Dollar Shave Club je spoločnosť z Kalifornie, ktorá chce zrušiť monopol Gillette na poli holiacich potrieb pre mužov. Vznikla z podnetu, že Gillette zneužíva svoje dominantné postavenie na trhu a za svoje žiletky si účtuje neprimerané ceny. Spoločnosť predáva výhradne online na princípe predplatného. V závislosti od podmienok predplatného dostáva ich zákazník každý mesiac množstvo žiletiek aké potrebuje.
Prudký rast hneď od vzniku
Spoločnosť založil v roku 2011 Mark Levine a Michael Dubin ako výsledok frustrácie z ceny žiletiek. Za 4 roky vyrástla táto firma z rozhovoru na párty na spoločnosť s trhovou kapitalizáciou na úrovni 615 miliónov dolárov. Tento prudký rast určite teší akcionárov firmy, ale hlavná konkurencia Gillette začína strácať svoje dominantné postavenie. Internet bavia zúfalé pokusy Gillette na sociálnych sieťach, ktoré značke viac škodia ako pomáhajú. Dollar Shave Club má už na stole aj pár žalôb od Gillette za porušovanie ich patentov. Všetky tieto snahy zo strany Gillette, ale znamenajú pre Dollar Shave Club iba to, že svoj biznis robia veľmi dobre. Gillette dokonca založil svoju vlastnú predplatiteľskú schému, kopírujúcu biznis model Dollar Shave Clubu.
To, že Dollar Shave Club už nie je malý startup z garáže ukazujú ich čísla. Má viac ako 10 miliónov zákazníkov. Okrem bezkonkurenčnej ceny, Dollar Shave Club sa stal populárny hlavne kvôli svojim virálnym videám na Youtube, v ktorých vystupuje sám CEO – Michael Dubin. Tieto videá dávno prekročili hranice USA a je celkom pravdepodobné, že ste ich videli aj na Slovensku.
Dollar Shave Club od začiatku prudko rastie, bez akýchkoľvek zaváhaní. Trojnásobný medziročný nárast presvedčil množstvo venture investorov, ktorí sa predbiehajú v možnosti investovať. Posledná veľká investícia v hodnote 75 miliónov dolárov prišla do DSC v júni 2015 od Technology Crossover Ventures. Spoločnosť plánuje použiť tieto peniaze na vývoj ďalších produktov.
Čo vyzerá ako absolútny podnikateľský úspech na prvý pohľad ale nie je zatiaľ ziskové podnikanie. Veľa peňazí je momentálne investovaných do nákladnej TV reklamy a ani konkurencia nespí. Biznis model DSC je vo veľkom kopírovaný nie len Gillette, ale aj ďalšími spoločnosťami.
Sám Dubin na začiatku nečakal tak veľký záujem. Po vypustení prvého virálneho videa na Youtube im spadla stránka a neboli schopní spracovávať veľký záujem zo strany mužov o predplatné na žiletky.
Cena balíčkov v porovnaní s cenami žiletiek v supermarkete je ako z inej planéty. Najlacnejší mesačný program stojí tri doláre v cene, ktorého je aj poštovné. Najdrahší program s honosným názvom “Executive” stojí 9 dolárov.
Dubin opisuje svoju biznis ideu: “Základom DSC je riešenie problému, ktorý má každý chlap pri nákupe žiletiek. V prvom rade sú v kamenných obchodoch veľmi drahé. Do obchodov treba ísť, nájsť voľné parkovacie miesto. Potom blúdiť po obchode, kým nájde vitrínu s produktami na holenie, ktorá je väčšinou zamknutá. V takejto chvíli treba nájsť zamestnanca s kľúčom. Jednoducho frustrujúci process, ktorý DSC zjednodušuje.”