V akých termínoch doručovatelia ešte garantujú dodanie zásielok do Vianoc, aké alternatívne spôsoby doručenia možno využiť počas sviatkov a ďalšie informácie pre spotrebiteľov aj firmy.
Vyťaženosť doručovateľov zásielok, ako sú kuriéri či Slovenská pošta, v období pred Vianocami je už tradične vysoká. Preto si spotrebitelia musia dobre naplánovať online nakupovanie darčekov a nenechať ho na poslednú chvíľu. Informáciu o garancii doručenia zásielky do Vianoc však potrebujú poznať aj podnikatelia – či už preto, aby včas odoslali online objednávky, ale tiež pre odoslanie prípadných darčekov obchodným partnerom, výhier zo súťaží výhercom a podobne. Zisťovali sme preto, dokedy je na zaslanie a objednanie tovaru čas.
Počas vianočného obdobia aj trojnásobne viac zásielok
Nápor zásielok začína už v novembri. Súvisí to aj s výpredajmi na tzv. Black Friday, no niektorí ľudia už vtedy pomaly začínajú uvažovať nad vianočnými darčekmi. Ako pre Podnikajte.sk uviedol Martin Guzi, hovorca Slovenskej pošty, vianočná prevádzka a zvýšené podaje zásielok začínajú štandardne od začiatku novembra. „Počas Vianočnej prevádzky sa zvyšuje počet zásielok v priemere o 40 až 50 %. V najsilnejších dňoch počas Black Friday a vybraných dňoch v mesiaci december očakávame až 100 % nárasty v porovnaní s bežným rokom,“ vysvetľuje.
Podobnú situáciu zažívajú aj v Packete. Alexander Jančo, výkonný riaditeľ spoločnosti, uvádza, že v predvianočnom období zaznamenávajú dvojnásobok, v decembri až trojnásobne viac zásielok oproti bežným dňom v roku. „Úplne najvyťaženejšie bývajú dni po predposlednom víkende pred Vianocami. Ľudia si totiž nákupy darčekov väčšinou nechávajú na víkend a e-shopy potom zásielky expedujú v úvode týždňa. Vlani Packeta v takýto deň stanovila nový rekord, keď sme za 24 hodín spracovali až 390-tisíc zásielok. Tento rok predpokladáme podobnú záťaž v pondelok 16. decembra.“
Niet sa čo čudovať, že doručovatelia v týchto dňoch posilňujú svoje kapacity, aby zabezpečili čo vybavenie čo najväčšieho počtu zásielok.
Na podanie zásielky na pošte s garanciou doručenia do Vianoc plynú posledné dni
Slovenská pošta pred Vianocami zazmluvnila zvýšený počet kuriérov a balíky, ktoré zákazníci pošlú do 19.12.2024, budú doručené do Vianoc. „Ak si to situácia bude vyžadovať, sme pripravení doručovať balíkové zásielky aj počas víkendov, aby sme uspokojili zákazníkov,“ dodáva M. Guzi. Na pamäti ale treba mať fakt, že iné termíny platia pri doručovaní v rámci Slovenska a iné pri medzinárodných zásielkach. Hovorca Slovenskej pošty upozorňuje, že pre doručenie zásielok do Vianoc ich treba podať dostatočne včas. Prehľad termínov približujeme v tabuľke:
Podaj zásielok v rámci Slovenska | Podaj zásielok do/zo zahraničia v rámci EÚ | ||
---|---|---|---|
Typ zásielky | Termín | Typ zásielky | Termín |
Pohľadnice a listy 2. triedou | Do 19.12.2024 | Listové zásielky | Do 15.12.2024 |
Pohľadnice a listy 1. triedou | Do 19.12.2024 | Balíky | Do 14.12.2024 |
Balíky | Do 19.12.2024 |
M. Guzi dodáva, že medzinárodné zásielky majú osobitné termíny doručenia, prečo ich odporúča poslať ešte skôr. Všetky informácie o lehotách možno nájsť na stránke Slovenskej pošty.
