Na Nemeckom trhu pôsobí takmer 1000 franchisingových konceptov, ktoré zamestnávajú viac ako 700 000 ľudí. Ktoré faktory stoja za boomom franchisingu v Nemecku a ako je tomu na Slovensku?
Nemecká franchisingová asociácia - Deutscher Franchiseverband (DFV) od roku 1978 združuje nemecké subjekty podnikajúce vo franchisingu. Reprezentuje a zastupuje záujmy nemeckého franchisingového priemyslu voči tvorcom politík na domácej aj európskej úrovni a podporuje existujúcich i potenciálnych franchisorov aj franchisantov pri ich expanzii doma aj v zahraničí.
Vplyv DFV na legislatívny a regulačný rámec ovplyvňujúci franchisingové podnikanie presahuje hranice Nemecka. Medzinárodná spolupráca s Európskou franchisingovou federáciou (EFF) a Svetovou franchisingovou radou okrem iného zabezpečuje možnosť vplyvu DFV na tvorbu smerníc a nariadení Európskej komisie v Bruseli.
Nemecká franchisingová asociácia je tiež garantom členstva Slovenskej franchisingovej asociácie (SFA) v Európskej franchisingovej federácii. V rámci štandardného postupu prijímania SFA za člena EFF (v roku 2014) zástupcovia SFA prezentovali v Berlíne prezidentovi DFV program, poslanie a vtedajšie aktivity SFA. Na základe pozitívneho vyhodnotenia našej činnosti bola následne Slovenská franchisingová asociácia v zmysle odporúčania DFV prijatá za riadneho člena EFF.
Franchising na nemeckom trhu rastie
Podľa aktuálneho hodnotenia a štatistík DFV zaznamenal nemecký franchisingový priemysel v predchádzajúcom roku dynamický rast. Na trhu pôsobí 970 franchisingových systémov ktoré majú takmer 124 tisíc franchisingových partnerov, čo predstavuje medziročný nárast o 3,6 %.
970 franchisingových systémov má 124 000 franchisingových partnerov.
Celkovo viac ako 162 000 franchisingových spoločností (podnikateľských subjektov) zamestnáva v tomto segmente cca 707 000 pracovníkov. Aj celkový obrat franchisingových prevádzok zaznamenal medziročný nárast o 8% a predstavuje celkom 112,2 miliárd eur, čo odráža pozitívne výsledky celoštátnej ekonomiky a v nej významné postavenie franchisingového segmentu.
Prvenstvo na nemeckom franchisingovom trhu si drží segment služieb
V rámci vnútornej štruktúry nemeckého franchisingového trhu došlo v minulom roku k prerozdeleniu veľkosti najväčších segmentov, pričom najsilnejším ostáva segment služieb s podielom 40 % na trhu, avšak na druhom mieste vytlačila gastronómia s podielom 27 % segment obchodu (podiel 23 %).
Najmenší podiel na trhu majú remeslá (10 %). Z celkového počtu franchisingových sytémov pôsobiacich na trhu sa nachádza 52 % v rozvojovej fáze (expandujú), 16 % v stabilnom stave a 14 % systémov sa zmenšuje.
Franchisingu nahráva záujem spotrebiteľov o kvalitné značky.
Očakávaný vývoj nemeckého franchisingu v nasledujúcom období hodnotí prezident DFV Leif Brodersen pozitívne. Dôležitým faktorom stúpajúceho významu franchisingového podnikania v Nemecku je záujem spotrebiteľov o kvalitné značky a služby, vplyv informačných technológií, ale aj vysoká úroveň priameho osobného kontaktu obchodníkov so zákazníkmi.
Rozvoju franchisingu v Nemecku výrazne pomáha Nemecká franchisingová asociácia
Nemecká franchisingová asociácia okrem sledovania objektívnych štatistických údajov vykonala nový vlastný prieskum o náladách a očakávaniach podnikateľov vo franchisingovej branži medzi vlastnými členmi a všeobecne uznávanými odborníkmi.
Index podnikateľskej klímy vo franchisingu
Tzv. Index (podnikateľskej) klímy vo franchisingu - FRANCHISE KLIMA INDEX (FKI) bol po prvýkrát predstavený a zverejnený na podujatí FRANCHISE FORUM 2018. Odprezentovaná kvantifikácia všeobecného FKI (140 %) vyjadruje nadpriemerne pozitívne podnikateľské prostredie a odráža priaznivú súčasnú aj predpokladanú situáciu na nemeckom franchisingovom trhu. Zaujímavý je formát indexovania, ktorý v polročných intervaloch zaznamenáva aj malé výkyvy vo vývoji nálad a očakávaní podnikateľov.
FRANCHISEEXPO 2018 // # FEX18 je v Nemecku franchisingovou udalosťou roka
Veľtrh FranchiseExpo, ktorý organizuje Nemecká franchisingová asociácia v spolupráci s množstvom partnerov a sponzorov, otvára brány od 27. do 29. septembra 2018 vo Frankfurte nad Mohanom. Na tomto podujatí budú mať poskytovatelia franchisigových systémov možnosť prezentovať svoje úspešné koncepty a značky, návštevníci môžu využiť možnosť získať aktuálne informácie a priamy kontakt s poskytovateľmi národných aj medzinárodných franšízových systémov.
A na Slovensku je to takto ...
Na Slovensku žiadne oficiálne štatistiky o franchisingovom podnikaní nie sú k dispozícii. Podľa mojich vlastných orientačných prieskumov (ktoré prevzala aj Slovenská franchisingová asociácia) pôsobí na Slovensku viac ako 150 franchisigových systémov, z toho je len asi 30 členov SFA. Pritom je SFA podľa svojich stanov na Slovensku jedinou oficiálnou inštitúciou, ktorá by mala reprezentovať a presadzovať záujmy poskytovateľov franchisingu a podporovať zlepšovanie podnikateľského prostredia najmä v danej oblasti. Uvedené skromné čísla a (ne)činnosť SFA vyjadrujú nezáujem našich podnikateľov z oblasti franchisingu spolupracovať a podieľať sa na rozvoji segmentu, v ktorom sami pôsobia (napr. aktuálne aj vo vytváraní lepších podmienok v oblasti tvorby a získavania ľudských zdrojov alebo aj na vytvorení legislatívy pre podporu rodinného podnikania).
Bolo by prínosné keby tento článok zaujal nielen mnohých záujemcov o franchisingové podnikanie na Slovensku (prípadne aj médiá), ale predovšetkým inšpiroval zúčastnených k aktivite. Som skrátka nenapraviteľný optimista. Pretože inak to Nemecko nedobehneme, aj keby nám utekalo naproti.