Hovorí sa, že čas je ten najcennejší kapitál ktorý máme. V tom prípade ho treba využiť čo najefektívnejšie.
Čo to vlastne čas je?
Fyzikálna definícia hovorí, že čas vyjadruje interval medzi dvoma udalosťami alebo dobu trvania deja. V skutočnosti ho však vnímame skreslene. Poznáme dva typy času. Fyzikálny a pocitový. Podľa toho fyzikálneho má minúta 60 sekúnd, hodina 60 minút a prebieha rovnomerne. Pocitový čas však závisí od nášho postoja k tomu, ako ho využívame. Ak sa človek nudí, napríklad muži pri nákupoch, môže sa nám hodina zdať ako celá večnosť. Naopak, pri zábavných aktivitách nám všetko ubieha akoby rýchlejšie.
Spravte si zoznam
Nezačínajte deň bez toho, aby ste si zostavili zoznam vecí, ktoré chcete v daný deň stihnúť a noste ho všade so sebou. Vďaka tomuto môžete byť celý deň uvoľnenejší a sústredení na konkrétne aktivity namiesto premýšľania, čo ste ešte chceli urobiť. Spočiatku sa nenechajte odradiť, keď nestihenete všetko. Pretože práve toto vás naučí rátať s nepredvídateľnými zdržaniami a plánovať realisticky. Tiež si vďaka svojmu plánu všimnete, koľko vecí stihnete vyriešiť za jeden deň, ktoré vaše aktivity prinášajú výsledky a ktoré nie. Škrtanie dokončenej práce zo zoznamu vás motivuje a na konci dňa máte prehľad o všetkom, čo ste stihli a nestihli spraviť.
Určite si priority
Platí tzv. Paretovo pravidlo 80 na 20, ktoré hovorí, že 20% vstupov prináša 80% výstupov. Čo je najdôležitejšia vec, ktorá vám za deň prinesie najväčšie výsledky? Čo sú len maličkosti, ktoré vás nikam neposunú a zbytočne zdržiavajú? Robte najprv najťažšiu vec a až potom ľahšie. Aj najzložitejšia práca sa dá rozdeliť na menšie celky, ktorých vykonanie nie je také ťažké ako snaha spraviť všetko naraz. Po splnení toho ťažkého vám zostanú už len jednoduché aktivity a pocit víťazstva pri vyškrtávaní dôležitých úloh je na nezaplatenie.
Pred každým telefonátom si vyhraďte päť minút na to, aby ste si určili, čo ním chcete dosiahnuť. Naučíte sa tak vytyčovať si reálne ciele. Po telefonáte si nechajte ďalších 5 minút na analýzu toho, či ste dosiahli požadovaný výsledok. Ak nie, premýšľajte nad tým, čo ste robili zle a ako sa takémuto výsledku nabudúce vyhnúť.
Vyhnite sa prokastinácii
Človek je vždy schopný nájsť si nejakú malú aktivitu, len aby sa vyhol povinnostiam. Štúdia univerzity Duke hovorí, že až 40% rozhodnutí, ktoré denne robíme sú postavené na zvykoch a rutine. Eliminujte zvyky, ktorými mrháte čas a snažte sa nahradiť ich takými, ktoré vás posúvajú dopredu. Sú veci, o ktorých viete, že sa im nevyhnete. Rozdiel je v tom, či pred tým strávite 15 minút na Facebooku a ďalších 10 čítaním emailov alebo budete mať o 25 minút viac na splnenie úlohy. Najlepší čas na splnenie jedného z bodov svojho plánu je hneď. Najťažšie je začať. Po prvom kroku sa do práce ponoríte natoľko, že vám ani nenapadne odložiť ju na neskôr. Pamätajte si, že urobiť chybu pri práci je vždy lepšie, než sa do tejto práce nikdy nepustiť.
Záver
Neexistuje spôsob, ktorý by zefektívnil time management každého jednotlivca. Avšak súvislosť medzi zodpovedným prístupom k vašim povinnostiam a úspechom je neodškriepiteľná. Kľúčom je vybrať si z ponúknutých rád to, čo vám najviac vyhovuje a zakomponovať ich do svojho každodenného života. Váš prístup sa nedá zmeniť z hodiny na hodinu, musíte postupovať malými krokmi. Najskôr začnite s plánovaním dní, neskôr môžete prejsť aj na dlhodobé plánovanie. Snažte sa postupne eliminovať maličkosti, ktorými mrháte svoj čas. Po celom týždni strávte pár minút analýzou toho, čo ste si určili za cieľ v daný týždeň a či ste vytýčený cieľ dosiahli. Ani sa nenazdáte a onedlho budete mať vytvorený zdravý osobitý prístup k dosiahnutiu svojho cieľa.