„Spotrebuj len potrebné“ je životným krédom mladého páru, ktorý v Trenčíne prevádzkuje bezobalový obchod BEZOBALiS. Ekologické obzory však ľuďom rozširuje aj mimo neho.
O elimináciu odpadu sa snažia vyštudovaní marketéri Martina Novotová a Martin Gajdoš každý deň. V domácnosti aj vo vlastnom bezobalovom obchodíku v Trenčíne. Ten si otvorili po tom, ako opustili prácu v nadnárodnej firme. Nielen že ich toto zamestnanie nenapĺňalo, navyše už nechceli robiť kompromisy so svojimi osobnými hodnotami. Podľa ich vyjadrení nedostávali dostatok priestoru na realizáciu a nepáčilo sa im ani množstvo plytvania vo firme.
„Nachádzali sme konflikty v životných prioritách. Chceli sme robiť niečo, kde nebudeme musieť riešiť našu dilemu - svedomie vs. práca,“ spomína Martina.
Hoci prvým nápadom bolo podnikanie v oblasti lokálneho cestovného ruchu, do ktorého chceli pretaviť svoju lásku k cestovaniu a turistike, vytváranie finančného plánu ich vrátilo späť na zem. Po dlhšom uvažovaní sa preto rozhodli skĺbiť vedomosti z marketingu, ich životný štýl a zmenu, ktorú chcú v spoločnosti dosiahnuť. V Trenčíne si prevádzku s príznačným názvom BEZOBALiS otvorili v roku 2018 a začali sa tešiť záujmu zo strany zákazníkov.
Od potravín až po kozmetiku
V BEZOBALiS si môžete nabrať tovar do vlastnej nádobky alebo si nejakú zakúpiť priamo v obchode. Tú využívate aj pri ďalších nákupoch. Môžete ju tiež darovať blízkemu a „postrčiť“ ho do tohto druhu nakupovania. „Zákazníka s jeho nádobkou môžeme aj odmietnuť v prípade, ak ju vyhodnotíme ako nevhodnú z hygienického hľadiska. Zatiaľ sa nám to však ešte nestalo,“ upozorňuje spoluzakladateľka eko obchodu.
Od prvého dňa ich tešila pripravenosť zákazníkov. Minimálne polovica z nich prišla do prevádzky s vlastným obalom na potraviny. Podľa Martiny viacerí na niečo takéto doslova čakali. „Takmer nikto sa nečudoval a nepýtal, čo to ten bezobalový obchod je,“ dodáva.
Do nádobiek si zákazníci môžu nabrať trvanlivé potraviny ako strukoviny, cestoviny, raňajkové zmesi, oriešky, cukríky, čokolády, koreniny, sušienky, či čaje. V ponuke nájdete aj tekuté výrobky, napr. olej, ocot, med, orechové nátierky alebo sirupy.
Najnovšie sa tešia už aj z mliečnych produktov. „Po dlhom čase sa nám podarilo zohnať mliečne produkty, ktoré sa k našej filozofii približujú najviac ako je momentálne možné,“ hovorí Martin.
Spoluprácu nadviazali s českou mliekarňou s certifikátom Demeter. Ten sa udeľuje firmám pokiaľ absolútne rešpektujú prírodu, ale aj zvieratá a ich chov. Mlieko pochádza od kráv, ktoré sa voľne pasú v obmedzenom počte, aby mali zabezpečenú individuálnu starostlivosť od chovateľov. Podľa Martina je to vyšší level ekologického hospodárstva a aj normy sú tu prísnejšie ako pri bio certifikácii.
Mliečne produkty nakupujú vo vratných sklenených nádobách. Martin zároveň dodáva: „Mlieko aj jogurty v skle sa síce dnes už dajú zohnať aj v supermarketoch, no po spotrebovaní ich zákazník aj tak musí vyhodiť alebo im nájsť iné využitie. Nehovoriac o tom, že príbeh zvierat, z ktorých pochádzajú, nie je známy. Naše nádoby sú však oficiálne vratné, takže sú opätovne napĺňané a zostávajú tak v obehu.“
Martin a Martina sa ekológii skutočne oddali. Vidieť to aj na ich sortimente. Nepotravinový tovar tvorí asi polovicu ponuky. Portfólio sa pritom snažili vyskladať tak, aby u nich zákazník našiel kompletné riešenie pri prechode na zero waste domácnosť. V BEZOBALiS nájdete čapovanú drogériu, kozmetiku aj alternatívy k jednorazovým alebo nerecyklovateľným výrobkom. Medzi tie patria napr. lufy (prírodné špongie), holiace strojčeky či odličovacie tampóny.
Prívlastok „bezobalový“ nie je len nálepka
V boji proti počiatočným stresom z podnikania im pomáhali vedomosti z marketingu, ale aj detailné plánovanie. „Keď sa niečo nečakané vyskytne, plán nám vie pomôcť rozhodnúť sa, nájsť smer a nestrácať s tým zbytočný čas,“ tvrdí Martin.
No neminuli ich ani sklamania. „Mali sme pár „vysnívaných“ dodávateľov, ale nedohodli sme sa, nakoľko neboli ochotní ísť do takých veľkých balení, ako sme požadovali. My sme zas odmietali odoberať tovar v malých vrecúškach a tvoriť tak viac odpadu,“ spomína na začiatky Martina.
Na výbere dodávateľov a výrobcov si totiž dávajú veľmi záležať. „Dbáme na to, aby výrobky mali určitú kvalitu, aby boli vo vratných obaloch, prípadne v papierových,“ dopĺňa Martina.
Mnohé výrobky pritom poznali už ako spotrebitelia. Vedeli, ako chutia, či sú kvalitné, ale poznali aj príbeh značky. Nepotravinový tovar si zasa vyskúšali vo vlastnej domácnosti. Postupom času ich začali oslovovať aj samotní dodávatelia alebo zákazníci, ktorí v Trenčíne nevedeli zohnať nimi overený výrobok.
Majitelia obchodu sa chcú s každým potenciálnym dodávateľom najskôr stretnúť a spoznať ho. Zaujímajú sa tiež o výrobu, či nie je kvalita v tomto procese nejakým spôsobom narušená. Aj pri výbere dodávateľov nepotravinového tovaru dbajú na svoje kritériá. Tými je napríklad lokálnosť, pretože kozmetiku majú len od slovenských výrobcov.
Ďalej posudzujú zloženie výrobkov, či sú z upcyklovaných (čiže prerobených do novej podoby), znovupoužiteľných alebo kompostovateľných materiálov. Samozrejme, záleží im aj na spôsobe balenia. Pri drogérii čapovacia nádoba nemusí byť automaticky zárukou, že sa aj znova naplní.
Konkurencia im pomáha napredovať
V Trenčíne bol BEZOBALiS prvým obchodom takéhoto druhu, dnes už sú dva. Konkurencia je pre zakladateľov hnací motor. Napriek tomu, že je to zdroj určitého prirodzeného stresu, vedie ich k rýchlejšiemu napredovaniu.
Podľa majiteľov sa odlišujú napríklad poradenstvom pre svojich zákazníkov. Skúsenosti z vedenia života v štýle zero waste zdieľajú s každým, kto o túto alternatívu prejaví záujem. Ak niekto chce začať viesť ekologickejšiu domácnosť, stačí sa na rady opýtať tohto sympatického páru.
S otázkami, ako začať žiť šetrnejšie k životnému prostrediu, za nimi chodia zákazníci priamo v obchode. Možnosti s nimi zakladatelia bezobalového obchodu bez problémov preberú do podrobností a ponúknu im komplexné riešenie. Spoločne sa snažia nájsť spôsob, ako na to. Neraz takýmto rozhovorom strávia aj hodinu.
Pri niektorých ľuďoch však musia vedieť odhadnúť, kde je hranica, kedy ich ešte môžu nasmerovať k bezodpadovosti tak, aby to nebolo kontraproduktívne. Špeciálnu radosť im robí vidieť pokrok zákazníkov, ktorí si najskôr nechajú tovar naberať do vreciek od BEZOBALiS, neskôr si tieto vrecúška začnú opätovne nosiť a napokon si sami od seba prinesú vlastnú nádobku.
Zákazníci za nimi chodia tiež s otázkou, ako sa zbaviť nepotrebných vecí inak ako vyhodením. „Zvykli si k nám nosiť použité zubné kefky, pánske košele, baterky, rastlinný olej, laky na nechty a dočasne aj oblečenie. Často sa nás pýtajú, komu niektoré veci posunúť. Už nechcú vyhadzovať,“ vysvetľuje Martin. Mladý pár sa preto podieľal na rozbehnutí Knižnice vecí v Trenčíne, kde ľudia mohli doniesť množstvo funkčných, ale nepoužívaných vecí.
Učia ľudí, aká je skutočná cena tovaru
Priamo v obchode organizujú aj podujatia. Záujemcovia si môžu prísť ušiť vlastné vrecúška na ovocie a zeleninu, či vyrobiť si voskové obrúsky ako náhradu za potravinovú fóliu. Pravidelne organizujú kváskovanie a vyrábanie prírodných kytíc a vencov. Takýmto spôsobom chcú ľuďom ukázať dnes už zabudnutú hodnotu ručnej práce a času, ktorý je potrebné do výroby investovať.