Nápor pomáhajú riešiť balíkové boxy či výdajné miesta
Sieť tzv. balíkoboxov sa rokmi rozširuje a ich využitie sa stáva čoraz väčším trendom. Hlavnou výhodou totiž je, že zákazníci si môžu prevziať zásielku z takéhoto zariadenia kedykoľvek, 24 hodín 7 dní v týždni. Nie sú časom a miestom obmedzovaní pri čakaní na kuriéra a rovnako tak doručovateľská spoločnosť nemusí riešiť problémy, keď adresát nie je v daný čas na adrese. Takisto sa rozmáha trend, kedy možno prostredníctvom boxu balík nielen vyzdvihnúť, ale aj poslať.
Podobne obľúbené sú výdajné miesta – predajne či iné podniky, ktoré s doručovateľskou spoločnosťou spolupracujú a zákazníci si na týchto miestach môžu rovnako vyzdvihnúť či poslať zásielku. Výhodou je opäť časová flexibilita, hoci v tomto prípade existuje isté obmedzenie, pretože zákazníci sa musia riadiť otváracími hodinami danej prevádzky.
Na čo si však treba dať pozor, a to tak pri objednávaní, ako aj pri posielaní balíka cez výdajné miesta či boxy, je ich obsadenosť. Práve pred sviatkami sa možno stretnúť s tým, že sú tieto miesta už plné a môže byť náročnejšie nájsť voľný box alebo prevádzku, kde možno zásielku vyzdvihnúť/uložiť na odoslanie.
BalíkoBOXy a PoštaPOINTy Slovenskej pošty
Balíkové boxy už niekoľko rokov využíva aj Slovenská pošta. Počet kontaktných a prístupových poštových miest v roku 2024 rozšírili o viac ako 250. „Pribudlo 85 BalíkoBOXov a viac ako 160 PoštaPOINTov. Celkový počet poštových bodov, ktoré môžu ľudia nielen v predvianočnom čase využiť, sa blíži číslu 1 900,“ informuje hovorca spoločnosti a upozorňuje, že pri odosielaní balíkov a zásielok je dôležité správne vypísať meno, adresu a telefónne číslo adresáta. Podať aj zaplatiť zásielku možno cez aplikáciu pošty, potom ju vložia do BalíkoBOX-u alebo odovzdajú na pošte a pohyb odoslaných aj doručovaných zásielok môžu online sledovať.
Z-BOXy a výdajné miesta spoločnosti Packeta
Práve tzv. Z-BOXy a výdajné miesta sú typické pre spoločnosť Packeta. Ako informuje A. Jančo, doručovať do nich budú zásielky do pondelka 23.12.2024 (platí to aj o doručení kuriérom na adresu). Z-BOXy sú ale dostupné 24/7, preto si doručenú zásielku možno vybrať aj na Štedrý deň. V prípade výdajných miest je potrebné mať na pamäti, že niektoré môžu mať už v pondelok 23.12. dovolenku. „Informácie o otváracích hodinách počas sviatkov nájdu zákazníci na našom webe alebo priamo vo widgete v košíku e-shopu.“ A tiež je dôležité myslieť na to, že ťažšie alebo objemnejšie zásielky si nemôžu zákazníci nechať doručiť do Z-BOXu, ale len na adresu, preto je vhodné objednať ich s časovým predstihom. „Priamo na adresu odporúčame objednávať napr. aj potraviny, lieky a iný tovar, ktorý môže podliehať teplotným zmenám a má špecifické podmienky pre správne skladovanie a doručenie,“ vysvetľuje A. Jančo.
„Packeta bežne doručuje 98 % zásielok v rámci SR do svojich výdajných miest a boxov už na druhý deň od ich prevzatia do prepravy. Platí však, že až 7 z 10 e-shopov, z ktorých ľudia objednávajú vianočné darčeky, má svoje sklady v zahraničí a dôležitejšie tak je, ako rýchlo dokáže tovar vyskladniť obchodník,“ upresňuje riaditeľ spoločnosti a ľuďom odporúča objednávať tovar, ktorý je v e-shope uvedený ako dostupný „skladom“. Dôležité je overiť si doručovacie lehoty, ktoré online obchod uvádza v košíku. „Ak ich tam nenájdete, neváhajte kontaktovať jeho zákaznícku podporu,“ dodáva. A ak zákazník objedná tovar z e-shopu po termíne, ktorý obchod uvádza ako ten, kedy je ešte garantované doručenie do Vianoc, Packeta nevie dodanie zásielky do Štedrého dňa zaručiť.
Aby spoločnosť pokryla kapacity a nárast zásielok, na vybrané výdajné miesta a do Z-BOXov začali zásielky doručovať 2-krát denne a pracovať začali aj cez víkendy, kedy do depa zvážajú zásielky z e-shopov. Ak je to nutné, robia aj víkendový rozvoz na adresy, výdajné miesta a do boxov. Počas Vianoc budú mať kuriéri spoločnosti už dovolenku a do práce spolu s operátormi na depách sa znovu vrátia 27.12.2024. Preto aj medzi sviatkami môže byť nápomocné využiť práve boxy.
Ako sa uvádza v tlačovej správe spoločnosti Upgates, ktorá vyvíja riešenia pre e-shopy, pri doručovaní cez Packetu závisí aj od toho, či e-shop podáva zásielky cez jedno z výdajných miest, alebo cez depo. Pri podaní zásielky cez výdajné miesto je najneskorší termín s istotou doručenia streda, 18. december. Ak sa zásielka podáva cez depo, najneskorší termín je 19. december.
Alza predlžuje otváraciu dobu, vyzdvihnúť balík si možno aj počas Štedrého dňa
S náporom online objednávok pred Vianocami majú už tradičnú skúsenosť aj v spoločnosti Alza. Preto každoročne predlžujú otváraciu dobu svojich kamenných predajní, no záujmu sa tešia aj v tomto prípade Alzaboxy . „Na zabezpečenie pokojného a bezproblémového vianočného obdobia môžu zákazníci objednávať tovar, ktorý má Alza na sklade, s doručením do Vianoc do 22. decembra, vrátane,“ uvádza sa v tlačovej správe spoločnosti. Termín dodania bude prípadne predĺžený v závislosti od situácie. „Tento termín platí pre možnosti doručenia do AlzaBoxov a do našej predajnej siete. Vďaka vlastnej infraštruktúre doručovania sa nemusíme spoliehať na tretie strany, čo nám umožňuje efektívne plánovať a zaistiť spoľahlivé dodanie aj v tejto výnimočnej dobe,“ upozorňuje PR manažérka firmy Eliška Čeřovská.
Doprava, pri ktorej v Alze zaručia dodanie do Štedrého dňa, je v košíku, pri zvolení dopravy a platby, označená symbolom vianočného stromčeka.
E. Čeřovská dodáva, že tesne pred Vianocami bude najistejšie zvoliť tovar, ktorý bude skladom na predajniach, pretože tam si ho môžu zákazníci vyzdvihnúť ešte aj počas Štedrého dňa dopoludnia.
Rozhodujúca je cena, objednáva sa najmä elektronika a hračky
Spoločnosť Alza robila dotazníkový prieskum, v ktorom sa pýtala zákazníkov, čo je pre nich rozhodujúcim faktorom pri nákupe vianočných darčekov. 57 % z 1793 opýtaných zvolilo cenu produktu. Svoju rolu však neraz cena hrá aj pri výbere dopravy v e-shope.
Z dotazníka taktiež vyplynulo, že zákazníci ako vianočný darček plánujú dať najmä elektroniku, kozmetiku, hračky a knihy. Hračky sa podľa E. Čeřovskej začínajú nakupovať na začiatku sezóny, nárast evidujú už v októbri. Typickou vianočnou kategóriou sú mobily, malé spotrebiče, herné konzoly a videohry či zberateľské stavebnice. „Z prieskumu vyplynulo, že za vianočné darčeky plánuje najviac zákazníkov, 30 % z nich, minúť viac ako 400 eur,“ dodáva PR manažérka.