Berlín sa v posledných rokoch stáva európskou metropolou start-upov a pomaly sa začína radiť aj medzi svetových lídrov. Čo stojí za jeho katapultovým nárastom, má centrum nemeckej podnikateľskej scény skutočne našliapnuté k úspešnej budúcnosti alebo je iba euforickou bublinou?
Business friendly
Hlavné mesto Nemecka začína v rámci start-up scény šliapať na päty svetovým lídrom. Každý deň sú tu založené priemerne dva nové podniky. Prečo si podnikatelia vyberajú práve Berlín?
Berlín je medzinárodným mestom a každý ďalší start-up jeho medzinárodný charakter iba podporuje. Disponuje talentovanými ľuďmi, ktorí hovoria viacerými jazykmi a majú výborné vzdelanie. Človek tak pre kvalitných pracovníkov nemusí chodiť ďaleko. Ak chcete prilákať niekoho z inej krajiny alebo dokonca kontinentu, je veľké plus vidina života v medzinárodnej metropole s fascinujúcou históriou bez nutnosti ovládať miestny jazyk. Ceny nájmov a životné náklady pritom ešte nestihli narásť na závratné sumy. Investičné prostredie je voči novým podnikom nastavené mimoriadne pozitívne: množstvo služieb (predovšetkým z oblasti poradenstva a financovania), biznis anjeli, start-up centrá a inkubátory umožňujú uľahčiť začiatky ako to len ide. Berlín ponúka možnosti prepojenia biznisu tak s miestnymi vysokými školami, ako aj s verejnými a súkromnými výskumnými centrami. Rovnako je unikátne prepojenie rozvinutých úspešných podnikov a sektora stredne veľkých firiem s tými novými, vďaka čomu získal napríklad berlínsky start-up Chocri investíciu od Ritter Sport. Ide o vzájomne prospešný vzťah: giganty podporujú dobrú povesť mesta a start-upy prinášajú čerstvý vzduch a nové nápady.
Poznámka: Spojenie lídrov na trhu a začínajúcich firiem možno pozorovať aj na Slovensku. Jedným z príkladov vytvárania takýchto mostov je súťaž Podnikateľský nápad roka. V nej lídri súčasného biznisu poskytujú pomoc a služby inovatívnym start-upom.
Podnikateľskí anjeli (Business Angels)
Jedným z najzaujímavejších trendov, ktoré v Berlíne reálne fungujú, sú biznis anjeli. Podnikateľskí anjeli sú sami úspešnými podnikateľmi alebo manažérmi, ktorí sa na trhu dobre orientujú a vedia, čo si úspešné uvedenie nováčika na scénu žiada. Do začínajúcich firiem investujú svoje vlastné peniaze a sú zaujímaví nielen z finančného hľadiska. Začínajúcim firmám pomáhaj aj radami a kontaktami, preto týmto investíciám hovoríme „smart money“. Spravidla sú verejnosti ich aktivity neznáme. Ich počet sa odhaduje na 5000. Čoraz častejšie však vytvárajú regionálne siete, ktoré pre start-upy predstavujú miesta, kde sa na týchto investorov môžu nakontaktovať. Business Angels Netzwerk Deutschland (BAND) ponúka dokonca pomoc pri vytvorení business plánu, ktorý sa potom následne šíri anjelským investorom v tejto sieti.
Crowdinvesting
Na to, aby nové firmy podnikli prvé kroky, často nepotrebujú obrovské sumy ale skôr možnosť zviditeľniť sa a získať prvých zákazníkov. V Berlíne funguje tzv. crowdinvesting, ktorý sa na tieto potreby orientuje. Prostredníctvom platformy sa podniky prezentujú na verejnosti a tí, ktorí sa pre ich myšlienku nadchnú, ich môžu podporiť akoukoľvek čiastkou a získať tak mikroúčasť na projekte . Prispievatelia túto informáciu ďalej šíria prostredníctvom sociálnych sietí, firmy teda profitujú dvojnásobne: získavajú kapitál a dostávajú bezplatnú reklamu. A hoci podnikov je veľa a ľudí, ktorí sú ochotní prispieť je menej, v niektorých prípadoch dokázali podnikatelia neuveriteľné: V roku 2013 získala easyCard za 87 minút až 100 000 EUR, o rok neskôr vyzbierala Bloomy Days za 19 minút 50 000 EUR. Platformy ako Companisto, Deutsche-Microinvest.de alebo Innovestment môžu začínajúcim firmám otvoriť aj ďalšie možnosti financovania prostredníctvom Crowdu.