Po osobnej skúsenosti sa navyše začnú pozerať inak na cenu aj v ich obchode. Už sa nepýtajú „Prečo je to také drahé?“, ale skôr naopak. Keď vidia námahu, materiál a čas, ktorý za výrobou konkrétneho produktu je, často svoj výtvor ocenia aj na dvojnásobok predajnej ceny. Pri týchto aktivitách účastníci platia vstupné. Jeho výška sa odvíja od typu podujatia, času aj materiálu, ktorý sa použije.
Ekologické riešenia ponúkajú aj mimo obchodu
Že im na našej planéte skutočne záleží dokazuje aj ich zero waste osveta - navštevujú napríklad školy. Vedenie vzdelávacích inštitúcií ich väčšinou žiada o tému venovanú dopadu nakupovania na životné prostredie. Zakladatelia obchodu BEZOBALiS sa snažia žiakom ukázať na konkrétnych prípadoch, čo pre prírodu znamenajú aj tie najmenšie každodenné rozhodnutia.
Pár vidí rozdiel v aktivite študentov pri prednáškach, ktoré si sami vypýtajú a pri tých, ktoré dostanú príkazom od učiteľov. „Diskusia, ktorá sa rozvinie je neporovnateľne živšia v prvom prípade. Vtedy sa študenti aktívne pýtajú a zaujímajú sa do takej miery, že občas ich kvôli času treba aj stopnúť.“
V oblasti ekológie komunikujú taktiež s mestom a poslancami, no svoje rady ponúkajú aj firmám. Majitelia podnikov sa na nich obracajú s otázkami, ako môže byť práca v kancelárii ekologickejšia, čo môžu robiť inak. Toto poradenstvo je už činnosť robená na objednávku. Mladý pár vystaví firme cenovú ponuku, zmapuje procesy prevádzky a navrhne opatrenia šité na mieru danej spoločnosti.
Žiť ekologickejšie nemusí nutne znamenať drahšie
Ekologické podnikanie podľa páru nemusí byť vždy konkurenčnou výhodou. Niekedy ide skôr o bremeno, ktoré treba vláčiť. „V súčasnosti je legislatíva nastavená tak, že ak chce podnikateľ niečo robiť udržateľne, je pred neho kladené veľké množstvo prekážok,“ hovorí Martin. Najväčšiu moc majú podľa neho zákazníci. Aj keď ľudia vítajú viac ekologických výrobkov na trhu, priplácať si za ne nechcú.
Martin ponúka jednoduchý tip ako začať žiť udržateľne a pritom nie draho. Ak sa niekto rozhodne pre tento krok, neznamená to, že musí hneď všetko plastové v dome nahradiť napríklad drevenými alternatívami. Pokiaľ sa dá, nech najskôr čo najviac „vypoužíva“ tie plastové. Martina tiež dodáva, že je fajn všetko preratávať na počet použití. Kovová žiletka vydrží viac ako jednorazová plastová, to isté môže platiť o kvalitnejšom oblečení.
V osobnom aj profesijnom živote sa snažia riadiť heslom „spotrebuj len potrebné“. „Každý jeden krok sa počíta. Nemusí hneď ísť o niečo veľké. Stačí začať v malom, to nás povzbudí ďalej. Keď sa potom obzrieme späť, zistíme, že sme sa pohli o poriadny kus,“ tvrdí Martina. Jej partner ešte dodáva: „Stačí mať dobrý smer.“
Bezobalový obchod používa úprimný marketing
Ako vyštudovaní marketéri sa zakladatelia BEZOBALiS v tejto problematike dobre orientujú. Odcudzujú manipulatívne praktiky a vsádzajú na úprimnosť – nielen v podnikaní, ale aj v reklame.
„Naša správa, ktorú šírime je, že BEZOBALiS nie je miesto, kde sa predáva 200 produktov, ale miesto, ktoré ponúka jedno riešenie,“ dodáva Martin.
Aké má BEZOBALiS vyhliadky do budúcnosti?
Ani po rozbehnutí firmy netreba „zaspať na vavrínoch“. BEZOBALiS má niekoľko plánov do budúcnosti, no zatiaľ si ich chcú nechať pre seba. Prezradili len jeden z nich - pracujú na peknej webovej stránke, ktorá by bola dostatočne reprezentatívna. Chcú prostredníctvom nej ponúkať ľuďom tipy na udržateľný život, či zverejňovať informácie o produktoch.
O expanzii síce rozmýšľajú, no sami ešte nevedia, čo ich čaká. Martin objasňuje: „Priestor, v ktorom pôsobíme sa mení, budeme sa mu musieť prispôsobiť. Zatiaľ ešte nevieme, ako sa bude vyvíjať trh.“