ADMA: rozvíjame digitálny marketing na Slovensku

ADMA:  rozvíjame digitálny marketing na Slovensku
Michal Ondruš

Milovník kníh a hier so slovíčkami. Často lieta v oblakoch. Tam sa totiž rodia tie najlepšie nápady. Snaží sa vidieť veci inak, preto založil PR agentúru First media, v ktorej aktívne pôsobí. Verí, že univerzálny recept na úspech neexistuje, preto hľadá nové možnosti a cesty. Má rád voľnosť, dôslednosť a férovy prístup.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Pred niekoľkými rokmi bol digitálny trh na Slovensku v plienkach. Mnoho slovenských podnikateľov si však neskôr začalo uvedomovať, že ide o dôležitú oblasť marketingu, ktorú netreba podceňovať. Rast záujmu firiem o digitálny marketing si vyžiadal aj vznik organizácie, ktorá bude združovať digitálne agentúry a presadzovať ich záujmy. Vznikla tak Asociácia digitálnych marketingových agentúr (ADMA).

Mnohí majú ťažkosti predstaviť si, čo je digitálna agentúra a čo je jej náplňou práce. Vo všeobecnosti môžeme povedať, že jej hlavným poslaním je zvyšovať hodnotu vašej firmy, značky a starať sa o vašu reputáciu v online prostredí. Toto poslanie sa internetová marketingová agentúra napĺňa prostredníctvom optimalizácie vášho firemného webu pre vyhľadávače, samotnou reklamou vo vyhľadávačoch, marketingom na sociálnych sieťach, alebo reputačným manažmentom.

Vznik ADMA si vyžiadala situácia na trhu

Asociácia digitálnych marketingových agentúr (ADMA) vznikla pred piatimi rokmi ako záujmové združenie profesionálnych agentúr, ktoré pôsobia v oblasti digitálneho marketingu. Hlavné poslanie asociácie bolo od začiatku jasne vyšpecifikované. A to zvyšovanie úrovne digitálneho marketingu na Slovensku, ktorý bol dovtedy neznámym pojmom. ADMA to napĺňa prostredníctvom vzdelávania svojich členov asociácie, firiem a študentov organizovaním konferencií, workshopov a najrôznejších školení.

K plnohodnotnej práci združenia sa pridali ďalšie ciele a úlohy. Ide najmä o podieľanie sa na vytvorení spravodlivého prostredia pre podnikanie digitálnych marketingových agentúr ovplyvňovaním a pripomienkovaním legislatívneho prostredia vyplývajúceho na internetovú reklamu a činnosť digitálnych reklamných agentúr. Nerozlučnou súčasťou agendy záujmového združenia je aj nadväzovanie spolupráce s obdobnými agentúrami, asociáciami doma a v zahraničí (Klub reklamných agentúr Slovenska, Asociácia public relations SR...).

Počet členov ADMA rastie

ADMA má aktuálne 15 členských profesionálnych agentúr. Možno sa vám tento počet môže zdať nízky. Opak je však pravdou. Ide o novú a špecifickú oblasť marketingu, ktorá z roka na rok rastie. „Každý rok prijímame nových členov a nakoľko digitálny marketing neustále rastie, predpokladám podobný trend aj v nasledujúcich rokoch,“ konštatuje Juraj Sasko, podpredseda Správnej rady ADMA. Dokopy tak asociácia združuje viac ako 400 profesionálov v oblasti digitálneho marketingu na Slovensku a toto číslo nie je konečné.

Je ADMA iba pre digitálne agentúry?

Členstvo v asociácii je dobrovoľné, výberové a určené pre digitálne agentúry pôsobiace na Slovensku. Do tejto skupiny teda patria online PR agentúry, SEO agentúry, ktoré sa starajú o optimalizácie firemných stránok, PPC agentúry, kreatívne digitálne, full servis digitálne agentúry, ako aj mediálne agentúry.

O samotnom prijatí za člena rozhoduje valné zhromaždenie. Digitálna agentúra na vstup do asociácie totiž musí spĺňať niekoľko kritérií. Či už je to pôsobenie na slovenskom trhu minimálne jeden rok, zamestnávanie stanoveného minimálneho počtu odborníkov vo firme, alebo aj dosiahnutie určitého obratu firmy. Po podaní prihlášky a základnej selekcii je agentúra žiadajúca o členstvo pozvaná na prezentáciu. Následne členovia tajne hlasujú o prijatí uchádzača za člena ADMA. Celý tento proces prijatia člena trvá asi dva mesiace.

Prečo sa stať členom Asociácie digitálnych marketingových agentúr?

Každá firma pri zvažovaní vstupu do nejakej organizácie uvažuje nad tým, čo jej členstvo prinesie. Za najväčšie benefity členstva v ADMA možno vnímať skutočnosť, že firma sa stane súčasťou asociácie, ktorá zastrešuje top digitálne agentúry na Slovensku. To dáva priestor pre efektívnu výmenu kontaktov a know-how a prirodzene ADMA popri svojich aktivitách promuje aj samotných členov. Takže šírenie povedomia o značke je taktiež jedno z pozitív členstva. Asociácia dáva možnosti svojim členom vyjadrovať sa k aktuálnym témam, ktoré trápia oblasť digitálneho marketingu. Rovnako môžu prispievať do časopisov, alebo počas celého roka chodiť na odborné konferencie.

Prečítajte si tiež

Agentúra vstupujúca do asociácie tak získa networking, dôležité kontakty, samotné PR a reklamu na svoju agentúru prostredníctvom aktivít združenia. A stále platí, že čím viac povedomia o značke, tým viac biznisu a možností rásť. Tak ako v každom združení však platí nielen „užívať“ výhody členstva, ale aj aktívne sa zapájať do činnosti asociácie. „Všetky povinnosti sú dobrovoľné, nemáme striktné pravidlá, kto musí čo urobiť. Snažíme sa, aby sa všetci členovia zapájali do aktivít viac menej dobrovoľne a rovnomerne,“ konštatuje Juraj Sasko, podpredseda Správnej rady ADMA.

Článok pokračuje pod reklamou

ADMA je najmä o vzdelávaní

Mnohí sú presvedčení, že rôzne združenia a asociácie len formálne združujú členov a ak niečo skutočne treba, tak ich aj zastupujú. V prípade Asociácie digitálnych marketingových agentúr to rozhodne neplatí. ADMA totiž aktívne vytvára obsah a je známa svojimi najrôznejšími edukačnými činnosťami. Okrem štandardných nástrojov komunikácie prostredníctvom informácii na webovej stránke, newslettra je to aj organizácie najrôznejších odborných eventov. ADMA vytvorila niekoľko briefov a ebookov, ktoré sú voľne dostupné na stiahnutie na internetových stránkach. Okrem toho asociácia zastrešuje záujmy digitálnych agentúr voči iným autoritám. Najnovšie pripravujeme projekt vlastnej slovenskej digitálnej súťaže pre oblasť digitálneho marketingu. Niečo také tu ešte na Slovensku nebolo a je to projekt, s ktorým rátame do budúcnosti,“ konštatuje Juraj Sasko, podpredseda Správnej rady ADMA. Za najväčší úspech činnosti asociácie možno považovať práve jej širokú škálu aktivít. „Podarilo sa nám vytvoriť platformu, kde konkurenčné subjekty spolupracujú a nesúperia,“ dodáva Sasko. Vzájomná komunikácia prebieha cez internetovú stránku, sociálne siete v podstate dennodenne. K tomu je členom posielaný pravidelný newsletter. ADMA má aj niekoľko pracovných skupín k jednotlivým témam a projektom, kde sa členovia stretávajú častejšie. „Najväčšia časť agendy asociácie je však jednoznačne vzdelávanie. Články na blogu, ebooky, briefy, infografiky alebo konferencie tvoria tvorí 80% našej agendy,“ konštatuje Sasko.

Digitálna chuťovka?

Zo zaujímavých a netradičných podujatí organizovaných ADMA je potrebné zdôrazniť digitálne chuťovky. Ide o pravidelné dvojhodinové podujatie organizované dopoludnia, ktoré je spojené s raňajkami. Na tomto podujatí sa účastníci dozvedia najzaujímavejšie marketingové tipy od najlepších digitálnych reklamných agentúr na Slovensku. Digitálne chuťovky sú určené nielen pre klientov členských agentúr, ale aj študentov. Tí môžu mať účasť na digitálnych raňajkách dokonca zdarma.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Michal Ondruš
Michal Ondruš

Milovník kníh a hier so slovíčkami. Často lieta v oblakoch. Tam sa totiž rodia tie najlepšie nápady. Snaží sa vidieť veci inak, preto založil PR agentúru First media, v ktorej aktívne pôsobí. Verí, že univerzálny recept na úspech neexistuje, preto hľadá nové možnosti a cesty. Má rád voľnosť, dôslednosť a férovy prístup.


Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Zápis do RPVS: povinnosť poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby

Ako postupovať, na koho sa obrátiť a s akými nákladmi počítať pri zápise do registra partnerov verejného sektora, ak ide o poskytovateľa audiovizuálnej mediálnej služby?

Marketingová stratégia firmy: prečo je dôležitá a ako ju definovať?

Dôležité je stanoviť si „SMART“ ciele či zistiť jedinečný predajný argument (USP). Čo to znamená a ďalšie tipy, ako na marketingovú stratégiu pri rozbiehaní biznisu.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky