Spoločnosť, ktorá sa zameriava na inteligentné oblečenie vyvinula módny kúsok, vďaka ktorému sa už nikto nemusí cítiť osamelo. Ako vynález funguje?
Ľudia potrebujú fyzický kontakt – či už ide o podanie ruky, pohladenie, potľapkanie po chrbte alebo srdečné objatie, aby sa človek cítil v psychickej pohode, potrebuje cítiť dotyk niekoho iného aj niekoľkokrát za deň. To však nie je vždy možné. Svet je uponáhľaný, ľudia sú často odcestovaní od svojich blízkych, a silu izolácie ukázala aj pandémia koronavírusu. Práve pre situácie odlúčenia od rodiny či priateľov vyvinula riešenie spoločnosť CuteCircuit – prvá módna značka nositeľných technológií na svete.
Túžba vytvárať inovatívne technologické oblečenie viedla k založeniu firmy
Spoluzakladatelia spoločnosti CuteCircuit sa stretli na prestížnom postgraduálnom programe Interaction Design Institute Ivrea (IDII) v Taliansku v roku 2001. Francesca Rosellaová a Ryan Genz začali spolupracovať na vývoji rôzneho technologického oblečenia, ktoré dokáže zosilniť ľudské zmysly. V roku 2004 založili firmu v USA a stali sa prvou módnou značkou nositeľných technológií na svete. O dva roky neskôr otvorili aj centrálu pre dizajn a inovácie v Londýne. Odvtedy získali viacero ocenení a ich kúsky nosia svetoznáme osobnosti ako speváčky Katy Perry či Nicole Scherzinger.
Do portfólia spoločnosti CuteCircuit patrí napríklad kabelka so zabudovanými LED diódami, vďaka ktorým vytvára animácie či zobrazuje správy a „tweety“. LED diódy, ktoré vytvárajú rôzne animácie, majú aj tričká Twirkle, vyrobené z organickej bavlny reagujúcej na svetlo a pohyb. Vpredu má tričko aplikáciu s flitrami z mikrodiód. Okrem týchto vychytávok však Francesca a Ryan vytvorili tričko, ktoré prenáša fyzické objatie od blízkej osoby.
Tričko, ktoré pošle objatie aj od osoby vzdialenej tisícky kilometrov
Pýtate sa, ako to môže vôbec fungovať? V „objímacom“ tričku sú zabudované tzv. aktuátory, ktoré informáciu zmenia na úkon – vytvoria pocit dotyku a evokujú emócie objatia. HugShirtTM sa pomocou Bluetooth-u pripojí k telefónu jeho nositeľa, a to prostredníctvom rovnomennej aplikácie. Zaznamená objatie podobným spôsobom, ako by nahral film. Potom údaje o objatí (dĺžka objatia, teplo, tlak či tlkot srdca) doručí cez sieť do telefónu priateľa a prenesie cez Bluetooth do jeho objímacieho trička. Objať blízkych je tak možné v reálnom čase po celom svete, dokonca aj viacerých naraz, ak majú všetci otvorenú aplikáciu súčasne.
Tričko je nabíjateľné cez USB-C. Má 12 haptických mikroaktuátorov. Textílie majú Oeko-tex certifikát (sú ním označované materiály a výrobky spĺňajúce prísne medzinárodné kritériá pre kvalitu a zdravotnú nezávadnosť na všetkých úrovniach produkcie), neobsahujú pesticídy a žiadne škodlivé látky. Taktiež sa vyrába s nulovým odpadom. Neobsahuje žiadne káble, iba inteligentné tkaniny. Na tričko sa vzťahuje doživotná záruka a v prípade potreby ho možno opraviť.
Toto tričko vzniklo už v roku 2002 a odvtedy sa jeho štýl menil. Najnovší kúsok má oblasť snímačov vo viacfarebnej digitálnej potlači. Milovníci objatí a prípadní záujemcovia môžu počítať s tým, že za inovatívny kúsok zaplatia 550 libier (približne 654 eur).
Vzniku trička predchádzalo dlhé a intenzívne objímanie
Ako sa uvádza na stránke spoločnosti, cieľom nie je nahradiť ľudský kontakt, ale urobiť ľudí šťastnými, ak sú odcestovaní a chýbajú im blízki. Rozhrania a systémy sú intuitívne, prirodzené a kompatibilné s emocionálnym stavom nositeľov. Práve kombinácia emócií a technológií je zásadnou súčasťou každého procesu navrhovania.
Vynájdeniu a vytvoreniu trička HugShirtTM predchádzal fyzický spôsob brainstormingu. Vynálezcovia požiadali skupinku ľudí, aby sa veľmi dlho objímali. Zatiaľ zmapovali ich polohu rúk na tele druhej osoby. Na miestach, kde sa najviac a najčastejšie dotýkali, sú v tričku umiestnené snímače.
Inováciám nie je koniec, v ponuke je aj tričko, ktoré umožní cítiť zvuk
Jedným z vynálezov spoločnosti CuteCircuit je aj tzv. SoundShirt, teda zvukové tričko. Toto je priamym „potomkom“ HugShirt-u a je s ním plne kompatibilné. SoundShirt je špecializovaný odev používaný na počúvanie hudby či hranie hier. Má väčšie množstvo aktuátorov, vďaka čomu poskytuje intenzívnejší zážitok. Umožňuje zažiť hudbu a virtuálnu realitu aj nepočujúcim. Využíva na to haptiku, teda dotykovú komunikáciu alebo hmat. Spoločnosť preto nadväzuje spoluprácu aj s vývojármi hier, ktorí môžu požiadať o prístup k rozhraniu API.
Ocenenia odmenou za inovatívnosť
Inovatívne oblečenie z dielne spoločnosti CuteCircuit žne úspech rok po roku. Tričko HugShirt získalo 1. cenu na konferencii Cyberart Bilbao v roku 2004, o dva roky bolo ocenené v časopise Time ako jeden z najlepších vynálezov roka, a získalo tiež ocenenie UKTI Mobile World Congress Showcase v roku 2009. „Zvukové“ tričko bolo zasa umiestnené medzi 100 najlepších vynálezov roku 2020 spoločnosti Time a stalo sa tiež víťazom ceny Auggie Award 2020, a to za najväčší spoločenský vplyv v rozšírenej a virtuálnej realite.
Technológie pomáhajú aj v športe
Technologické riešenia pomáhajú napredovať aj športovcom. Slovenská firma MBCD, ktorú založil bývalý pretekár v alpskom lyžovaní Martin Benko spolu s kolegom Matúšom Kiczkom, vyvíja digitálne inovácie. Trénerom a ich zverencom ponúkajú súbor dát, ktoré možno získať vďaka malým senzorom v oblečení. Tie pomáhajú merať biologické a polohové údaje športovcov počas výkonu – vedia napríklad zistiť, aký vysoký tep má pretekár pri svojom maximálnom výkone. Vďaka týmto údajom sa môžu športovci lepšie pripraviť a zvýšiť svoju konkurencieschopnosť. Technológie od MBCD tiež umožňujú detailnejšie a presnejšie meranie vzdialenosti medzi bránkami na lyžiarskej zjazdovke, čo pomáha trénerom a lyžiarom zanalyzovať trať a predísť potenciálnemu zraneniu. Spoločnosť začala spolupracovať so Svetovou lyžiarskou federáciou (FIS), s poprednými zjazdármi a zjazdárkami, a ich technologické riešenia boli využívané aj na letných olympijských hrách v Tokiu v roku 2021.
Zdroj: cutecircuit.com, mbcd.sk, timeslive.co.za, inbiznis.sk