte či Draculovom apartmáne – čím lákajú hostí?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky