Daň z pridanej hodnoty je jedným z rozhodujúcich príjmov štátneho rozpočtu Slovenskej republiky. Vývoj príjmov štátneho rozpočtu z DPH je však výrazným spôsobom podmienený najmä daňovou disciplínou platiteľov tejto dane. Narastajúci objem daňových podvodov viedol k príprave série opatrení na ich elimináciu. Vláda SR dňa 04. mája 2011 schválila Návrh koncepcie boja proti daňovým podvodom na dani z pridanej hodnoty (DPH).
Z pohľadu príjmov štátneho rozpočtu je najvýznamnejším problémom nedostatočná schopnosť vymôcť od daňových dlžníkov daňové nedoplatky. K 31. 12. 2009 eviduje DR SR daňové nedoplatky v úhrnnej výške 2,4 mld. eur, z toho na DPH pripadá 1,54 mld. eur. Viac ako 60 % z tejto sumy je nevymožiteľný daňový nedoplatok. Efektivita vymáhania daňových nedoplatkov je najnižšia v spoločnostiach s ručením obmedzeným, ktoré zväčša nedisponujú žiadnym majetkom. Daňové nedoplatky týchto spoločností predstavujú podiel 78 % na celkovom daňovom nedoplatku na DPH a podiel 82 % na celkovom nevymožiteľnom daňovom nedoplatku na DPH.
Takýto stav je dlhodobo neudržateľný, a preto Vláda SR na svojom zasadnutí dňa 04. 05. 2011 schválila Návrh koncepcie boja proti daňovým podvodom na dani z pridanej hodnoty. Schválená koncepcia má za cieľ elimináciu daňových podvodov v oblasti DPH s dôrazom na účinné a efektívne potlačenie podvodných aktivít na jednej strane a nezvyšovanie administratívnych prekážok rozvoja podnikateľských aktivít legálne podnikajúcich subjektov na strane druhej.
Na základe identifikácie rizikových oblastí, odporúčaní a skúseností niektorých členských štátov EÚ sa navrhuje množstvo opatrení, ktoré sú rozdelené na opatrenia legislatívneho charakteru a opatrenia nelegislatívneho charakteru. Medzi najvýznamnejšie navrhované opatrenia patria nasledovné:
- zavedenie inštitútu finančnej zábezpeky pre osoby, u ktorých je odôvodnená obava, že vymoženie, či zaplatenie dane bude neúspešné;
- zavedenie kompetencie pre daňové úrady požiadať Slovenskú komoru daňových poradcov o navrhnutie zástupcu právnickej osoby, ktorá nemá osobu spôsobilú konať v jej mene, zo zoznamu daňových poradcov, a ustanoviť tohto zástupcu;
- rozšírenie možnosti pre uplatnenie spoločnej a nerozdielnej zodpovednosti za nezaplatenú daň platiteľov dane v reťazci;
- zavedenie povinnosti pre platiteľov DPH predkladať elektronicky údaje o dodávkach tovarov a služieb (kontrolný výkaz daňovej povinnosti) v členení podľa identifikácie odberateľa a sumy DPH s výnimkou tých plnení, ktoré sú oslobodené od dane, a plnení, ktoré si správca dane vie krížovo overiť s inými správcami dane;
- zmena prístupu k registrácii podnikateľov na DPH a zmena prístupu k zrušeniu registrácie platiteľa DPH (najmä v prípadoch zmiznutých platiteľov dane, nekomunikujúcich subjektov, podávania negatívnych daňových priznaní, nesplnenie povinnosti zložiť zábezpeku na daň);
- zavedenie interného registra osôb (pre potreby daňovej správy), ktoré sa v minulosti v akomkoľvek postavení zúčastňovali na podvodných konaniach alebo konaniach, ktorých dôsledkom bolo nezaplatenie dane, zasielanie oznámení podnikateľom, že boli daňovou správou identifikovaní ako osoby, ktoré sa zúčastňujú podozrivých aktivít v rámci reťazca a vedenie registra takýchto osôb;
- vytvorenie softvéru a metodiky na skladanie finančnej zábezpeky pri registrácii osôb vedených v registri daňových deliktov, ale aj pri už zaregistrovaných osobách, kde došlo k zmene konateľa, alebo prevodu obchodného podielu spoločnosti na osobu vedenú v danom registri alebo na nekontaktnú osobu, vývoj a prevádzka systému, ktorý bude spracovávať údaje z kontrolných výkazov daňovej povinnosti a kontrolných výkazov odpočítania dane na báze krížovej kontroly, zriadenie kvalitného systému analýzy rizík a selekciu subjektov, u ktorých má byť vykonaná daňová kontrola na základe tohto systému;
- zmena organizačnej štruktúry, kompetencií jednotlivých zložiek daňovej správy, pokiaľ ide o výber subjektov na kontrolu DPH, realizáciu samotnej kontroly a pravidelné tréningy kontrolórov a vzdelávanie špecialistov policajného zboru na ekonomickú trestnú činnosť a legalizáciu príjmov z trestnej činnosti v oblasti daňových predpisov;
- analýza možností obmedzenia platieb v hotovosti pri obchodnom styku nad určitý finančný limit, vypracovanie analýzy segmentov trhu podľa úrovne plnenia daňových povinností, vypracovanie geografického prehľadu o daňových únikoch a zabezpečenie výkonu daňových kontrol pracovníkmi daňovej správy, ktorí nie sú zamestnancami miestne príslušného správcu dane.
Spracované na základe schálenej Koncepcie boja proti daňovým podvodom na DPH