Dvadsať rokov sa v nej okolo Domaše vozili kone. Dnes je z nej prvé moderné hotdogové miesto v Košiciach.
Street food hlási svoj návrat do slovenských ulíc. V poslednom období vzniklo niekoľko zaujímavých a originálnych podnikateľských nápadov, kde hlavnú úlohu zohráva predaj jedla priamo na ulici. Jedným z takýchto nápadov sú aj hotdogy predávané z konskej vlečky - Robin Street Food.
V mysliach mnohých ľudí je rýchle pouličné občerstvenie synonymom nekvalitného a neraz aj predraženého jedla, na ktorom si nevedia pochutnať. O vyvrátenie tohto predsudku sa snaží aj Robin Street Food, ktorý parkuje pred kinom Úsmev v Košiciach. V ich ponuke nájdete hotdogy, ktorých hlavnou úlohou je zlepšovať ľuďom deň. Hotdogy predávajú v pečive od vlastného pekára a používajú párky s 95 % obsahom mäsa. Tí, ktorí nemajú radi mäso, si môžu vybrať aj vegánske sójové párky alebo vegánske bezlepkové bagetky.
Rozhodla chuť na jedlo
Začať podnikať sa dá aj s minimom peňazí
Rozhodnutie založiť v Košiciach street food prevádzku prišlo zakladateľke, majiteľke Danke Bodnárovej, ako prirodzená vec. Ako to však v živote býva, pôvodné plány sa výrazne odlišujú od reality. „Vyštudovala som architektúru, ale rok po skončení školy som sa rozhodla, že chcem vyskúšať robiť niečo s jedlom. Architektúra je fajn, ale ak mám zlý deň, tak sa nejdem pozerať na pekné domy, ale dostanem chuť na niečo vyprážané. Jedlo má schopnosť bezprostredne ovplyvniť náladu ľudí a zlepšiť im deň viac než pohľad na krásnu budovu,“ hovorí. Pôvodnou predstavou bolo založiť útulné malé bistro s dizajnovými stoličkami. Ako každý mladý človek, ktorý sa rozhodol začať podnikať, aj Danka Bodnárová narazila na nedostatok financií. Začať prevádzkovať kamenné dizajnovo zariadené bistro nie je totiž lacná záležitosť. Postupne tak prehodnocovala svoj podnikateľský zámer. „Z dôvodu finančných nárokov som sa postupne od kamenných priestorov dostala ku food truckom a nakoniec som si namiesto tradičnej dodávky kúpila príves, v ktorom sa 20 rokov vozili kone okolo Domaše,“ konštatuje Danka Bodnárová. Pripravovať kvalitné hotdogy v starej vlečke nebolo len tak. Bola potrebná kompletná rekonštrukcia prívesu. Pred úpravami ju kompletne rozobrali, odstránili tri vrstvy starej podlahy. Súčasne bolo potrebné urobiť nové obklady, nátery a následne prišlo aj na dizajnové vychytávky. Či už je to blikajúci LED had, visiaci digestor, alebo vonkajší tatranský profil.
Bez pomoci to nepôjde
Nápad začať robiť originálne hotdogy sa nerodil ľahko. Pred samotným začatím podnikania jej pomohla trojmesačná stáž pre mladých podnikateľov v španielskom meste Bilbao, s ktorou pomohla nezisková organizácia Creative Industry Košice. Vybrala si firmu Hamroneta, ktorá prevádzkuje dva food trucky a cateringovú spoločnosť. Zakladateľka tejto firmy sa Danke Bodnárovej počas stáže naplno venovala, odovzdávala jej svoje rady, skúsenosti a presvedčila ju, aby začala podnikať s hotdogmi. „Dovtedy som vymýšľala množstvo konceptov s rôznymi druhmi jedál a Leire mi pravidelne opakovala: Keep it simple. You have very small kitchen. Tak som ju teda poslúchla a začala som robiť hotdogy,“ konštatuje Danka Bodnárová.
V hlavnej úlohe pes
K plnohodnotnému začatiu podnikania chýbalo ešte vymyslieť originálne meno. Nakoniec sa rozhodla pomenovať firmu podľa jej psa – Robin. Samotné názvy hotdogov vychádzajú zo samotného Robinovho života. Najpredávanejší sa volá Robinček. Letný hotdog je Baywatch, lebo Robin nevie plávať a používa červený plastový plavák z obľúbeného seriálu, aby mal lepší výtlak. Hotdog bez párku je nazvaný Neviditeľný pes. To je totiž Robin, keď robí niečo, čo nesmie a tvári sa, že on neexistuje.
Prvý hotdog v Košiciach
Dali sme našim hotdogom príbeh
Trh so street foodom v Košiciach bol niekoľko rokov nemenný. Na trhu medzi sebou bojovali trojuholníky pizze za euro alebo kebab. Robin tak bol prvým moderným hotdogovým miestom v Košiciach. Pri prechádzkach mestom je možné vidieť, že postupne pribúdajú prevádzky s ponukou hotdogov a možno očakávať, že onedlho sa z toho stane trend podobne ako nedávna vlna hamburgerov. Na hotdogoch si pochutnávajú najmä mladí ľudia. „Na naše hotdogy chodievajú rodiny s deťmi, návštevníci kina, dámske jazdy alebo osamelí noční bojovníci. Všetko sú to mladí ľudia. Zákazníci nad 50 rokov tvoria možno len 5 % návštevníkov,“ konštatuje Danka Bodnárová.
Pri hodnotení svojho úspechu si Danka Bodnárová uvedomuje viacero vecí. Jednak si cení to, že začínala s kolegami iba ako „obyčajní“ nadšenci hotdogov, amatéri bez akýchkoľvek skúseností v gastronómii a potom aj to, že si dokázali vybudovať stabilnú klientelu. „Máme zákazníkov, ktorí u nás boli len za prvý mesiac prevádzky päť-šesťkrát a neboli to ani naši kamaráti ani rodina, ale cudzí ľudia z ulice, ktorí si nás jednoducho obľúbili,“ konštatuje Danka Bodnárová. Úspech je možno daný aj originálnymi receptúrami. Tie totiž vymysleli a testovali kamaráti na spoločných testovačkách. Všetky testovacie hotdogy sa fotia do archívu aj s receptami, ktoré sa potom štatisticky vyhodnocujú a skladajú sa z nich finálne hotdogy pre food truck.
Street food nie je len o rýchlom občerstvení, ale je to neraz aj o zážitkoch a interakcii s ľuďmi. Potvrdzuje to aj Danka Bodnárová: „Keď je veľa ľudí, tak vyvolávame čísla objednávok megafónom a púšťame im sirénu. Keď prídu malé deti, tak si buď ľahnú na šikmú rampu, alebo po nej začnú behať. Keď je tma, tak si zapíname diskotékového LED hada, blikáme ľuďom a oni sa z toho tešia. Keď máme dobrú náladu, tak tancujeme náš firemný tanec a celý príves sa hojdá.“ Vyštudovaná architektka svoje rozhodnutie začať podnikať neľutuje. „Radi sa stretávame s ľuďmi a vždy nás poteší, keď nás pochvália, že sme im hotdogom urobili lepší deň,“ uzatvára Danka Bodnárová.