Vital Farms je spoločnosť, ktorá produkuje slepačie vajíčka z voľného chovu. V dobe, keď sa sliepky za účelom znášania vajíčok chovajú v klietkach v uzavretých priestoroch bez prístupu k prirodzenému svetlu Vital Farms zvolili presne opačný biznis model a produkujú jedny z najkvalitnejších slepačích vajíčok na americkom trhu – nielen pre bohatú klientelu, ale široké masy.
Spoločnosť založil Matthew O`Hayer v roku 2007 najprv ako malú nezávislú farmu. Matthew mal už predošlé skúsenosti s farmárčením a s chovom hospodárskych zvierat. Zo začiatku predával slepačie vajíčka na farmárskych trhoch v okolí, ale ich popularita sa v okolí rýchlo rozniesla a dostal sa aj do lokálnych obchodov s potravinami.
Začiatky podnikania
Zlom pre biznis bola spolupráca s celoštátnym predajcom potravín Whole Foods, ktorý bol od začiatku odberateľom vajíčok a tiež ponúkol Vital Farms pôžičku s nízkym úrokom vo výške 100 000 dolárov na nákup traktora a ďalšieho vybavenia.
Keďže cena vajíčok od Vital Farms je dvojnásobná oproti ostatným vajíčkam na policiach v supermarkete, veľa energie Vital Farms investuje do vzdelávania svojich zákazníkov. Vysvetľuje, že nie je vajíčko ako vajíčko, a čo ovplyvňuje farbu a chuť slepačích vajíčok. Niektoré obaly na vajíčka dokonca spracoval David Byrd, ktorý je známy svojimi psychadelickými plagátmi pre Jimiho Hendrixa.
Edukácia trhu sa zjavne vypláca pretože podľa prieskumov spotreba organických slepačích vajíčok od sliepok, ktoré majú zabezpečené patričné podmienky pre život rastie.
Spojenie s malými farmármi
Vital Farms aplikujú princípy udržateľného hospodárstva. Podmienky pre sliepky spĺňajú najvyššie štandardy a pripomínajú prirodzené prostredie pre sliepky. Podobné podmienky momentálne nespĺňa žiadny iný celoštátny predajca slepačích vajíčok. Najväčšou výzvou pre udržateľné poľnohospodárstvo je práve zväčšovanie produkcie, ktoré nabádza k používaniu urýchľovačov v produkcii. Pokiaľ je udržanie štandardov v malých spoločnostiach jednoduchšie, vo veľkých by voľný výbeh pre každú sliepku znamenal enormné nároky na veľkosť pôdy. Z tohto dôvodu má Vital Farms iný biznis model ako ostatní veľkí hráči na trhu so slepačími vajíčkami.
Vital Farms spolupracuje s 90 ďalšími malými farmami, ktoré dokážu splniť štandardy a udržať kvalitu vajíčok na predpísanej úrovni. Pod jednou značkou Vital Farms sú potom tieto vajíčka distribuované po celých USA. Tento model je výhodný aj pre samotných farmárov, ktorý predávajú slepačie vajcia pod značkou Vital Farms. Ak chceli predávať a konkurovať nadnárodným konglomerátom, museli rýchlo rásť a znižovať náklady a na trhu súperili iba cenou. Nikoho nezaujímalo ako boli vajcia vyprodukované a aké aditíva jedli sliepky pred tým ako ich zniesli. S Vital Farms je princíp opačný. Ceny a podmienky sú fixné a kvalita je na prvom mieste. Vital Farms je vo svojom obore považované za lídra na trhu s ročnými predajmi na úrovni 10 miliónov dolárov v roku 2012.