Ako nebyť na všetko sám a nestratiť kontrolu nad firmou?

Ako prenechať časť svojej zodpovednosti zamestnancom a dôverovať im? Inšpirujte sa radami úspešných slovenských podnikateľov.

Firma sa rozrastá a vy zrazu cítite, že je toho akosi priveľa. Ale presunúť svoje kompetencie na niekoho iného a stratiť tak so zodpovednosťou aj kus kontroly, však nemusí byť vždy jednoduché. Združenie mladých podnikateľov Slovenska zorganizovalo na túto tému diskusiu s názvom ,,Ako nebyť na všetko sám a nestratiť kontrolu nad firmou?“. Okrem ústrednej témy sa majitelia úspešných firiem podelili aj o ďalšie skúsenosti a diskutovali aj o vhodnom výbere zamestnancov, o motivácii a raste podniku. Aké recepty ponúkli? 

Niečo o účastníkoch diskusie

Milan Lechnický spoluzakladal reklamnú agentúru Istropolitana Ogilvy, neskôr aj digitálnu agentúru Zaraguza na Slovensku a Zaraguza CZ v Českej republike. Sám hovorí, že reklamná agentúra nemá nič na sklade a klientovi vie ponúknuť iba sľuby, jeho ľudia sú preto to jediné, čo skutočne predáva. Po rokoch v Istropolitane zistil, že ho nebaví viesť už zabehnutú firmu, založil preto Zaraguzu, ktorú rovnako úspešne naštartoval. Aj z jej vedenia odchádza a hľadá nové výzvy.

Lucia Pašková na Slovensku etablovala značku Curaprox. Ako jediná žena spomedzi hostí ponúkla iný pohľad na vedenie firmy, ktoré zvláda aj napriek materským povinnostiam. Tvrdí, že človek svojim produktom musí veriť, príležitosti vtedy prídu aj samé.

Alexander Cimbalák je majiteľ a výkonný riaditeľ softvérovej spoločnosti ACE enterprise Slovakia. Podľa neho sa úspech dostaví jedine vtedy, ak vás práca teší a veríte v ňu. Aj napriek svojim zahraničným skúsenostiam sa rozhodol so svojou firmou zostať na Slovensku, odkiaľ by aj napriek tlakom nikdy nechcel odísť.

Ján Lunter je zakladateľ a spolumajiteľ spoločnosti Alfa Bio, ktorá vyrába produkty zo sóje. Za jeho rodinným biznisom je ukrytý odkaz zdravého životného štýlu, ku ktorému sa dostal po tom, čo jeho mama vážne ochorela. Dnes má firma pobočky v Česku a Poľsku a na trh dodáva konkurencieschopné potraviny.

Správny výber je základ

Ak sa od majiteľa spoločnosti vyžaduje, aby prenechal časť zodpovednosti zamestnancom, je správny výber ľudí mimoriadne dôležitý. Dôverovať druhým však pre podnikateľov často nie je ľahké. Pocit, že sami zvládnu všetko lepšie a strach zo straty kontroly ich niekedy vedie k tomu, že si toho na vlastné plecia naložia priveľa.

Lucia Pašková hneď na začiatku svojho podnikania zamestnala svoju dobrú priateľku, čo jej otázku  personálneho výberu značne uľahčilo. Hoci zamestnávať známych vo firme môže byť dvojsečná zbraň, v tomto prípade to vyšlo a ich vzťah sa iba upevnil. Mladým podnikateľom radí, aby nehľadali im podobné typy ľudí, pretože im nič nové neprinesú.
Alexander Cimbalák tvrdí, že zamestnanec len tak ľahko nezapadne do procesu, ktorý majiteľ nosí v hlave. Treba mu preto dať priestor prejaviť sa a prísť s novými nápadmi. Pre zamestnancov je dôležité, aby chápali poslanie firmy a mali predstavu o tom, čo chce podnik dosiahnuť. Firmu musia vnímať ako kapitána, ktorý aj pri búrke pevne drží kormidlo a pláva správnym smerom.
V spoločnosti Alfa Bio chcú na pohovoroch zistiť aj to, ako ľudia žijú, aké majú ciele a pýtajú sa aj na predošlých zamestnávateľov a ich referencie. Je pre nich dôležité mať ľudí, ktorí sa neboja oponovať a presvedčiť druhých o vlastnom názore.
Milan Lechnický si myslí, že proces výberu zamestnancov treba postaviť na profesionálnu úroveň. Firma, ktorá sa chce ďalej rozvíjať, by podľa neho v prvom rade mala mať za cieľ plnenie plánu na príslušný rok. Vychádza pritom z vlastnej skúsenosti, pretože čas ukázal, že mimoriadne kamarátske prostredie v jednej z jeho firiem v minulosti bránilo jej rastu.

Ako zvládnuť rast firmy?

Lucia Pašková vníma rýchly rast podniku ako veľký stres pre majiteľa. Firma je podľa nej organizmus, ktorý sa počas života mení. Môže sa preto stať, že majiteľ nebude môcť splniť všetko, čo pôvodne sľúbil. Toto treba prekonzultovať so zamestnancami už na začiatku. V Curaproxe organizáciu uľahčuje to, že každé predajné miesto má svojho šéfa.
Milan Lechnický si zase myslí, že s rastom firmy treba meniť procesy. Je však potrebné zvážiť, či je toho malá firma schopná a či ich bude vedieť dodržiavať. Alexander Cimbalák upozornil na potrebu komunikácie a odhalenia narastajúcich komunikačných šumov medzi oddeleniami.

Nechajte zamestnancov, aby tiež robili chyby

Kľúčová téma diskusie sa viazala s pocitom zodpovednosti, ktorú majiteľ za firmu má. Ako sa hostia vyrovnali s tým, že už nemajú všetko pod kontrolou? Lucii Paškovej počas materskej dovolenky pomohla dôvera v zamestnancov a presvedčenie, že mnohé veci urobia dokonca lepšie ako ona. Tvrdí, že zodpovednosť dáva zamestnancom možnosť rozvíjať sa, stáť si za vlastnými rozhodnutiami a nespoliehať sa iba na rady šéfa.
Majiteľ ACE enterprise Slovakia vidí situáciu podobne. Neustále konzultácie so zamestnancami ich podľa jeho slov brzdia. On sám preto drží v rukách stratégiu. Autoritatívny je vtedy, pokiaľ treba ochrániť človeka, ktorý má dobrý nápad ale nevie ho v kolektíve presadiť.

Čo ľudí skutočne motivuje?

V súvislosti s motiváciou všetci hostia v diskusii spomenuli predovšetkým plat. Vyjadrili však aj myšlienku, že peniaze nie sú to jediné, čo by firma mala ponúknuť. Lucia Pašková sa stotožňuje s názorom, že ,,keď ľudí zaplatíte dostatočne na to, aby ste otázku peňazí vzali zo stola, potom začína skutočná motivácia“. Vyššie zisky by sa tak mali vždy odraziť predovšetkým na platoch a to aj bez toho, aby si ľudia žiadali o navýšenie. Základná motivácia je pre ňu však možnosť rastu a zamestnanecké výhody. Dôležité sú aj dobré medziľudské vzťahy na pracovisku, bez ktorých to jednoducho nejde.
Rovnako aj Ján Lunter vidí okrem peňazí pridanú hodnotu v benefitoch. Okrem nich je výnimočné aj spojenie s misiou zdravého životného štýlu, ktorá je pre jeho podnikanie kľúčová. Platy sa v Alfa Bio prehodnocujú každoročne.
Podľa Alexandra Cimbaláka každého motivuje niečo iné a úlohou zamestnávateľa je zistiť, čo to je. ,,Ak máte kvalitného zamestnanca, ktorý chce každý rok dva mesiace voľno, doprajte mu ho. Ak máte človeka, ktorý chce cestovať, pošlite ho do zahraničia. Podporte jeho ambície a záujmy, pýtajte sa, čo môžete urobiť preto, aby lepšie pracoval.“
V reklamnej brandži, kde sa pohybuje Milan Lechnický, je potrebné dostať z ľudí predovšetkým kreativitu. Obrovskú motiváciu vidí hlavne v platoch, ktoré v žiadnom prípade nemôžu byť nižšie ako v konkurenčných firmách. Dôležité je aj uznanie a každodenná pochvala. Odporúča jednať so zamestnancami priamo a jasne im povedať, čo sa od nich vyžaduje.

Viac inšpirácie, menej starostí

Hlavná myšlienka diskusie hovorí nielen o dôležitosti výberu zamestnancov, ale aj o tom, ako s nimi pracovať ďalej, ako ich motivovať a dať im priestor na sebarealizáciu. Iba tak vo firme zostanú ľudia, na ktorých sa majiteľ môže spoľahnúť. Prenechať časť rozhodovania o niečom, čo človek od základu úspešne vybudoval, nikdy nie je ľahké. Pri raste firmy sa však treba spoľahnúť na druhých a počítať aj s ich omylmi. Inšpirujte sa úspešnými podnikateľmi, ktorí  túto situáciu tiež museli vyriešiť. Vaši zamestnanci sú vašou vizitkou, nebojte sa zveriť im kompetencie a uvidíte, ako firmu obohatia.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Ako efektívne komunikovať zmeny či inovácie vo firme

Komunikácia so zamestnancami pri väčšej zmene vo firme je kľúčová pre jej úspech – ako ju uchopiť, čo by malo byť súčasťou jednotlivých komunikačných fáz a na čo dať pozor?

Komunikačný plán: pomoc so zavedením a prijatím zmien vo firme

Základom úspechu zavedenia inovácie či inej zmeny vo firme je komunikácia. Dôležitú rolu má preto komunikačný plán a vhodný výber komunikátora. Ako na to?

Hodnotiaci rozhovor: ako ho viesť a aké otázky sa (ne)pýtať?

Objektívna spätná väzba zamestnancov aj manažérov má pre firmu veľký význam. Aké benefity prináša a aké sú zásady správneho vedenia hodnotiaceho pohovoru?

Prepúšťanie počas krízy: ako komunikovať výpovede efektívne a ľudsky

Ako pristupovať k výpovediam ľudsky v čase, keď firmu zasiahla kríza a je nutné prepúšťať.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky