Akú úlohu vo vnímaní firmy hrá oblečenie zamestnancov? Na čo je dobré používanie jednotných pracovných odevov?
Jednotné zamestnanecké pracovné oblečenie je dnes neoddeliteľnou súčasťou firemnej identity mnohých väčších, ale aj menších firiem. Nutnosťou je najmä vo firmách poskytujúcich služby, resp. v obchodných prevádzkach. Samotný pracovník je nositeľom služby a reprezentuje firmu pred zákazníkmi. Vo výrobných, stavebných a priemyselných firmách zas pracovné odevy slúžia na ochranu pracovníka pred úrazom a znečistením. V takomto prípade je firma zo zákona povinná svojich zamestnancov vybaviť tak, aby boli dostatočne chránení. Vždy je potrebné zvážiť, ktorí pracovníci firemné oblečenie potrebujú. Na manažérskych pozíciách by mohlo samozrejme pôsobiť skôr kontraproduktívne. No nosenie kvalitného jednotného oblečenia s logom firmy v prípade radových pracovníkov má mnohé výhody z pohľadu zamestnávateľa aj zamestnanca.
Pracovné oblečenie a vplyv na spokojnosť zamestnancov
Ak sú oblečenie a prípadne aj pracovná obuv primerané a kvalitné majú potenciál podporiť v zamestnancoch:
- Pocit spolupatričnosti: zamestnanci sa cítia byť súčasťou firmy svojho zamestnávateľa, zároveň cítia väčšiu spolupatričnosť k sebe navzájom.
- Pocit rovnocennosti: prípadné materiálne rozdiely medzi pracovníkmi vďaka rovnošate miznú, zvyšuje sa sebavedomie pracovníkov a zlepšujú sa vzťahy na pracovisku.
- Pocit úcty a záujmu od zamestnávateľa: kvalitné pracovné oblečenie od zamestnávateľa potvrdzuje hodnotu pracovníka pre firmu a je prejavom dôvery a úcty k nemu.
Spokojní zamestnanci robia svoju prácu lepšie, sú k firme lojálnejší a tak šíria dobré meno svojho zamestnávateľa aj ďalej. Toto môže firme priniesť mnohé benefity v rámci HR.
Pracovné oblečenie a výhody, ktoré prináša klientom
Jednotné pracovné oblečenie zamestnancov má vplyv aj na klientov firmy a môže im pomôcť:
- Rozpoznať vašich zamestnancov: najmä v obchodných prevádzkach, či prevádzkach poskytujúcich služby je potrebné, aby klient rozpoznal vašich zamestnancov.
- Podporiť pocit, že sú im zamestnanci pripravení pomôcť: keďže je pracovník svojim oblečením jednoznačne označený budí dojem profesionality a pripravenosti pomôcť.
- Podporiť pocit dôvery v pracovníkov: použitie firemných znakov na odevoch zamestnancov podporí dôveru v to, že im daný pracovník pomôže vyriešiť ich požiadavku.
Mnohí zamestnávatelia najmä väčšie firmy však pracovné oblečenie využívajú aj na vizuálne odlíšenie pracovníkov jednotlivých oddelení. Takéto rozdelenie sa používa napríklad aj v nemocniciach, kde pomáha aj pacientom odlíšiť jednotlivé pozície: lekárov, sestry, sanitárov, atď.
Firemné pracovné oblečenie a vplyv na imidž firmy
Najmä (no nielen) vo firmách poskytujúcich služby sú vaši pracovníci veľmi dôležitým prvkom, ktorý ovplyvňuje celkové vnímanie firmy navonok. Dôležité je nielen ich vystupovanie, kvalita ich práce, ale aj ich celkový zjav vrátane odevu. Vhodne zvoleným oblečením s použitím loga vašej spoločnosti pomôžete pozitívne budovať imidž vašej firmy.
Podmienkou, aby vám zavedenie firemného pracovného oblečenie prinášalo úžitok je, aby bolo vhodne zvolené, kvalitné a nevyhnutnosťou je aj jeho údržba a výmena.