Inkubátory
Vďaka berlínskym inkubátorom bolo založených už viacero podnikov, ktoré ich zakladatelia úspešne predali. Medzi najznámejšie podnikateľské centrá pre začiatočníkov patria Team Europe a Rocket Internet. Obe sa orientujú na internetové start-upy. Team Europe bol založený poľsko-nemeckým podnikateľom Lukaszom Gadowskim, ktorý mimoriadne úspešne predal svoj online-shopping-club Brands4friends na EBayi za 150 miliónov EUR. Inkubátory pomohli k úspechu aj VZ Netzwerke, najväčšej nemeckej sociálnej sieti či internetovému obchodu Zalando.
Je očividné, že berlínska scéna je živá, očarujúca, inovatívna a jednoducho: funguje. Nad jej nárastom síce niektorí krútia hlavou s poznámkou, že niečo také dlho vydržať nemôže, na druhej strane stoja tí, ktorí hovoria, že úspech nemožno zastaviť a Berlín zaň vďačí svojmu propodnikateľsky nastavenému prostrediu. Kde je teda problém?
Optimizmus, emócie a zmätok
Po raketovom náraste počtu start-upov sa začínajú ozývať hlasy, že Berlín je nafúknutým trhom, ktorý čaká bolestivý pád. Neprofesionálne, neorganizované, úplne závislé na investoroch, prostredie plné nerealistických očakávaní a nesplniteľných plánov, postavené na neskúsených mladých zamestnancoch... Aj takéto názory hovoria za to, že Berlín ešte má čo doháňať. Kompetentní investorov upozorňujú, že entuziastické očakávania ziskov sú pravdepodobne preceňované.
Kreativita a entuziazmus start-upovej scény hlavného mesta určite nestačia na to, aby prilákali ďalších zahraničných investorov. Faktom však zostáva, že medzinárodné firmy Berlínu veria vďaka veľkému zástupu inovatívnych a efektívnych pracovníkov. Do Berlína denne prichádzajú budúci zamestnanci, spravidla mladí ľudia z celého sveta, ktorých láka internacionálne prostredie, neopakovateľná skúsenosť a nová šanca na úspech. Jim G., rodák z amerického Bostonu, ktorý pracoval v Berlíne pre začínajúcu firmu ponúkajúcu elektronické knihy do mobilných telefónov, hovorí: ,,Za seba môžem povedať, že som to prostredie vnímal ako chaotické. Človek ale nič iné ani očakávať nemôže. Ja som sa tam dostal pomerne náhodou, videl som to ako možnosť skúsiť niečo nové, žiť v Európe a určite aj nájsť firmu, s ktorou sa stotožním a uspejem v nej. Ale ten úspech som bral ako niečo, čo sa môže a nemusí dostaviť.“ Firma nakoniec skrachovala. ,,Z môjho pohľadu bol problém v tom, že sa viac dbalo o všetko ostatné, než o zisk. Mali sme nadchnutých ľudí a nápady, na financie sme pozerali menej.“
Bublina? Hádam nie.
Berlín má za sebou niekoľko mimoriadnych projektov a pridanú hodnotu v podobe inovatívneho a podnikateľky priateľského prostredia. Je schopný ponúknuť zaujímavých pracovníkov a prilákať šikovných ľudí z celého sveta. Každý podnik na start-up scéne je samostatnou jednotkou, ktorá má iný koncept a pracuje odlišne, aj napriek niektorým spoločným črtám ich úspech alebo neúspech závisí predovšetkým na nich. Hlavné mesto im však v snahe niečo dokázať vie výrazne pomôcť. Pochybnosti, ktoré slávu nemeckej metropoly sprevádzajú, sú zrejme na mieste. Trhy, ktoré giganticky rastú, sú sprevádzané vlnou optimizmu a na problémy až tak nehľadia, sa už veľa krát v histórii ukázali ako nafúknuté bubliny. Berlín je originálny a jeho doterajší úspech je zaslúžený. Tvrdiť, že celá scéna je iba dočasným klamom, je zrejme prehnané, má však aj veľa slabín, na ktoré netreba zabúdať.