V dňoch 9. – 11. marca 2010 sa konal na Higher Colleges of Technology v Dubaji 2. Globálny kongres podnikateľstva (Global Entrepreneurship Congress), na ktorom sa stretli hostitelia podujatí Globálneho týždňa podnikateľstva (Global Entrepreneurship Week) - GTP 2009 z viac ako 70 štátov sveta. Slovensko zastupovala na kongrese Slovenská technická univerzita v Bratislave. Hostitelia sa radili o tom, ako cez zameranie podujatí tretieho GTP v roku 2010 urobiť podnikanie ešte inšpirujúcejšie a zaujímavejšie pre mladých a začínajúcich podnikateľov na celom svete napriek finančným, legislatívnym a iným prekážkam, ktoré pritom musia prekonávať.
Globálny kongres podnikateľstva zorganizovala americká Kauffmannova nadácia so sídlom v Kansas City. Jej víziou je „ podporovať societu ekonomicky nezávislých jednotlivcov, ktorí ako angažovaní občania prispievajú k zlepšovaniu svojich komunít“ a za týmto účelom svojimi grantmi a aktivitami podporuje už od 1960-tych rokov podnikateľské vzdelávanie mladých ľudí v USA. Od roku 2008 spolu s britskou organizáciou na podporu podnikateľstva mladých Enterprise UK (predtým Make Your Mark) organizujú v novembri v celosvetovom merítku Globálny týždeň podnikania (GTP) ako reťaz podujatí na podporu podnikania organizovaných z iniciatívy hostiteľov GTP v jednotlivých štátoch sveta. Cez internetovú stránku GEW a internetové stránky hostiteľských organizácií zabezpečená vzájomná komunikácia účastníkov týchto podujatí. V r. 2009 bola globálnym sponzorom podujatí GTP burza NYSE Euronext a podporili ich ďalší globálni partneri: AIESEC, britské ministerstvo Department for Business Innovation and Skills, DECA, Endeavour, Entrepreneurs´ Organization, Junior Achievement, Enterprise Forum, NFTE, Technoserve, TIE, YES a YBI. Vývoj celosvetového dopadu Globálneho týždňa podnikateľstva charakterizuje táto tabuľka:
Počet hostiteľských štátov | Počet partnerov GTP | Počet podujatí | Počet účastníkov podujatí GTP | |
GTP 2009 | 88 | 18 277 | 32 861 | 7 585 769 |
GTP 2008 | 77 | 8 892 | 25 022 | 3 064 937 |
Zdroj: Impact Report Global Entrepreneurship Week 2009
Globálny týždeň podnikateľstva spája mladých ľudí cez lokálne, celoštátne a globálne podujatia prebúdza v nich záujem o podnikanie, pomáha objaviť ich potenciál začínajúcich podnikateľov a inovátorov. Študenti, učitelia, podnikatelia, vedúce osobnosti podnikateľského života, neziskových organizácií, vládni úradníci a mnohí ďalší sa zúčastňujú na rade aktivít, buď on-line cez internet alebo osobne, aby využili energiu siete spoločenských kontaktov a komunikácie na prepojenie ľudí, ktorí chcú byť a sú aktívni vo svojich lokálnych a globálnych komunitách a tiež, aby vzdali hold podnikateľsvu – motoru ekonomického rastu vo svete.
Počas GTP všade ide o vytváranie kultúry nadväzovania a rozvíjania siete kontaktov. Premiešaná s tkanivom každodenného života, bude motivovať mladých ľudí na školách, doma, na webe a v práci. Touto iniciatívou bude inšpirovaná a objaví sa nová generácia podnikateľov. Cez ňu títo začnú získavať znalosti, zručnosti, pracovné kontakty a hodnoty potrebné na rast inovatívnych a udržateľných podnikov, ktoré budú mať pozitívny vplyv na ich životy a na životy ľudí okolo nich.
Ciele Globálneho týždňa podnikateľstva sú:
Inšpirovať: zaviesť pojem podnikateľského správania sa do myslenia čo najväčšieho počtu mladých ľudí do veku 30 rokov, ktorí by za iných okolností sotva uvažovali o takejto svojej životnej dráhe.
Spájať: vytvoriť sieť mladých ľudí bez ohľadu na hranice štátov, ktorých globálne spája záujem a úsilie hľadať a nachádzať nové idey na križovatkách rôznych kultúr a vedných disciplín.
Radiť: získať prehľad o aktívnych a inšpirovaných podnikateľoch vo svete, ktorí by mohli a chceli kaučovať a radiť novej generácii podnikateľských talentov pri uskutočňovaní svojich podnikateľských snov.
Angažovať: informovať lídrov verejnej mienky a tvorcov politík, že podnikateľstvo je ústrednou vecou pre ekonomické zdravie a kultúru štátu a poskytnúť občanom rôznych štátov príležitosť navzájom sa od seba učiť o politikách a praxi podnikania.
Na Slovensku je už od roku 2008 hostiteľom podujatí GTP Ústav manažmentu Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Na príprave podujatí GTP 2008 úzko spolupracoval so Slovak British Business Council, v roku 2009 organizoval podujatia GTP v novembri 2009 sám v spolupráci s Národnou agentúrou na podporu malého a stredného podnikania, Združením podnikateľov Slovenska, Klubom mladých podnikateľov, Slovenskou obchodnou a priemyselnou komorou a Junior Achievement Slovensko.
Doc. Ing. Marián Zajko, PhD.
Vedúci Oddelenia ekonomiky a manažmentu podnikania
a zástupca riaditeľa ústavu
Ústav manažmentu
Slovenská technická univerzita v Bratislave