Príbeh o dvoch šestnásťročných chalanoch a ich hudobnej aplikácii bez mesačného poplatku.
Musi je hudobná aplikácia, ktorá obchádza tradične spoplatnené počúvanie hudby ako ponúka napríklad Spotify. Musi je zadarmo a bez mesačného poplatku. Zisky aplikácie prichádzajú z reklamy a nie z mesačného predplatného ako je to bežné pri podobných aplikáciách.
Musi založili dvaja šestnásťroční študenti z amerického Winnipegu - Aaron Wojnowski a Christian Lunny v roku 2013. Chalani to spravili ako vedľajší projekt bez veľkých očakávaní. Jeden mal na starosti programovanie a druhý dizajn a marketing. Ak si odmyslíme čas, ktorí strávali pri programovaní a dizajne aplikácie, ich mesačné náklady sú podľa ich vlastných slov na úrovni 25 dolárov mesačne za server. Počiatočná investícia spočíva iba v ich schopnostiach a čase. Nepotrebovali vlastný kapitál, aby tento biznis naštartovali a ani pomoc zo startup inkubátora alebo štedrého investora.
Hlavným rozlišovacím prvkom Musi je, že hudbu, ktorú užívateľ cez ňu počúva, pochádza z Youtube. Aplikácia je nakódovaná tak, že prehráva iba zvukovú stopu a nie je tak náročná na prenos dát ako počúvanie hudby priamo cez Youtube. Dôležitou výhodou je aj možnosť zablokovať obrazovku mobilného telefónu počas športovania a stále tak počúvať navolený playlist. Túto možnosť priameho počúvania so zablokovanou obrazovkou Youtube neponúka.
Navigácia v aplikácii je podobná prehliadaniu videí na Youtube. Nevýhodou je, že pri vytváraní playlistov je potrebné každú pesničku pridať osobitne. Pri podobných platených aplikáciách stačí vybrať autora a dostanete sa jednoducho ku všetkým jeho pesničkám. V Musi tvorbe playlistov musíte venovať viac zo svojho času. Okrem hudby z Youtube, Musi podporuje prehrávanie aj zo služby Soundcloud.
Musi ponúka aj možnosť zablokovania reklamy za poplatok 1,99 dolára. Tento poplatok sa dá príležitostne nahradiť rôznymi promočnými kódmi v rámci reklamných kampaní, ktoré nájdete ako súčasť promo článkov v internetových magazínoch.
Podľa posledných zverejnených čísiel si aplikáciu stiahlo viac ako 750 000 ľudí. V čase čítania tohto článku je ale veľmi pravdepodobné, že Musi už dávno prekonalo miliónovú hranicu stiahnutí. Musi má konzistentne vysoké hodnotenie na iTunes blízke piatim hviezdičkám. Priemerne si denne pustí cez Musi aspoň jednu pesničku 500 000 užívateľov.
Musi je úspešný projekt hneď od svojho začiatku. Od sprístupnenia aplikácie verejnosti dosiahli métu 200,000 prehraných pesničiek za dva týždne. Dnes prináša Musi svojim tvorcom 600 dolárov denne z banerovej reklamy umiestnenej v aplikácii, čo je vzhľadom na nulový počiatočný kapitál úctyhodný výsledok. Títo mladí stredoškoláci zvládli rozbehnúť tento biznis sami a bez cudzej pomoci.
Bude zaujímavé sledovať túto aplikáciu v blízkej budúcnosti, vzhľadom na skutočnosť, že jej úspech je závislý na Youtube. Ak sa Youtube rozhodne zmeniť niektoré svoje podmienky, poprípade zaviesť poplatky, môže to Musi významne ohroziť. Druhým rizikom je aj prípadné čelenie žalobám zo strán hudobných vydavateľov v budúcnosti, keď Musi začne zarábať skutočne veľké peniaze. Tento fakt zatiaľ odrádza aj väčších investorov, a tak rozvíjanie Musi je naďalej v rukách jeho tvorcov. Aplikácia je zatiaľ dostupná iba pre platformu Apple, na Android si treba počkať.