Podnikanie vo franchisingu vyžaduje plnenie stanovených etických zásad a osobitných formálnych pravidiel. Pokiaľ sa správne aplikujú, tak franchising poskytuje pri znížení podnikateľského rizika vyššiu garanciu serióznosti vo vzťahoch medzi poskytovateľom a prijímateľom franchisingovej licencie.
Niektorí podnikatelia sa preto pokúšajú označovať svoje podnikateľské projekty za franchising a ponúkajú ich na predaj, aj keď v skutočnosti tieto kritériá nespĺňajú. Môže ísť o uvádzanie obchodného partnera do omylu alebo v krajnom prípade dokonca o podvod.
Nie všetko čo sa nazýva franchisingom ním aj skutočne je
V rámci poskytovania poradenstva a konzultácií v oblasti franchisingového podnikania na portáli Podnikajte.sk som dostal od čitateľa, ktorý sa uviedol ako záujemca o franchisingovú licenciu stručný e-mail, v hlavičke ktorého bola žiadosť o poskytnutie konzultácie k franchisingovej zmluve. Zmluva podľa vyjadrenia žiadateľa ešte nebola podpísaná, takže konzultácia dávala zmysel (k už podpísanej franchisingovej zmluve je konzultácia spravidla bezpredmetná). V odpovedi som požiadal o predloženie predmetných dokumentov aby som si ich pred osobným stretnutím preštudoval, analyzoval a upozornil na prípadné ustanovenia nevýhodné pre budúceho franchisanta.
Na moje prekvapenie mi však žiadateľ zaslal namiesto návrhu franchisingovej a licenčnej zmluvy, návrh Zmluvy o prevádzke značkovej predajne potravín.
So žiadateľom som už mal potvrdené osobné stretnutie a nechcel som ho odrieknuť, pretože keď som si zmluvu prečítal tak som dospel k presvedčeniu, že konzultácia môže byť pre neho aj za takýchto okolností užitočná.
Pri konzultáciách k franchisingovým konceptom, tiež k licenčným a franchisingovým zmluvám dodržujem štandardný postup, v rámci ktorého si najprv z dostupných verejných zdrojov (najmä na internete) "prelustrujem" obidve zmluvné strany.
V prípade žiadateľa konzultácie a budúceho prevádzkovateľa predajne uvedeného v Zmluve o prevádzke predajne potravín išlo o (bezúhonnú) fyzickú osobu, ktorá mala potrebné vzdelanie aj prax pre predmetnú pozíciu. Poskytovateľ (ako zmluvná strana v predmetnej zmluve) a zároveň majiteľ predmetnej predajne je obchodná spoločnosť v pozícii centrály značkovej siete predajní potravín. Na svojej webovej stránke uvádza, že pripravuje rozvoj a expanziu svojej siete predajní formou franchisingu.
Pravdepodobne táto skutočnosť pomýlila žiadateľa a na jej základe považoval konzultovaný zmluvný vzťah za franchising. Preto aj nazval svoju žiadosť ako konzultáciu k franchisingovej zmluve. Neprezradil mi však, či mu poskytovateľ v rámci osobných rokovaní prezentoval návrh predmetného zmluvného vzťahu ako franchising.
Na druhej strane treba ale konštatovať, že poskytovateľ v predložených zmluvách v žiadnom prípade ani nenaznačuje, že by malo ísť o poskytnutie franchisingovej licencie. Aj v názve je uvedené, že sa jedná o Zmluvu o prevádzke predajne a nie o franchisingovú alebo licenčnú zmluvu. Takýto typ zmluvy (Zmluva o prevádzke predajne) nie je vyšpecifikovaný v Obchodnom zákonníku ako osobitný druh zmluvného obchodného vzťahu. Podľa obsahu a vzájomných záväzkov zmluvných strán sa táto zmluva navonok javí ako Zmluva o obchodnom zastúpení (Zmluvou o obchodnom zastúpení sa obchodný zástupca ako podnikateľ zaväzuje pre zastúpeného vyvíjať činnosť smerujúcu k uzatvoreniu určitého druhu zmlúv alebo dojednávať a uzatvárať obchody v mene zastúpeného a na jeho účet a zastúpený sa zaväzuje zaplatiť obchodnému zástupcovi províziu.)
Pri osobnom stretnutí som preto žiadateľa hneď na úvod upozornil, že to čo mu poskytovateľ ponúka nie je v žiadnom prípade franchising, ani formálna licencia na používanie ochrannej známky (loga).
Podnikanie je o peniazoch a vytváraní zisku. Súčasťou podnikania je aj podnikateľské riziko
A o to v tomto prípade najmä išlo. Teda o postúpenie podnikateľského rizika poskytovateľa na žiadateľa, budúceho prevádzkovateľa predajne. Zmluva bola nastavená veľmi jednostranne v prospech poskytovateľa. Prakticky za všetky povinnosti súvisiace s prevádzkou predajne bol zodpovedný prevádzkovateľ. V prípade pozitívneho hospodárskeho výsledku mal nárok na percentá z dosiahnutého zisku (províziu). Ak by však prevádzkovateľovi vyšla strata, bol povinný ju v plnej výške poskytovateľovi nahradiť. Naviac boli v zmluve aj kruté sankcie pre prevádzkovateľa za porušenie alebo nesplnenie rôznych prevádzkových pravidiel a pokynov.
Poskytovateľ v takto nastavenom biznise nemôže v žiadnom prípade "prerobiť". Naviac sa elegantne zbavil aj všetkých starostí súvisiacich so získaním zamestnancov (čo v súčasnosti nie je maličkosť) a príslušnou personálnou agendou. Na všetky tieto skutočnosti som žiadateľa upozornil. Navrhol som niekoľko úprav textu predloženej Zmluvy tak, aby sa zrušili alebo zmiernili prípadné sankcie a celkovo zlepšila pozícia prevádzkovateľa, najmä aby boli v nej primerane časovo aj hodnotovo limitované prípadné záväzky prevádzkovateľa voči poskytovateľovi.
Najdôležitejšie sú ale "čísla". Trochu ma upokojila skutočnosť, že budúci prevádzkovateľ predajne mal nielen praktické skúsenosti v danej branži, ale mal podrobné podklady o prevádzke, nákladoch a výnosoch tej konkrétnej predajne (ktorá je už zabehnutá) a na základe toho spracovaný kvalifikovaný reálny biznis plán. Mal aj víziu (konkrétne návrhy) ako predajňu "vylepšiť" a dosiahnuť ešte vyššie obraty. Mal tiež okolo seba šikovných spolupracovníkov, ktorí sa vedeli v práci obracať.
Verím že nakoniec moja konzultácia nebola márna, pretože žiadateľ získal nielen reálny pohľad na svoj budúci biznis z iného uhla, ale podarilo sa mu na základe mojich návrhov a argumentov dohodnúť výhodnejšie podmienky v Zmluve o prevádzke predajne. Zároveň som sprostredkovane poskytovateľovi odkázal odporúčanie, že pokiaľ by chcel pri svojej ďalšej expanzii využiť skutočný formálny franchising, mal by si (nechať) vypracovať štandardný franchisingový koncept.