Pokladničné doklady z eKasy môžu byť zasielané na mail

Pokladničný doklad z eKasy môže podnikateľ sprístupniť v tlačenej alebo elektronickej podobe. Je zasielanie bločkov napr. do e-mailovej schránky možnosť, či povinnosť?

Na základe ustanovení zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o používaní ERP“) je podnikateľ povinný po zaevidovaní tržby v pokladnici eKasa odovzdať kupujúcemu pokladničný doklad, a to ihneď po jeho vytlačení.

Pokladničný doklad vyhotovený pokladnicou eKasa však nemusí predávajúci odovzdať len v tlačenej podobe, ale môže ho odovzdať aj v elektronickej podobe.

Zaslanie pokladničného dokladu z eKasy do mailovej schránky kupujúceho je dobrovoľné

Ako sme už uviedli, v zmysle § 8 zákona o používaní ERP je podnikateľ povinný po zaevidovaní tržby v pokladnici eKasa odovzdať kupujúcemu pokladničný doklad (okrem kópie pokladničného dokladu), a to ihneď po jeho vytlačení. Ak s tým kupujúci súhlasí a ak o to požiada pred vytlačením pokladničného dokladu, podnikateľ môže tento pokladničný doklad zaslať kupujúcemu (napr. na e-mail) alebo ho sprístupniť v elektronickej podobe.

Elektronický pokladničný doklad už nie je možné zákazníkovi vytlačiť a naopak

V prípade, ak sa podnikateľ s kupujúcim dohodne na zaslaní bločku napr. do mailu, povinnosť na strane podnikateľa v podobe vytlačenia pokladničného dokladu odpadá. To znamená, že ak podnikateľ – predávajúci zašle pokladničný doklad kupujúcemu v elektronickej podobe, už ho nesmie vytlačiť a platí to aj v opačnom prípade. Ak podnikateľ odovzdá kupujúcemu vytlačený pokladničný doklad, nie je možné ho už zaslať elektronicky.

Na základe vyššie uvedeného teda vyplýva, že zasielanie pokladničných dokladov do mailu, je pre podnikateľa ako predávajúceho možnosť a nie povinnosť.

Prečítajte si tiež

To, ktoré náležitosti má obsahovať pokladničný doklad z eKasy si môžete prečítať v článku Pokladničný doklad z eKasy a jeho náležitosti a všetky potrebné informácie týkajúce sa eKasy nájdete v našej téme eKasa

Spracovanie osobných údajov pri zaslaní pokladničného dokladu na e-mail

V prípade, ak sa predávajúci s kupujúcim dohodne na zaslaní pokladničného dokladu napr. na e-mail, predávajúci je oprávnený na účely zaslania tohto pokladničného dokladu spracúvať osobný údaj kupujúceho, ktorým je práve adresa elektronickej pošty kupujúceho.

Výhody a nevýhody, ktoré prináša zasielanie pokladničného dokladu na e-mail

Hlavnou výhodou zasielania pokladničného dokladu v elektronickej podobe je to, že kupujúci tento doklad nestratí a ani mu po čase napr. nevybledne. Na strane predávajúceho môže byť táto možnosť zasielania pokladničných dokladov v elektronickej podobe určitým benefitom pre zákazníka, avšak tento postup trvá dlhšie ako klasické vytlačenie bločku tlačiarňou a môže predstavovať pre predávajúceho určitú záťaž pri pracovnom procese.

Článok pokračuje pod reklamou

Zasielanie bločkov z eKasy do mailu v praxi

Možnosť zasielania pokladničných dokladov v elektronickej podobe vítajú najmä bezobalové obchody, podnikatelia, ktorí majú v snahe chrániť životné prostredie, či predajcovia drahšieho tovaru dlhodobej spotreby.

Michal Bosmanský z bezobalového obchodu U vážky hovorí, že tento benefit, ktorý eKasa poskytuje, určite využijú. „Znižovanie odpadu je súčasťou našej filozofie a v prípade nerecyklovateľných pokladničných dokladov z termopapiera je dopad na životné prostredie podstatný. Rozhodne je to správny krok k šetrnejšiemu prístupu k nášmu životnému prostrediu. Samozrejme, teraz je na nás, aby sme našli také riešenie, ktoré nebude zdržovať procesy na predajni či pri pokladni a zaťažovať zákazníkov.“

Prečítajte si tiež

Zero waste obchod Bezobalovo má už riešenie vymyslené. „Mnoho našich zákazníkov sa na zasielanie dokladu mailom pýta. Vymysleli sme si vlastný systém, aby sme nezdržiavali proces pri pokladni zadávaním emailovej adresy a to tým, že v prípade záujmu dostane zákazník svoj jedinečný QR kód, ktorý bude niesť v pamäti jeho emailovú adresu. Ak bude chodiť opakovane na nákup, pri blokovaní nám iba ukáže tento kód na nasnímanie a tým urýchlime proces vybavenia zákazníka pri pokladni,“ vysvetľuje majiteľka Bezobalovo Andrea Dragulová.

Martina Novotná z predajne BEZOBALiS tvrdí, že najväčší odpad v obchode im tvoria práve bločky. Zasielanie dokladu emailom sa však u nich zatiaľ nedá. „eKasa zariadenie, ktoré používame, je tri v jednom - čiže pokladnica, tlačiareň a zároveň terminál. Nie je tam zatiaľ aktualizácia, ktorá by ponúkala možnosť posielania bločkov mailom. Netrpezlivo na to čakáme, keďže nám na tom záleží a dokonca sa na to pýtajú aj ľudia, ktorí u nás nakupujú.“

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Otváracie hodiny Kaufland, Lidl, Billa a ďalšie od 21.12. - 27.12.2024

Prehľad otváracích hodín počas Vianoc v obchodných reťazcoch Kaufland, Lidl, Tesco, Billa či COOP Jednota, špecializovaných obchodoch ako Alza či Ikea, ale aj lekárňach a bankách.

Dohoda o vykonaní práce a dohoda o pracovnej činnosti v roku 2025

Príležitostné práce možno vykonávať aj na základe dohody uzatvorenej mimo pracovného pomeru. Kedy a za akých podmienok po nej možno siahnuť v roku 2025?

Kontroly na vianočných trhoch: aké povinnosti majú predajcovia?

Kto kontroluje predajcov na vianočných trhoch, na čo sa kontrolóri zameriavajú a aké sú najčastejšie porušenia? Obchodníci neraz riskujú pokuty aj v tisíckach eur či zákaz činnosti.

Dohoda o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce od 1. 1. 2025

Sezónne práce je možné vykonávať aj na základe dohody o pracovnej činnosti, ktorá však má určité špecifiká. Aké obmedzenia a iné podmienky Zákonník práce vyžaduje?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky