Bol inovátor a vizionár. No bol tiež jedným z najúspešnejších obchodných vodcov svojej doby. Jeho spoločnosť, ktorú založil roku 1923, má dlhú a zaujímavú históriu. No je to história, ktorá by sa nikdy nezapísala do dejín, nebyť jeho pričinenia. Hovoríme samozrejme o otcovi Mickeyho Mousa - Waltovi Disneym.
Walt Disney bol človek, ktorý sa nevzdával, nech sa dialo čokoľvek. Nezáležalo mu na tom, koľko nezdarov musel absolvovať. Jednoducho nevedel, kedy prestať. A oplatilo sa!
Už v detstve sa venoval tomu, čo ho bavilo zo všetkého najviac – kresleniu. Svojimi obrázkami pravidelne prispieval do školských novín. Po skončení 2. svetovej vojny sa dokonca zamestnal ako ilustrátor karikatúr a reklám vo viacerých novinách a časopisoch. V roku 1920 založil svoju prvú firmu s umelcom Ubbe Iwerksom, no podnik sa nepodarilo dlho udržať. Založil si teda vlastné animačné štúdio, známe pod názvom Laugh O Gram Studio. Disneyho neschopnosť narábať s peniazmi však tieto jeho snahy znova zmarili. Preto sa presťahoval do Hollywoodu v Californii a oslovil svojho brata Roya, ktorý bol v tom čase bankárom. Royove obchodné myslenie v spojení s Waltovou kreativitou vytvorilo základ pre zrod jednej z najúspešnejších a najpopulárnejších spoločností vtedajšej doby, nie len v USA, ale aj na celom svete – Disney Brother’s Studio.
Pôvodnou postavičkou, s ktorou mal Disney dobyť svet však paradoxne nebol myšiak Mickey. Bol ním šťastný králik Oswald. Vlastne len mohol byť. Disney ho totiž nanešťastie odpredal svojmu distribútorovi. No štúdio potrebovalo za Oswalda náhradu – a tak sa zrodil všetkým dobre známy Mickey Mouse. A veľká mašinéria sa mohla rozbehnúť!
Dôležité sú nie len produkty, ale aj sľuby
Legenda hovorí, že Walt Disney sedel na lavičke a pozoroval svoje dcéry, ako sa vozia na kolotoči, keď mu skrsla myšlienka konceptu Disney World. Všimol si, že zábavné parky a štátne veľtrhy boli v tom čase všetky neupratané, zle organizované a zamestnanci boli väčšinou hrubí a nevrlí. Manželka sa ho raz spýtala: „Prečo chceš postaviť zábavný park? Veď tie bývajú tak špinavé...“ Na to Walt odpovedal: „To je presne ten dôvod. Môj park taký nebude.“ Od toho dňa sa Disney zameriaval na „zážitok“ ako kľúčový komponent zvyšovania hodnoty svojho parku.
Vždy prekonajte zákazníkove očakávania
Jedným z dôvodov, prečo Disneyho tradícia obstála skúšku času, je ten, že Walt Disney bol vždy kritickejší k svojim výtvorom, než by bol možno ktokoľvek iný. Bol to neúprosný perfekcionista s bystrým okom pre detail. Často nútil svoje projekty prekračovať rozpočty a premeškať posledné termíny, pretože jednoducho nebol spokojný s finálnym produktom.
Nasledujte svoje vášne a peniaze za Vami prídu
Ako už bolo spomenuté, Disney zbankrotoval neraz. Využil celý svoj majetok, aby vybudoval svoje štúdio, filmy a koniec koncov aj svoje sny. Čím viac zisku z jedného projektu investoval, tým väčší zisk prišiel z tých ďalších. Jeho vízia neustále rástla. Využil akýkoľvek kapitál, ktorý mal k dispozícii, aby sa ďalej rozvíjala. Jeho filmy a zábavné parky boli výsledkom oddanej práce, vybudované tak, aby spôsobili revolúciu v priemysle, na rozdiel od tých ostatných, ktorým išlo predovšetkým o maximalizáciu zisku.
Zostaňte verní misii a hodnotám Vašej spoločnosti
Walt Disney sa preslávil výrokom: „Dúfam, že nikdy nestratím zo zreteľa jednu vec – že toto všetko začala myš.“ Už desaťročia je neustálym korunným klenotom Disneyho tvorby myšiak Mickey Mouse, reprezentujúci všetku dobrú vôľu a predstavivosť, ktorú značka Walt Disney predstavuje. Jeho meno je totiž stálou pripomienkou, že spoločnosť má silné korene a zahŕňa americké hodnoty.
Diferencujte svoju ponuku
Každý aspekt Disneyho operácií je jedinečný. Zamestnancov nazýva „spolupracovníkmi“, návštevníkov „hosťami“, dizajnérov „mysliteľmi“. A to je len začiatok. Zážitok byť v Disneyho zábavnom parku, alebo pobudnúť v jeho letovisku znamená uskutočniť si vysnívané prázdniny – také, kde zmysel pre detail a personálne služby je rovnako pozoruhodný, ako samotné atrakcie.
Choďte príkladom a delegujte
Walt Disney bol umelec, ktorý pôvodne načrtol postavičku myšiaka Mickeyho, rovnako ako niekoľko ďalších ikoniek Disneyho tvorby. Dokonca sám prepožičal hlas niekoľkým postavičkám a poskytol inšpiráciu pre množstvo animovaných klasík. No keď zakladal svoje štúdio a neskôr aj svoju ríšu, najímal spoľahlivých mužov a ženy, ktorí pochopili jeho víziu a veril tomu, že ju dokážu tlmočiť iným. Po čase Walt rozbehol Disney World. Niekoľko ďalších desaťročí už nenakreslil ani jedinú postavičku, ba dokonca sa ani nezúčastňoval tvorivých mítingov. Vybudoval silné nadácie a zamestnal samostatných manažérov, ktorí prijali jeho víziu. To mu umožnilo orientovať svoju pozornosť na oveľa väčšie sny, zatiaľ čo spoločnosť a jej zamestnanci prosperovali.
Postavte sa konvenciám
Disneyho vzostup sprevádzalo zavádzanie rôznych (pre vtedajšiu dobu) zvláštností a ignorovanie kritikov, či už to boli ľudia zo sveta showbiznisu , ktorí ho presviedčali, že nikto by si nešiel sadnúť do kina na krátky animovaný film, alebo iní, ktorí tvrdili, že Walt je blázon, keď kupuje hektáre a hektáre tmavých močiarov v strede Floridy. No on zostal verný svojim inštinktom. Einstein raz povedal: „Veľký duch sa vždy ocitne v násilnej opozícii k priemernej mysli.“ Walt Disney bol dokonalým príkladom.
Zanechajte po sebe niečo, čo môže ďalej rásť
Podľa jedného historika, „skutočným meradlom ľudskej veľkosti je to, čo po sebe zanechal rásť.“ Disney World ani neotvoril svoje brány, pokým neprešlo päť rokov od Waltovej smrti. A napriek tomu sa tradícia rozvíjala ďalších takmer 45 rokov. Zatiaľ čo sa Disney diverzifikovala v mnohých smeroch, je to stále spoločnosť, ktorú začala myš. Možno to vystihol sám Disney – „Disney Land je niečo, čo nebude nikdy dokončené, niečo, čo môžem nechať rásť a pridávať k pôvodnému. Dokončil som iba živý obraz. Odrazu je to preč. Nemôžem sa ho dotknúť. Chcem niečo živé, niečo, čo bude rásť. A môj park tým je.“