Podnikatelia v maloobchode s potravinami majú na výber – môžu podnikať sami, alebo v alinacii - s partnerom, ktorý im poskytne odborné poradenstvo aj zaujímavé výhody. Ako sa rozhodnúť?
Pri každodennom chode podnikania mnohí podnikatelia často zabúdajú venovať pozornosť tomu, čo ich obchod posúva dopredu z dlhodobého hľadiska. Nemajú čas na sledovanie aktuálnych trendov, na vzdelávanie seba aj personálu, na neustále vylepšovanie ponuky a servisu pre zákazníkov. A tak sa niekedy stane, že do predajne potravín, ktorá bola kedysi v obci či na sídlisku obľúbená, postupne chodí čoraz menej zákazníkov. Nároky zákazníkov sa jednoducho menia a aj malý podnikateľ musí vedieť reagovať.
Riešením môže byť partnerstvo v nákupnej aliancii Môj obchod, ktorú prevádzkuje spoločnosť METRO Cash&Carry. Aliancia pomôže majiteľom obchodov ich biznis reštartovať a zároveň im poskytuje dlhodobé odborné poradenstvo v legislatívnej, obchodnej aj marketingovej oblasti. V súčasnosti prináša členstvo v aliancii reálne obchodné výsledky už viac ako 500 majiteľom väčších či menších potravín alebo predajní s rozličným tovarom na celom Slovensku. Čo konkrétne členstvo v aliancii podnikateľovi prináša?
Moderný imidž predajne je vďaka členstvu v aliancii bez starostí
Partnerská spolupráca začína už vstupom podnikateľa do aliancie. Majiteľ predajne sa stretne so špecialistom z aliancie Môj obchod, s ktorým sa porozpráva o svojich predstavách. Špecialista navrhne úpravy, ako by mohol obchod v budúcnosti vyzerať, a po schválení návrhu novej tváre obchodu sa spoločne pustia do realizácie.
„Novým zákazníkom, ak je to potrebné, urobím 3D vizualizáciu, návrh regálového vybavenia a chladiaceho zariadenia a tiež pokladňu – všetko vybavenie ušité na mieru. A dá sa povedať, že predajňa „na kľúč“ je následne zmontovaná do troch dní. Potom sa zákazník už len zásobuje tovarom a venuje sa ostatným dôležitým činnostiam,“ hovorí špecialistka METRO pre maloobchod Vlasta Meňhartová, ktorá radí 111 klientom na západnom Slovensku.
Predajňa získa nový, ľahko zapamätateľný názov Môj obchod, ktorý ju odlišuje od konkurencie, a zároveň moderný vzhľad vo farbách aliancie. Súčasťou zmeny je reklamná tabuľa s názvom obchodu, atraktívne polepy okien, marketingové materiály, brandované nákupné košíky a dokonca aj oblečenie pre personál predajne.
Vzdelávanie a odborné poradenstvo členom aliancie prináša špičkové know-how
Veľmi dôležitou súčasťou partnerstva je práve odborné poradenstvo, ktoré začína už pri plánovaní zmeny predajne. Okrem nového vzhľadu špecialista aliancie navrhne usporiadanie predajnej plochy obchodu v súlade s najnovšími obchodnými trendmi a nákupnými zvyklosťami zákazníkov. Zároveň poradí, ako správne zostaviť sortiment predajne a efektívne vystaviť tovar v regáloch tak, aby prilákal pozornosť kupujúcich.
„Častým problémom býva vystavenie čerstvého sortimentu – chlieb, pečivo a zelenina. Pekný drevený regál uspôsobený na predaj chlebíku zvýšil zákazníkovi tržbu vtedy, ak si v tesnej blízkosti vystavil Nutellu aj med. Čudoval sa, že hneď po zmene usporiadania predal v priebehu týždňa toľko kusov ako inokedy za mesiac. Ovocie a zelenina priláka zákazníkov, ak sú vystavené v pekných prútených košíkoch, na vkusnom regáli a ak sú jasne označené cenovkami,“ dodáva Vlasta Meňhartová.
Veľkým prínosom je aj preškolenie personálu v METRO Maloobchodnej akadémii, kde okrem odborných vedomostí získajú aj dôležité informácie o správnej komunikácii so zákazníkmi či o umení, ako jednoducho predať viac. „Školenia pomáhajú zvýšiť úroveň predaja na predajni. Už len samotná ukážka aktívneho predaja pri pokladni alebo ochutnávky zvýšia dennú tržbu cca o 20 %. Zavedenie vernostného programu je tiež jedna z tém, ktorú sa zákazníci na školení dozvedia,“ približuje Vlasta Meňhartová.
