Od zakladateľa k podnikateľovi

Ak neviete, ako začať podnikať, nechajte si poradiť od odborníkov. Pre ľudí, ktorí uvažujú o začatí podnikateľskej činnosti a nevedia ako na to, je tu jeden úspešný recept od našich nemeckých kolegov.

Prvých 5 rokov je kľúčových

Najzásadnejším, čo by si mal každý zakladateľ pamätať je, že prvých 5 rokov je najdôležitejších. Za tento čas by sa mal zakladateľ vyformovať na ozajstného podnikateľa a vyhýbať sa všetkým chybám. Je štatisticky overené, že polovica ľudí počas prvých piatich rokoch fungovania podniku svoju šancu premrhá. Podnikateľ musí vedieť správne odhadnúť situáciu a chytiť príležitosť pevne do vlastných rúk. Musí správne rozhodovať o financiách, udržať ich v pohybe, dokázať udržať stály obrat, aktívny predaj, viesť výbornú stratégiu a najmä nezabudnúť na marketing. Zásadná chyba, ktorú môže podnikateľ spraviť je, že si zvolí nesprávnu oblasť svojej činnosti. Medzi ďalšie patria jeho osobnostné chyby alebo nesprávne predpoklady, nejasná vízia, absencia detailne premysleného podnikateľského plánu. Veľmi správnou voľbou je vybrať si odvetvie, ktorým nie je trh presýtený, pretože sa môže ľahko stať, že bude z trhu vytlačený.

Byť pripravený a vedieť sa popasovať aj s nečakanými situáciami

Carl - Dietrich Sander, podnikateľský poradca z Nemecka, radí mladým podnikateľom veľmi jasne: určiť a presadiť úlohy šéfa. Podstatné je čo najrýchlejšie sa učiť a prevziať na seba úlohy šéfa a s tým spojenú zodpovednosť. Každý by si mal určiť 5 až 6 takýchto úloh, ktorých sa pevne chopí a začne ich spĺňať. Medzi ne patrí: stanoviť si cieľ, stratégiu na najbližšie roky. Vedieť si predstaviť kde asi firma o dva, tri roky má byť. S týmto krokom súvisí aj pravidelné prispôsobovanie stratégie nastávajúcim situáciám. Jednoducho povedané, byť pripravený a vedieť sa popasovať aj s nečakanými situáciami. Splniť strategický plán stanovený na začiatku podnikania. Schopnosť viesť spolupracovníkov, produktovú, zákaznícku a dodaciu stratégiu je takisto dôležitá. Jednou z úloh je aj komunikácia s finančnými partnermi, pretože financie sú nevyhnutné pri každej podnikateľskej činnosti.

K hlavným úlohám patrí aj integrácia alebo zladenie súkromného života s pracovným. Nikomu predsa nepomáha, keď musí svoj osobný život preplietať s prácou a potom nevie, kde mu hlava stojí. Možno sa tieto úlohy prejavia ako časovo nákladné, no zdanie často klame. Pre niektoré z krokov platí, že sa majú prerokovávať raz za mesiac. Napríklad tímové zasadnutia sa konajú v pravidelných intervaloch po dlhších obdobiach, keď je už za tímom vidieť istý výsledok ich práce.

A tu sa opäť dostávame k základu každej činnosti a to je – čas. To najcennejšie. Nič nie je náročné, ak si to človek dobre rozplánuje. Preto sa aj úlohy šéfa, teda hlavné úlohy, dajú zvládnuť. Sám Sander tvrdí, že mnoho mladých podnikateľov zbytočne mrhá časom a že nie sú dostatočne efektívnymi, ako by mohli byť. Pri podnikaní je dôležitá aj spätná väzba, najmä od tímu, v ktorom pracujete.

Dôveruj, ale preveruj

Nájdite si kolegov, ktorým môžete dôverovať a spoľahnúť sa na nich. Práca vám tak pôjde od ruky a ušetríte veľa času sebe aj im. Veď nie nadarmo platí dôveruj, ale preveruj. Výber obchodného partnera je samostatná kategória, ktorej je tiež potrebné venovať dostatočný čas. Musí to byť človek, s ktorým sa dokážete dohodnúť a zladiť myšlienky, inak si spôsobíte len viac problémov a na úspešný podnik môžete ihneď zabudnúť. Spoločný obchod je najmä o kompromisoch a vzájomných ústupkoch. Skôr než sa teda rozhodnete pre takúto spoluprácu, dôkladne si dotyčného preverte.

Spriateľte sa s číslami!

Pred začatím podnikania má mladý človek nejaký vlastný kapitál, ktorý nie je vždy dostatočne postačujúci. Preňho to znamená menšie množstvá výroby a pomalšie prenikanie na trh. Preto existujú odborní poradcovia, ktorí sa snažia uľahčiť prácu začínajúcim podnikateľom. Tí si musia presne vedieť rozložiť peniaze. Každý mesiac vynakladajú istú sumu na výplatu práce ich zamestnancom a okrem toho majú veľa iných rôznych výdavkov - ide o prenájmy priestorov a okrem toho sú tu rôzne faktúry a dane. Takáto situácia vedie často k využívaniu rôznych úverov, ktoré napomáhajú nakopnúť podnik. Nie sú vždy najlepším riešením. Tým výhodnejším je nájsť pozitívne investície, ktoré nabudia podnikateľskú činnosť alebo partnera, ktorý vám s podnikom pomôže. V každom prípad, zásadnou rada ostáva: Spriateľte sa s číslami. Vždy musíte mať dohľad nad svojimi financiami a účtami, zostaviť si nejakú bilanciu na základe ktorej vidíte, ako podnik prosperuje. S takýmto prehľadom si viete lepšie naplánovať ďalšie možnosti rastu a zdokonalenia. Pre lepšie rozbehnutie je možnosť využívať krátkodobé pôžičky. K tomu však potrebujete jasné čísla, aby ste vedeli, do akej výšky stropu môžete skákať.

