Praktické informácie o tom, čo najväčší čínsky veľtrh ponúka podnikateľom z Európy, aké produkty tam možno nájsť a čo zvážiť pred jeho návštevou.
Canton Fair ako najväčší čínsky veľtrh zaujíma čoraz viac slovenských a českých podnikateľov. Z osobných skúseností v článku približujeme nielen možnosti, ktoré veľtrh ponúka, no tiež jeho úskalia.
Ako funguje Canton Fair?
Veľtrh Canton Fair sa koná v juhočínskom meste Kanton (Guangzhou) štandardne dvakrát ročne - na jar, na prelome apríla a mája a na jeseň, na prelome októbra a novembra. Veľtrh sa zakaždým člení na tri fázy, ktoré závisia od vystavovaných tovarov. Jedna fáza trvá 5 dní a medzi fázami býva trojdňová prestávka, počas ktorej organizátori vyprázdnia tisíce stánkov z práve ukončenej fázy a pripravia nové, pre ďalších návštevníkov. Ide o úctyhodnú logistickú operáciu.
Tradícia Canton Fair siaha až do roku 1957, v ktorom otvoril tento veľtrh prvýkrát svoje brány. Pôvodne sa konal v centre mesta Kanton, v tomto tisícročí ho ale pre značný záujem zahraničných kupujúcich presunuli do novo zastavanej časti nazývanej Pazhou, kde má priestor sa ďalej rozrastať podľa potrieb. Aj počas pandémie organizátori rozšírili výstavisko o pavilón D, s ktorým v súčasnosti dosahuje výstavná plocha veľtrhu až 1,55 milióna metrov štvorcových. Počas rokov sa mení aj škála vystavovaných produktov. V posledných rokoch narastá zastúpenie strojov a technológií.
Aké produkty sú na Canton Fair?
Pri návšteve Canton Fair možno očakávať celkovo okolo 30-tisíc vystavujúcich firiem. Čo sa týka návštevníkov, príde na jedno usporiadanie veľtrhu (resp. vydanie, teda všetky tri fázy spolu) v priemere okolo 200-tisíc zahraničných kupujúcich z celého sveta.
Dátumy konania veľtrhu a vystavované produkty v rámci jednotlivých fáz sú pevne stanovené (aj keď sa časom objavujú nové produktové kategórie). Je to tak preto, aby sa vedeli kupujúci z celého sveta na návštevu veľtrhu v predstihu pripraviť. Pre lepšiu predstavu, čo všetko sa na veľtrhu vystavuje, ponúkame prehľad jednotlivých fáz:
Fáza 1
Termín: 15. až 19. apríla (jarné vydanie)/15. až 19. októbra (jesenné vydanie)
Vystavované produkty:
- Elektrické spotrebiče pre domácnosť
- Spotrebná elektronika a informačné produkty
- Elektronické a elektrické výrobky
- Osvetľovacie zariadenia
- Nové energetické zdroje
- Nové materiály a chemické výrobky
- Hardvér, nástroje
- Zariadenia na spracovanie strojov
- Energetické stroje a elektrická energia
- Všeobecné stroje a mechanické základné časti
- Priemyselná automatizácia a inteligentná výroba
- Stavebné stroje a poľnohospodárske stroje
- Nové energetické vozidlá a smart mobilita
- Motocykle, bicykle náhradné diely na vozidlá, vozidlá
Fáza 2
Termín: 23. až 27. apríla (jarné vydanie)/23. až 27. októbra (jesenné vydanie)
Vystavované produkty:
- Stavebné a dekoračné materiály
- Sanitárne a kúpeľňové vybavenie
- Nábytok, kuchynské potreby a stolový nábytok
- Keramické výrobky, vybavenie pre domácnosť
- Hodiny, hodinky a optické prístroje
- Darčeky a prémiové predmety
- Festivalové výrobky, domáce dekorácie
- Umelecká keramika, sklenené umelecké predmety
- Záhradnícke výrobky
- Tkáčske, ratanové a železné výrobky
- Dekorácie z kameňa/železa a vonkajšie kúpeľné zariadenia
Fáza 3
Termín: 1. až 5. mája (jarné vydanie)/31. októbra až 4. novembra (jesenné vydanie)
Vystavované produkty:
- Produkty na starostlivosť o telo, toaletné potreby
- Lieky, zdravotnícke výrobky a zdravotnícke pomôcky
- Výrobky a krmivo pre domáce zvieratá
- Výrobky pre deti, dojčatá, tehotenstvo a hračky
- Detské oblečenie, pánske a dámske oblečenie
- Športové a voľnočasové oblečenie, spodná bielizeň
- Koža, koženka, páperie a súvisiace výrobky
- Módne doplnky a obuv
- Bytový textil, textilné suroviny a tkaniny
- Koberce a čalúnenia
- Kancelárske potreby, puzdrá a tašky
- Potraviny
- Športové, cestovné a rekreačné výrobky
- Vitalizácia vidieka
Ako je z prehľadu zrejmé, na veľtrhu Canton Fair je možné nájsť takmer všetko. Tento široký záber, ktorý ukazuje výrobné možnosti Číny a dokazuje, že je skutočne „továreň sveta“, je ale zároveň aj veľkou nevýhodou veľtrhu. S rastúcim počtom tovarových kategórií, ktoré sú na veľtrhu vystavované sa zmenšuje efektívny výstavný priestor pre jednotlivé kategórie. V realite to potom vyzerá tak, že keď na veľtrh príde podnikateľ počas prvej fázy a zaujímajú ho napríklad stavebné stroje, tak na veľtrhu nájde menej ako 10 vystavovateľov, ktorí už majú certifikácie pre európsky trh a sú teda pripravení vyvážať na náš trh. Ak má záujem o stavebné stroje, na inom špecializovanom veľtrhu v Číne alebo v Európe by našiel viac obchodných príležitostí ako na Canton Fair. Toto platí pre viacero produktových kategórií vystavovaných na veľtrhu.
Ešte pred pandémiou a rozmachom elektronických trhovísk ako TEMU, Aliexpress, Wish, Shein a ďalších, cestovali ľudia na Canton Fair do Číny, načerpať inšpiráciu a nájsť produkt, s ktorým by rozbehli podnikanie. To je ale od pandémie ťažšie, pretože na spomínaných čínskych elektronických obchodoch sa už nachádza takmer všetko a zákazníci si môžu produkty, o ktoré majú záujem pred nákupom porovnať na viacerých online trhoviskách. Nakúpiť niečo lacné, malé a relatívne skladné v Číne a predávať to na vlastnom e-shope už po pandémii, preto nie je také jednoduché. Etablované firmy, ktorým sa s týmto modelom podarilo preraziť ešte pred pandémiou, postupne vybudovať značku a ponúkať zákazníkom dodatočné služby, majú výhodu. Začať ale v súčasnosti podnikať nákupom a následným predajom jednoduchých tovarov z Číny s nulovou alebo minimálnou extra pridanou hodnotou, je čoraz ťažšie a kapitálovo náročné.
Na Canton Fair návštevníci narazia tiež na veľké množstvo obchodných spoločností, ktoré nie sú výrobcami. Mnohé z nich sa nepriznajú, že nie sú výrobcami a budú sa podnikateľa snažiť presvedčiť o opaku. Ak by s nimi nadviazal spoluprácu, mohol by sa dostať do situácie, kedy by okrem meškaní s výrobou aj kolísala kvalita jednotlivých objednávok, nakoľko ju obchodné firmy často zadávajú výrobcom podľa výhodnosti ceny a teda možnosti získania dodatočného profitu pre seba.
Ďalším úskalím je globálnosť veľtrhu Canton Fair – nie je zameraný len na európsky trh. Na veľtrhu možno nájsť dodávateľov, ktorí nemajú skúsenosti s exportom na náš trh a chýbajú im aj potrebné certifikácie. Firmy na Canton Fair totiž chodia vystavovať pre kupujúcich z celého sveta a mnohé, prevažne rozvojové krajiny, ktoré majú na veľtrhu značné zastúpenie v rámci návštevnosti, majú menej prísne alebo žiadne požiadavky na produkty pri ich uvádzaní na trh.
Pre koho (nie) je vhodný Canton Fair?
Canton Fair je vhodný pre začínajúcich podnikateľov, ktorí chcú získať všeobecný rozhľad a zorientovať sa v tom, čo všetko sa v Číne vyrába.
Veľtrh je tiež vhodný pre podnikateľov, ktorí podnikajú alebo sa chystajú podnikať so širším portfóliom produktov, ktoré nakupujú v menších množstvách a chcú dohodnúť viacero nových spoluprác naraz.
Návštevu Canton Fair neodporúčame úzko špecializovaným firmám, ktoré poznajú svoje produkty, sledujú trendy v odvetví a hľadajú ďalšie možnosti rozšírenia portfólia. Pre etablované firmy sú najvhodnejšie špecializované veľtrhy, ktoré sa orientujú iba na ich konkrétnu oblasť podnikania.
Veľtrh neodporúčame ani začínajúcim podnikateľom, ktorí síce majú kapitál, ale nevedia, s čím by chceli podnikať. To, že je na veľtrhu veľa vystavovateľov a produktov vedie zvyčajne začínajúcich podnikateľov k tomu, že sa nadchnú pre mnohé výrobky, pre ktoré na našom trhu nemajú zmapovanú konkurenciu či predajné kanály. Častokrát tak po návrate domov prídu na to, že produkty, o ktoré mali záujem, sú tu už bežne dostupné.
Canton Fair má svoje plusy aj mínusy
Canton Fair ako najväčší čínsky obchodný veľtrh ponúka rozsiahle možnosti pre podnikateľov, ktorí sa chcú oboznámiť s výrobnými a exportnými možnosťami Číny. Široké zameranie veľtrhu je jeho výhodou a zároveň nevýhodou.
Globalizovaný charakter veľtrhu je tiež výzvou pre začínajúcich podnikateľov, pretože sa môžu nadchnúť pre tovary, ktoré nie sú vyrobené v súlade s európskymi normami. Aj napriek výhodám, ako je široká ponuka a množstvo kontaktov, je potrebné pred cestou zvážiť, či veľtrh vyhovuje konkrétnym obchodným cieľom podnikateľského zámeru alebo firmy.
V Ázii však možno navštíviť viacero výstav a veľtrhov, ktoré ponúkajú príležitosti pre slovenské firmy. Ak sa podnikateľ takéto podujatie navštíviť, je dôležité sa vhodne pripraviť. Ako na to, približujeme v článku Ako sa pripraviť na obchodnú cestu do Ázie?