Školenia hradí METRO, prebiehajú v najbližšej prevádzke veľkoobchodu a sú rozdelené do niekoľkých tematických blokov. Podporu a odborné poradenstvo má podnikateľ k dispozícii počas celého trvania členstva v aliancii a na svojho špecialistu sa môže kedykoľvek obrátiť.
Sortiment predajne pomôžu optimalizovať alianční špecialisti
V rámci poradenstva špecialisti navrhnú optimálnu skladbu sortimentu predajne s ohľadom na nákupné možnosti a zvyklosti zákazníkov v danej lokalite. Na vybraný sortiment si podnikateľ môže so spoločnosťou METRO Cash&Carry nastaviť špeciálne ceny a na akciový tovar získava výhodnú maržu.
Podmienkou spolupráce je doplnenie sortimentu predajne o tovary, ktoré zákazníci inde nenájdu – značku ARO, ktorá ponúka štandardnú kvalitu za najvýhodnejšie ceny, a o exkluzívnu líniu potravín Fine Life vyrobených z vybraných surovín za priaznivé ceny. Pre mnohých majiteľov obchodov je veľmi atraktívnou formou podpory možnosť zapoži
ania chladiacich a mraziacich zariadení, ktoré sú nevyhnutnou a zároveň pomerne nákladnou súčasťou vybavenia každej predajne potravín. METRO výnimočne zabezpečuje aj operatívny lízing.
Marketing a letákové akcie pomáhajú členom aliancie konkurovať hypermarketom
Majitelia predajní potravín si často neuvedomujú, že veľmi dôležitú úlohu pre úspech ich podnikania zohráva marketing smerom k zákazníkom. Aj v tejto oblasti podnikateľa podporí aliancia Môj obchod. Dvakrát mesačne vyberie niekoľko atraktívnych výrobkov, ktorým zníži cenu, a letáky o akciových ponukách rozdistribuuje na vlastné náklady do domácností v blízkom okolí predajne. Prirodzene, zvýhodnené položky musí mať majiteľ počas trvania akcie na predajni. Vďaka letákovej akcii si tak dokáže významne zvýšiť návštevnosť predajne, a tak aj nárast predaja iných tovarov. V prípade, že chce majiteľ obchodu robiť aj iné marketingové akcie, samozrejme, môže, ale už vo svojej réžii.
V rámci poradenstva aliancia zároveň pomôže so zostavením vernostného programu pre zákazníkov či dokonca zrealizuje ochutnávku na predajni. Každý podnikateľ získava podporu svojho obchodného zástupcu, ktorý mu pomáha pri dennom chode predajne.
Ďalšia praktická podpora pre členov aliancie
Praktickou službou pre zaneprázdneného podnikateľa je určite pomoc s dovozom tovaru. Pre členov aliancie je dovoz letákových položiek bezplatný.
Medzi ďalšie výhody patrí jednoduché objednávanie tovaru online prostredníctvom M-objednávky, aplikácia na jednotnú tvorbu cenoviek, úspešné projekty ako Moja zmrzlina, Coffee to Go Rioba concept, či aktuálne informácie pre členov aliancie.
Pre koho je aliancia Môj obchod vhodnou cestou?
Podmienkou vstupu do aliancie Môj obchod je byť zákazníkom METRO Cash&Carry, prevádzkovať svoju predajňu podľa zákonných noriem a štandardov kvality, a najmä aktívne spolupracovať na zmene svojho podnikania k lepšiemu. Práve otvorenosť k zmene je však pri rozhodovaní o tom, či je pre podnikateľa členstvo v aliancii vhodné, tou kľúčovou otázkou.
Pre niektorých majiteľov obchodov môže byť náročnejšie predstaviť si zmenu dizajnu a zaužívaného názvu predajne, aj keď realizáciu v zmysle aktuálnych trendov zákazníci vítajú. Okrem toho musí byť podnikateľ pripravený aj na zmenu v myslení – realizovať letákové akcie prípadne iné aktivity na podporu predaja, rozšíriť svoj sortiment o niektoré nové typy tovarov a pri smerovaní svojho obchodu sa nespoliehať len na vlastnú intuíciu ale aj na odborné vedomosti špecialistov. Napriek tomu si podnikateľ zachováva svoju nezávislosť a o ďalšom smerovaní svojho obchodu rozhoduje naďalej sám. Má úplnú slobodu vo výbere dodávateľov a cenotvorbe, jedinou výnimkou sú už zmieňované letáky, vďaka ktorým však môže profitovať, keďže obsahujú atraktívne produkty.