Certifikát zodpovedného podnikania, ktorý sa nepodarilo získať ešte žiadnej firme na Slovensku je úplný opak toho, čo sa rozmohlo za posledné roky na Slovensku. Hlavne eshopy sa pretekajú v rôznych označeniach ako dôveryhodný obchod, overený, najlepší a podobne. Niektoré „certifikáty“ sa získavajú ľahšie, niektoré ťažšie, ale biznis pre udeľovateľov týchto označení je aspoň na dve knihy o úspešnom podnikaní.
B Corporation certifikát je udeľovaný firmám, ktoré sú dlhodobo udržateľné, priateľské k životnému prostrediu a vo všeobecnosti prospešné komunite a planéte. V hodnotení sa posudzuje päť hlavných oblastí, a to: ako spoločnosť funguje zvnútra, postavenie zamestnancov, vplyv na komunitu a životné prostredie a schopnosť biznis modelu riešiť spoločenské alebo environmentálne problémy.
To, že sa nejde o biznis s certifikátmi na pár mesiacov v štýle kúpte si certifikát s populárnym názvom za pár desiatok eur ročne a podobne, nasvedčuje aj bilancia 20 000 spoločností, ktoré sa pokúsili prejsť týmto hodnotiacim procesom. Kritéria získania certifikátu sú ale prísne a samotným označením B Corporation sa môže pochváliť iba niečo viac ako 1 600 podnikov zo 42 krajín sveta.
Certifikáty B Corporation udeľuje nezisková organizácia B Lab, ktorú založili Andrew Kassoy, Jay Coen Gilbert a Bart Houlahan v roku 2006. Cieľom organizácie B Lab je vyprovokovať biznis sféru, aby začala medzi sebou súťažiť nie len v rámci podielu na trhu a nárastu ziskov, ale v tom aký prospech podnikanie prináša ľuďom a životnému prostrediu. Táto americká organizácia má v pláne predefinovať, čo znamená byť úspešný v biznise na globálnej úrovni.
Chceme predefinovať význam globálneho úspechu
Hlavnou motiváciou zakladateľov B Lab pre podporu B korporácií je presvedčenie, že súčasný model maximalizácie profitu a prvoradého záujmu akcionárov firmy je zastaraný a neprospešný pre spoločnosť. Spoločnosti by podľa B Lab mali okrem akcionárov brať ohľad aj na svojich zamestnancov, komunitu, zákazníkov , dodávateľov a v neposlednom rade aj na životné prostredie. B Lab v súčasnosti pracuje s pomocou právnikov na novej legislatíve, ktorá by presne pomenovala štatút B korporácie. Niektoré štáty USA už majú tento pojem uzákonený a pracuje sa na ďalších.
Najznámejšie B Corporations pre našinca budú asi Kickstarter, Patagonia, alebo zmrzlinári Ben&Jerry’s. Jeden zo zakladateľov B Lab - Jay Coen Gilbert začínal ako podnikateľ. Založil AND1 – lokálny biznis zameriavajúci sa na výrobu basketbalových tenisiek zo starých pneumatík. Dávno predtým ako existovala čo i len myšlienka na koncept B Corporation, AND1 malo hodiny jogy na pracovisku, extra príspevok pre zamestnankyne na materskej a odvádzalo 5 percent svojho profitu do tretieho sektora.
Práve z tohto prostredia pochádzala myšlienka na zadefinovanie, čo vlastne zodpovedné podnikanie znamená. Veľa zákazníkov nedôveruje rečiam tradičných spoločností o ich zodpovednom podnikaní. B Corporation sa dá považovať za ďalší krok tam, kde zabehnuté CSR stratégie (corporate social responsibility, teda zodpovedné podnikanie) strácajú dych. Treba povedať, že verejnosť si zodpovedné podnikanie mnohokrát zamieňa s charitou a sociálnymi podnikmi, ale nie je to pravda. B Corporations generujú zisk rovnako ako tradičné spoločnosti. Rozdiel je v tom, že ide o biznisy, ktorých cieľom je okrem generovania zisku aj riešenie spoločenských alebo environmentálnych problémov.
Dôvody prečo sa spoločnosti zaujímajú o získanie tohto certifikátu sú prosté. Výberový proces zabezpečí, že sa ich značka ocitne v dobrej spoločnosti podobne zmýšľajúcich biznisov. Samozrejme ide aj o formu marketingu. Logo B Corporation je pre zákazníkov ľahko identifikovateľné a vedia tak, že nakupujú v zodpovednom obchode. Okrem veľmi ťažkých podmienok pre splnenie požiadaviek certifikácie, online dotazník nasledovaný konferenčným telefonátom a sprístupnenie citlivých dokumentov si B Corporation certifikácia vyžaduje aj minimálny ročný poplatok na úrovni 500 dolárov. Tento poplatok sa mení v závislosti od obratu a veľkosti firmy.