Automatizácia e-mailov ako efektívny nástroj marketingu

Automatizácia e-mailov ako efektívny nástroj marketingu
Michal Vojtyla

Vyštudoval manažérske rozhodovanie a informačné technológie. Špecializuje sa na efektívne využívanie a automatizáciu IT v podnikaní. Podnikateľom ponúka viaceré webové služby - konzultácie, tvorbu webových stránok, správu webov a rôzne typy optimalizácií. Zaujíma sa o bezpečnosť a umelú inteligenciu.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Veľké firmy používajú cielené automatické zasielanie e-mailov svojim zákazníkom už dávno, v malých firmách, či eshopoch je tento efektívny nástroj stále pomerne neznámy.

Ako funguje automatizácia e-mailov

Princíp automatizácie je veľmi jednoduchý. Po splnení určitej udalosti na vašom webe – prihlásenie na odber noviniek, nákup v e-shope, opustenie webu bez nákupu a pod. sa automaticky začnú posielať e-maily na konkrétnu e-mailovú adresu. Môže ísť o uvítací e-mail, poďakovanie za nákup, pripomenutie konca akcie a iné. Vo väčšine prípadov využijú automatizáciu e-mailov hlavne e-shopy. Kreatívnosti sa hranice nekladú a automatizáciu môžete využiť aj na posielanie jednotlivých lekcií svojho online kurzu.

TIP: Veľmi dobre sa osvedčil spôsob, pri ktorom ukážete návštevníkovi časť vašej ponuky. Môžete tak urobiť poslaním prvej kapitoly e-booku zadarmo. O niekoľko dní môžete poslať e-mail s odkazom na kúpu. Uvidíte, že budete mať lepšiu odozvu, ako keby ste poslali priamo predajný e-mail.

Pri akých udalostiach či situáciách sa dajú využiť automatizované e-maily

Pred automatickým posielaním e-mailov musí vždy vzniknúť nejaká udalosť, ktorá spustí akciu (poslanie správy). Týchto udalostí je viacero typov:

  1. Udalosti kampane – týkajú sa konkrétnej kampane a môžu cieliť na udalosť odoslania, otvorenia e-mailu kampane, kliknutia, resp. nekliknutia na odkaz v kampani;
  2. Udalosti zoznamu – prihlásenie do zoznamu, odchod zo zoznamu, manuálne pridanie do zoznamu (zvýšenie bonity klienta – pošlite gratulačný e-mail);
  3. Rozhodovacie udalosti – ak bol predchádzajú e-mail (ne)otvorený, bolo (ne)zaznamené kliknutie na odkaz;
  4. E-shopové udalosti – nákup konkrétneho produktu, nákup akéhokoľvek produktu, nákup produktu z konkrétnej kategórie, opustený košík;
  5. Dátumové udalosti – automatizácia začne v konkrétny deň (vhodné pri väčších marketingových kampaniach), oslava narodenín (ak disponujete daným dátumom).

Nastavenie automatizácie e-mailov

Konkrétny postup implementácie záleží na systéme, ktorý používate na webe. V prípade väčších systémov sú k dispozícií bezplatné moduly. Tieto moduly stačí doinštalovať a prepojiť s e-mailovou službou pomocou krátkeho identifikátora. Ak máte vytvorený web na mieru, kontaktujte ohľadom implementácie programátora. Vo väčšine prípadov stačí jednoducho skopírovať kód zo stránky e-mailovej služby a vložiť ho do špecifického súboru na vašom webe.

Prípadová štúdia - ako zvýšiť príjem o 22% za mesiac

The Kewl Shop je e-shop zameriavajúci sa na predaj šiat a topánok. Jednoduchý e-shop s veľkou konkurenciou. Majiteľ obchodu prezradil, ako s mu s minimálnymi nákladmi podarilo zvýšiť zisky iba s pomocou troch jednoduchých trikov.

1. Pravidelné týždenné e-maily pre existujúcich zákazníkov

Články obsahujú rôzne tipy na nákup, analýzu oblečenia celebrít, výpredajové zľavy. Nie všetky e-maily sú predajné. E-shop sa nesnaží bezhlavo ponúkať svoj tovar. Jeho cieľom je vybudovanie dlhodobého vzťahu so zákazníkmi.

2. Zľava pre nových zákazníkov

Každému novému zákazníkovi príde po prvom nákupe zľava na ďalší nákup.

3. Opustený košík

Ide o elegantný spôsob pripomenutia sa. Hodinu po opustení e-shopu sa odošle zákazníkovi e-mail, v ktorom sú zhrnuté všetky položky z košíka.

Niektorí čitatelia si môžu povedať, že 22% nie je vysoké číslo, no zámerne sme zvolili štúdiu, v ktorej nie sú uvedené zlepšenia o stovky percent. Existujú aj také prípady. Táto štúdia je ukážkou ako možno zvýšiť príjem za niekoľko hodín iba s pomocou bezplatných nástrojov.

Náš tip: Mnohí poskytovatelia e-mailov navyše ponúkajú výhodné balíky, napr. populárny MailChimp umožňuje posielať až 12 000 e-mailov na 2 000 adries za mesiac úplne zadarmo. Pridajte k tomu automatizáciu a máte výborný marketingový nástroj pre začínajúcich a malých podnikateľov. Ak potrebujete posielať viac e-mailov, prípadne máte väčší počet e-mailových adries? Využite platené balíky Mailchimpu alebo konkurenčné riešenia, napr. GetResponse.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Michal Vojtyla
Michal Vojtyla

Vyštudoval manažérske rozhodovanie a informačné technológie. Špecializuje sa na efektívne využívanie a automatizáciu IT v podnikaní. Podnikateľom ponúka viaceré webové služby - konzultácie, tvorbu webových stránok, správu webov a rôzne typy optimalizácií. Zaujíma sa o bezpečnosť a umelú inteligenciu.


Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Zápis do RPVS: povinnosť poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby

Ako postupovať, na koho sa obrátiť a s akými nákladmi počítať pri zápise do registra partnerov verejného sektora, ak ide o poskytovateľa audiovizuálnej mediálnej služby?

Marketingová stratégia firmy: prečo je dôležitá a ako ju definovať?

Dôležité je stanoviť si „SMART“ ciele či zistiť jedinečný predajný argument (USP). Čo to znamená a ďalšie tipy, ako na marketingovú stratégiu pri rozbiehaní biznisu.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky