Pivovar, ktorý uvarí pivo podľa vášho receptu.
Trend remeselného piva z malých lokálnych pivovarov dorazil dávno aj na Slovensko. Traja chalani z amerického mesta Madison v štáte Wisconsin ale zdvihli pomyselnú latku pri jeho výrobe o triedu vyššie. Henry Schwartz, Andrew Gierczak a Giotto Troia mali iba 25 rokov, keď v roku 2012 založili prvý pivovar, ktorý varí pivá, ktoré si demokratickým hlasovaním zvolia zákazníci.
Princíp je v podstate celkom jednoduchý. Milovníci výnimočných príchutí piva navrhnú nové prísady alebo receptúry. Predobjednávkami sa demokraticky hlasuje, ktorá nová príchuť pôjde aj do výroby. Vyrobí sa limitovaný objem piva, ktorý sa najprv predá hlasujúcim v rámci predobjednávok, časť sa distribuuje po lokálnych baroch a reštauráciach a časť je určená na priamy predaj cez eshop MobCraft.
Zadávatelia receptov promujú svoje nápady medzi svojimi priateľmi a snažia sa ich presvedčiť, aby zahlasovali za ich nápad. Na prvý pohľad sa to môže zdať ako zbytočný medzičlánok. Prečo MobCraft nevyrába pár osvedčených príchutí, ale trávi tak veľa času pri tvorbe nových receptúr, etikiet a komunikácie so svojimi zákazníkmi? Tento čas môže byť pre veľa pivovarov strata času, ale pre MobCraft je to základ marketingovej komunikácie a budovania komunity. Čas, ktorý strávi MobCraft týmito aktivitami, musia iné pivovary nahrádzať tradičnou reklamou, aby si získali priazeň zákazníkov. Je otázne, či sa dá zaplatiť lepšia reklama ako tá, že vás budú odporúčať vaši vlastní zákazníci ďalej.
MobCraft predáva svoje pivá priamo koncovému zákazníkovi. Zákazník si, okrem hlasovania predobjednávkou, môže objednať pivo, ktoré už bolo vyrobené z predchádzajúcich mesiacov. Množstvo piva je vždy limitované a predáva sa do vypredania zásob. Okrem priameho predaja MobCraft ponúka svoje pivo v lokálnych reštauráciach a v špecializovaných predajniach s alkoholom.
Nech tento biznis nápad vyzerá akokoľvek uletene, obrat MobCraft dosiahol za minulý rok obrat 500 000 amerických dolárov. Treba tiež poznamenať, že investícia do reklamy bola pritom minimálna. Pivovar sa prezentuje hlavne na pivných fetivaloch a spolieha sa na odporúčania svojich existujúcich zákazníkov a organický rast.
Štartovací kapitál mal výšku 30 000 amerických dolárov z vlastných zdrojov a úspor zakladateľov. Ďalšie financovanie bolo zabezpečené cez crowdfundingovú platformu Craftfund, kde sa MobCraftu podarilo získať 75 000 dolárov od 52 investorov pre ďalší rozvoj podnikania.
Začali varením malých množstiev piva pre rodinu a svojich známych. Tradičný biznis model ale rýchlo preniesli na sociálne siete, kde dali možnosť ľuďom hlasovať o príchutiach ďalších pív. Z testovacej prevádzky na sociálnych sieťach, s pomocou biznis inkubátora vo Whitewater, postavili svoju vlastnú platformu pre navrhovanie nových receptúr a spracovanie predobjednávok. Začiatkom tohto roku sa MobCraftu podarilo získať investície v celkovej výške 2,6 milióna dolárov od 49 investorov na výstavbu vlastnej produkčnej haly.
Cena za pivo je relatívne vysoká aj na americké pomery. Za štyri fľaše zaplatíte približne 25 dolárov. Okrem prémiovej ceny je veľkou nevýhodou aj čakacia lehota. Od určenia víťazného receptu po jeho finálny predaj ubehnú veľakrát mesiace.