Vedenie daňovej evidencie je najlepším spôsobom uplatnenia daňových výdavkov pri prenájme bytu alebo inej nehnuteľnosti. Ako viesť daňovú evidenciu pri prenájme bytu alebo inej nehnuteľnosti v roku 2016?
Čo je daňová evidencia
Prakticky je daňová evidencia zjednodušená forma jednoduchého účtovníctva. V porovnaní s jednoduchým účtovníctvom má niekoľko výhod. Prenajímateľ sa nepovažuje v zmysle zákona o účtovníctve za účtovnú jednotku a tak nemá niekoľko povinností vyplývajúcich z účtovných predpisov (napr. vykonanie inventarizácie, zostavenie účtovnej závierky).
Daňová evidencia obsahuje evidenciu o:
- príjmoch v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane vrátane prijatých dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
- daňových výdavkoch v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane vrátane vydaných dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
- hmotnom majetku a nehmotnom majetku zaradenom do obchodného majetku,
- zásobách a pohľadávkach,
- záväzkoch.
Ako viesť daňovú evidenciu bližšie približujeme na praktických príkladoch v článku Daňová evidencia v praxi
Špecifiká daňovej evidencie pri prenájme bytu (nehnuteľnosti)
Špecifikom daňovej evidencie pri prenájme nehnuteľnosti je to, že spravidla neobsahuje evidencie o zásobách a nehmotnom majetku.
Pri prenájme nehnuteľnosti je podstatné viesť evidenciou o príjmoch, evidenciu o daňových výdavkoch a evidenciu o hmotnom majetku, ak sa prenajímateľ rozhodol zaradiť prenajímaný byt (nehnuteľnosť) do obchodného majetku. Tieto tri evidencie spoločne zahrňujú informácie o zdaniteľných príjmoch a daňových výdavkoch, ktoré sa uvádzajú v daňovom priznaní k dani z príjmov.
Evidencia o pohľadávkach a zásobách môže obsahovať zostatky nevyrovnaných preplatkov alebo nedoplatkov, či už voči dodávateľom energií, správcovskej spoločnosti alebo nájomcovi. Aj zostatky pohľadávok a záväzkov sa uvádzajú (informatívne) v daňovom priznaní.
Vedenie daňovej evidencie pri prenájme bytu (nehnuteľnosti)
Základné postupy vedenia daňovej evidencie pri prenájme bytu alebo inej nehnuteľnosti:
- platby nájomného sa v daňovej evidencii nepredpisujú ako pohľadávky voči nájomcovi, ale zaevidujú sa pri ich inkase ako zdaniteľný príjem,
- platby za energie (napr. elektrina, voda, plyn) a správcovskej spoločnosti sa taktiež nepredpisujú ako záväzky voči dodávateľom, ale zaevidujú sa pri ich úhrade ako daňový výdavok,
- ako pohľadávky alebo záväzky sa účtujú nedoplatky alebo preplatky (napr. voči nájomcovi, voči dodávateľom energií, voči správcovskej spoločnosti) až do momentu ich inkasa alebo úhrady,
- prenajímaná nehnuteľnosť a iný odpisovaný hmotný majetok, ktorý sa prenajíma spoločne s nehnuteľnosťou a prenajímateľ sa ho rozhodol zaradiť do obchodného majetku, tieto sa evidujú v evidencii hmotného majetku,
- odpisy hmotného majetku sa evidujú v evidencii daňových výdavkov.
Akou formou viesť daňovú evidenciu pri prenájme bytu (nehnuteľnosti) v roku 2016
Zákon o dani z príjmov určuje požiadavky len na obsah daňovej evidencie. Neupravuje, akou formou má prenajímateľ daňovú evidenciu viesť. Je na rozhodnutí prenajímateľa, či bude daňovú evidenciu viesť:
- v softvéri na vedenie daňovej evidencie,
- pomocou tabuliek (evidencií) v Exceli,
- ručne (napr. v tabuľkách v zošite).
Používanie softvéru na vedenie daňovej evidencie je jednoznačne najkomfortnejším riešením. Automatizované procesy minimalizujú chybovosť a softvér obvykle už čiastočne vyplní daňové priznanie k dani z príjmov. Pre prenajímateľov bytov (nehnuteľností) však spravidla ide o ekonomicky neefektívne riešenie, nakoľko cena softvéru na vedenie daňovej evidencie nie je nízka. Zároveň sa musí prenajímateľ naučiť s ním pracovať.
Opakom je vedenie daňovej evidencie ručne, napríklad v zošite. Pri využité tohto riešenie sa môže v daňovej evidencii vyskytnúť veľa chýb (najmä súčtových alebo v dôsledku prepisovania), ktoré sa prenesú aj do daňového priznania. Nepochybne ide o ekonomicky výhodné riešenie, najmä pre prenajímateľov, ktorí majú minimum dokladov.
Vedenie daňovej evidencie v Exceli je zlatou strednou cestou medzi špeciálnym softvérom na vedenie daňovej evidencie a jej ručným vedením v tabuľkách v zošite. Využitím Excelu je možné niektoré procesy automatizovať a tak eliminovať chyby pri počítaní a prepisovaní údajov.
Pripravili sme vzor daňovej evidencie pri príjmoch z prenájmu nehnuteľnosti, ktorý nájdete v našom eshope. Vzor obsahuje tabuľky potrebné k vedeniu daňovej evidencie a pomôcku k výpočtu dane z príjmov a vyplneniu daňového priznania.