Žiadne podnikanie nie je jednoduché. Často je spojené s veľkou byrokraciou úradov, ostrou konkurenciou či citlivosťou zákazníkov na ceny. Starostiam a slastiam podnikania v slovenskom gastrobiznise je venovaný ďalší diel podnikateľskej talkshow Poďme k veci.
Napriek problémom a ťažkostiam, ktoré táto oblasť so sebou na Slovensku prináša, existuje viacero pozitívnych príkladov. Jedným z nich je aj Eva Takáčová, zakladateľka a spolumajiteľka bistra Žufaňa. „Predtým, ako sme otvorili našu prvú prevádzku, sme nemali s gastrobiznisom na Slovensku žiadne skúsenosti. Dokonca ani so samotným podnikaním. Dnes máme spolu s ďalšími dvoma spolumajiteľkami úspešnú a zabehnutú prevádzku.“ Za podobným úspešným príkladom stojí aj Ľuboš Bednár, spoluzakladateľ a majiteľ firmy Chutné kytice. „Pracoval som v telekomunikačnom sektore na rôznych pozíciách. Predtým som nemal žiadne skúsenosti s podnikaním v gastrobiznise. V kútiku duše som sníval, že raz budem mať svoj vlastný podnik. Na Slovensko sme priniesli unikátny koncept chutných kytíc, ktoré tu dovtedy neboli.“
Najmä odlíšiť sa!
Tajomstvo úspechu ako preraziť a udržať sa v slovenskom gastrobiznise je najmä schopnosť zaujať a odlíšiť sa. „Chceli sme prísť na trh s produktom, ktorý je unikátny. Bol som prekvapený, že chutné kytice na Slovensku nikto pred nami ešte nerobil. Náš nápad pochádza z USA. Inšpirovali sme sa ním. Kytice ale nekopírujeme, vytvárame si vlastné,“ hodnotí Ľuboš Bednár. Okrem schopnosti zaujať sa v poslednom období ku kritériám na úspech pridala aj autentickosť . „Naše bistro nazývame verejnou obývačkou. Je to náš spôsob ako sa odlíšiť od ostatných. Pri koncipovaní nápadu sme chceli dosiahnuť to, že všetky tri budeme chodiť do práce s radosťou. Mali sme víziu ako by to malo vyzerať a tú sme postupne napĺňali,“ konštatuje Eva Takáčová.
Ako prekonať problémy?
Prekážok, ktorých musia podnikatelia prekonávať v gastrobiznise, je niekoľko. Na jedne strane je to nedostatok financií. Viacero začínajúcich prevádzok nie je schopné získať financie prostredníctvom bankového úveru. Financovanie tak riešia úsporami, požičaním si od rodiny, známych. Na druhej strane je potreba popasovať sa s veľkou byrokraciou a neefektívnosťou úradov. Svoje o tom vie aj bistro Žufaňa: „Mali sme ťažkosti so stavebným úradom. Priestor, ktorý sme si vyhliadli, nebol na úradoch evidovaný ako gastro priestor. Oddialilo to naše otvorenie.“ Podobným problémom si prešli aj Chutné kytice: „Prvý priestor, ktorý sme mali, bol rodinný dom. Približne tri mesiace trvalo vybaviť doklady, aby sme v ňom mohli mať prevádzku.“
Nebojte sa
Napriek ťažkostiam podnikanie na Slovensku v gastrobiznise prináša svoje ovocie. Existuje mnoho pozitívnych príkladov toho, že ak to podnikatelia myslia vážne, zákazníci to dokážu oceniť. „Na začiatku prišli naši známy, neskôr susedia, neskôr pribudli ostatní. Treba ísť za svojím snom,“ odporúča Eva Takáčová, zakladateľka a spolumajiteľka bistra Žufaňa. Základom je mať v hlave dobrý nápad a nadchnúť svoje okolie pre vašu myšlienky. „Svoje rozhodnutie začať podnikať v gastrobiznise určite neľutujem,“ konštatuje Ľuboš Bednár.
Viac informácií o podnikaní v gastrobiznise na Slovensku sa dozviete v ďalšej časti podnikateľskej talkshow Poďme k veci.