Že sa oplatí myslieť na ekológiu aj v biznise, dokazujú viaceré úspešné projekty. Aké inovácie vymysleli slovenskí podnikatelia a akú podporu môžu zelené podniky získať?
Klimatické zmeny a zodpovednosť za životné prostredie si uvedomuje čoraz viac svetových, ale aj slovenských firiem. A tak sa postupne dostávajú čoraz viac do povedomia v podnikateľskom prostredí činnosti ako snaha o znižovanie množstva vyprodukovaného odpadu, znižovanie uhlíkovej stopy, boj proti fast fashion či riešenie používania nerecyklovateľných materiálov.
Čo je to zelené podnikanie
Pojem zelené podnikanie v sebe ukrýva podnikateľské subjekty, ktorých cieľom je skĺbenie ekonomického rastu a ochrany životného prostredia.
Zaujímavé slovenské ekologické projekty
Dopyt po ekologických produktoch a ochrane životného prostredia postupne narastá aj na slovenskom trhu. Zaujímavé zelené podnikateľské subjekty postupne vznikajú naprieč celým Slovenskom. Jednoznačne asi najviac rozšírenou oblasťou zeleného podnikania u nás sú bezobalové obchody a čapované drogérie, ktoré sú už takmer v každom väčšom meste. No čoraz častejšie sa stretávame aj s jedinečnými podnikateľskými nápadmi.
Nosene
Predajňa Nosene predstavuje second-hand, ktorý búra všetky zaužívané mýty o second-handoch. Oblečenie v Nosene je voňavé, dizajnovo nastylované a nájdete tu len tie najlepšie značky. Pod značkou Renevals by NOSENE si môžete zakúpiť aj oblečenie, ktoré vďaka šikovným dievčatám z tejto spoločnosti získalo nový život. Časť z tržieb spoločnosti putuje na podporu združenia MY MAMY.
Letakomat
Letakomat.sk predstavuje internetový portál zameraný na digitalizáciu letákov, ktorého cieľom je postupné nahradenie papierových letákov, ktoré spôsobujú zbytočný odpad. Ide o webovú stránku, na ktorej si návštevník vyberie obchod, ktorého leták s aktuálnou ponukou ho zaujíma. Všetky plagáty sú na jednom mieste v digitálnej podobe a neznečisťujú životné prostredie či spoločné bytové priestory, ani nezaberajú miesto v schránke. Za vznikom tohto portálu stojí úspešná žilinská firma Hyperia, ktorá má vo svojom portfóliu aj ďalšie úspešné zelené projekty.
Švihaj šuhaj
Cyklistov v žltých dresoch dnes už pozná asi každý Bratislavčan. Hlavným cieľom spoločnosti Švihaj šuhaj je vymeniť zásobovacie dodávky v mestách za prepravu tovaru na bicykloch.
Bezodpadu
Bezodpadu predstavovalo v čase svojho vzniku vôbec prvý bezodpadový e-shop na Slovensku. Dnes, 6 rokov od svojho vzniku, sa aj pod novým vedením teší stále veľkej obľúbenosti.
Pure junk
Za vznikom značky Pure junk zameranej na výrobu recyklovaného nábytku a doplnkov stoja šikovní študenti. Táto firma je jasným dôkazom toho, že aj zo študentského projektu môže vzniknúť niečo úžasné.
Ecoheart
Značka Ecoheart predstavuje zubné kefky, ktoré sú vyrobené z nylonových vlákien a dreva. Navyše sú tieto zubné kefky po použití recyklovateľné a časť z tržieb spoločnosti putuje na podporu činnosti neziskových organizácií. Za vznikom značky stojí Roman Kovacs.
Podpora zeleného podnikania na Slovensku
Podľa údajov Slovak Business Agency uvedených v Zelenom akčnom pláne pre MSP patrí Slovensko v hodnotení celkového stavu zeleného podnikania pod priemer Európskej únie. Oblasť zeleného podnikania tak predstavuje výborný trhový potenciál. Podporu pre podnikateľské subjekty z tejto oblasti ponúka každá z významných inštitúcií a programov zameraných na podporu malého a stredného podnikania.
Podnikatelia, ktorí sa rozhodnú „zozelenieť“ svoju existujúcu firmu, prípadne prichádzajú s novým podnikateľským nápadom z oblasti zeleného podnikania, sa môžu zapojiť do viacerých výziev od národných podporných inštitúcii aj získať podporu z vybraných fondov Európskej únie.
Medzi zaujímavé národné formy
podpory zeleného podnikania patria Modernizačný fond (Ministerstvo životného
prostredia, vznik leto 2020), Environmentálny fond (Ministerstvo životného
prostredia, vznik 2005), Slovenská informačná a energetická agentúra (príspevková
organizácia ministerstva hospodárstva) a mikropôžičky od SBA.
Zo zdrojov Európskej únie je na rozvoj zeleného podnikania možné využiť napríklad LIFE, COSME, na podporu zelenej ekonomiky by mali byť vyčlenené aj finančné prostriedky z Plánu obnovy.
Zelené podnikanie predstavuje budúcnosť podnikania. Ide o veľký trhový potenciál, zatiaľ so stále relatívne malou konkurenciou, no čoraz väčším záujmom zo strany potenciálnych zákazníkov. Ak teda máte v hlave zelený projekt, či zvažujete „pozelenenie“ svojho existujúceho podnikania, teraz je ten správny čas.
Tento článok bol pripravený v spolupráci s Letakomat.sk