Ďalším dôležitým bodom sú strategické rozhodnutia. Absencia správneho úsudku pri rozhodovaní je častým dôvodom stroskotania podnikania u mladých ľudí. Medzi zle zamerané stratégie patrí nesprávne rozhodnutie v oblasti orientácie sa na malé množstvo stálych zákazníkov, nerozvíjajúce sa portfólio, prílišná kalkulácia s cenami. Ak sa podnikateľovi začne dariť, nesmie zaspať na vavrínoch a musí sa pozerať do budúcna, no zároveň obzrieť sem – tam aj späť. Často osudové chyby, ktoré sa odzrkadlia až neskôr, privedú podnikanie na bod mrazu. Preto je vždy potrebné zvážiť a premyslieť si stratégiu, ktorá by mala byť dynamická. Každý musí poznať svoje silné a slabé stránky a vedieť si spracovať analýzy, ktoré mu neskôr pomôžu. Všímať si cieľovú skupinu zákazníkov, upriamovať na nich sortiment a zladiť všetky nástroje marketingu k vytvoreniu prekvitajúcej stratégie. Závislosť od malej skupiny hlavných zákazníkov a chýbajúca diverzifikácia patria k najväčším chybám. A tu opäť nadviažeme na prvý bod: Dôležité je poznať stav svojich financií a vedieť ich správne využiť na splnenie strategických úloh.

Ako to vyzerá v nemeckej praxi? Ako ukážku Vám poskytneme firmu CHOCRI GmbH., ktorá prišla na trh s úžasnou stratégiou a tou si získala srdcia zákazníkov. Idea vzniku tejto spoločnosti sa vyvinula nečakane, keď sa majiteľ rozhodoval, ako prekvapí svoju priateľku. Spolu so svojim kolegom prišiel na nápad vyrábať čokoládu podľa priania ľudí. Tak dvaja mladíci Franz Duge a Michael Bruck založili čokoládovňu, kde si môžete namiešať tú svoju, podľa vlastnej chuti. Ako sami vravia, nejednali úplne bezhlavo, no ani sa nedržali striktne nejakého plánu. Sami sa mali čo učiť, no vyplatilo sa im to. Začiatky však neboli ľahké. Spočiatku podcenili, ako mnohí iní začínajúci podnikatelia, financovanie, a tak museli v prvých dvoch mesiacoch zvyšovať ceny.  Čo sa týka stratégie, platia hlavné body ako:

  1. v kľúčových obdobiach a časových úsekoch, kedy sú návaly zákazníkov, reagovať bezproblémovými procesmi
  2. profesionálne plánovanie do budúcna

Táto spoločnosť rozvinula aj dobrú marketingovú stratégiu. Z firmy, ktorej zákazníkmi boli prevažne súkromní odberatelia a to ženy, a ktorá pôsobila na internete sa po investovaní do reklamy a marketingových nástrojov stala prosperujúca a známa firma. Dobré nakopnutie je začiatkom každého úspechu.

Článok pokračuje pod reklamou

17 tipov na prvých päť rokov podnikania

Prvých päť rokov je pre úspešný štart podnikania kľúčových. 17 krokov, tipov, ktoré by ste v prvých piatich rokoch podnikania určite nemali premeškať.

  1. začnite s čo najlepšími podmienkami. Pokiaľ nevlastníte dostatok kapitálu, v banke sa snažte získať čo najvýhodnejšie podmienky.
  2. vyskúšajte alternatívne formy financovania
  3. nepodceňte žiadnu z úloh, ktoré sa na vás uvalia
  4. určte si minimálny zisk, ktorý chcete a ste schopný dosiahnuť
  5. veďte si poctivo svoje osobné účtovníctvo a majte financie pod kontrolou
  6. pravidelne si robte analýzu silných a slabých stránok
  7. stratégiu prispôsobujte potrebám trhu
  8. myslite na rozšírenie produktovej základne
  9. nebuďte spokojní len so základnými potrebami svojich klientov. Využite kreativitu a zmeňte ich potreby vďaka vašej výbornej vynaliezavosti
  10. delegujte úlohy a zapojte do práce aj kolegov
  11. nezanedbávajte marketing firmy
  12. banky a daňových poradcov nevnímajte ako nepriateľov, ale ako partnerov
  13. využívajte internet, aby sa o vás ľudia dozvedeli
  14. ak zakladáte podnik v tíme, pripravte si stratégiu a presne si rozdeľte úlohy, aby nedošlo k nedorozumeniam
  15. buďte vždy pripravení aj na riziká, ktoré sú súčasťou podnikania
  16. stále sa vzdelávajte
  17. nepodceňujte potrebu občas vypnúť a oddýchnite si

Podnikanie v sebe skrýva aj mnoho nástrah. Nie je potrebné sa ich báť, ale vykročiť smelým krokom, aby ste dokázali, že na to máte. Po splnení istých bodov a možno aj vyššie spomenutých rád sa stanete skutočným podnikateľom. Prajeme Vám pri tom veľa úspechov.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky