Podnikatelia, pozor na nový druh podvodu cez falošných odberateľov

V strednej Európe sa rozmohol nový druh podvodu - podvodníci sa vydávajú za konkrétnych odberateľov a od nič netušiacich firiem si bez zaplatenia preberajú tovar.

Úverová poisťovňa Euler Hermes eviduje od začiatku roka v Česku, Maďarsku, na Slovensku a v Rumunsku 13 prípadov. Škody dosahujú až 2,1 milióna eur. Podvody majú veľa spoločných znakov. Podvodníci sa vydávajú za existujúce firmy, ktoré majú dobrý rating a sídlia vo Francúzsku, Veľkej Británii či Taliansku. V ich mene oslovia dodávateľa, s ktorým predtým nespolupracovali a objednajú si od neho tovar.

Komunikácia prebieha spravidla elektronicky, pričom ich emailová adresa je takmer totožná s originálnou adresou firmy, ktorá však o ničom nevie. Tovar si dajú zaslať na inú ako fakturačnú adresu a po jeho prevzatí sa odmlčia. Keď potom dodávateľ urguje skutočnú firmu, aby za tovar zaplatila, tá sa bráni, že si nič neobjednala a ani neprevzala. V mnohých prípadoch už padli trestné oznámenia, a to buď zo strany dodávateľov, ktorí nedostali zaplatené, alebo zo strany odberateľov, od ktorých dlh vymáhajú.

Najprepracovanejší bol podvod, ktorý zaznamenali v Česku a v ktorom vystupoval odberateľ z Francúzska. „Objednávka bola na hlavičkovom papieri, mala pečiatku aj podpis a nič nenasvedčovalo tomu, že by bola falošná. Nášmu klientovi, ktorý mal tovar dodať, sme udelili poistný limit na odberateľa, pretože táto firma bola dobre hodnotená. Nasledovalo dodanie a prevzatie tovaru. Potom sa ale zistilo, že spoločnosť, ktorú sme ohodnotili, nemá o žiadnom obchode ani poňatie,“ vysvetľuje Peter Mucina, Country Manager spoločnosti Euler Hermes.

Firmy preto upozorňuje, aby si odberateľov nezabúdali overovať, obzvlášť, ak s nimi obchodujú prvýkrát. Poisťovňa pohľadávok totiž môže evidovať odberateľa ako bezpečného, no to, že niekto protiprávne použil jeho meno, už overiť nevie. „Nemali by podceniť referencie a tiež vzájomnú komunikáciu ešte pred potvrdením objednávky. Takisto by mali zvýšiť pozornosť, ak im príde lukratívna ponuka, no fakturačná adresa nesedí s miestom dodania. Pokiaľ sa spojí viac neštandardných vecí, spoluprácu treba prehodnotiť alebo ďalej pátrať po pozadí firmy a predmete jej podnikania,“ dodáva Mucina.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Preprava kusových zásielok (LCL) v medzinárodnom obchode

Kedy je vhodné využiť LCL prepravu, ako funguje v praxi, aké výhody ponúka a na čo treba, naopak, dať pozor? Podrobnosti aj ilustračný príklad z praxe.

Medzinárodná kontajnerová preprava v praxi

Aké sú špecifiká kontajnerovej prepravy, aké zásielky sa ňou (ne)oplatí posielať, aké výhody ponúka a ako takáto preprava prebieha? Praktické informácie aj príklad.

Online obchod TEMU a jeho vplyv na e-commerce u nás

Napriek kritike, ktorej platforma čelí, je u zákazníkov stále obľúbená. Čím si ich získava, ako príchod TEMU ovplyvnil európske e-shopy a ako môžu obstáť v konkurenčnom boji?

HS kód tovaru podľa colného sadzobníka: ako ho zistiť?

Krátky sprievodca HS kódmi, ktoré sú dôležité pri preclievaní tovaru. Na čo všetko slúžia, ako sa určujú a ako sa v colnom sadzobníku orientovať?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky