Zavedenie eKasy sa odkladá do januára 2020

Parlament schválil novelu zákona, ktorou sa nepriamo posúva zavedenie eKasy na 1.1.2020. Z novely vypadli dodatočné podmienky. Podnikatelia nemusia mať do konca júna objednané certifikované zariadenie eKasa.

Podľa výsledkov prieskumu Združenia mladých podnikateľov Slovenska prostredníctvom aplikácie BiznisInfo má problém s certifikáciou zariadení až 25% podnikateľov.

„Podnikatelia vďaka novele získajú viac času na prechod na eKasu. Mali by si však uvedomiť, že schválená novela neposúva termín zavedenia eKasy, termín zostáva pôvodný 1.7.2019. Schválená novela ich však chráni pred uložením sankcie za nedodržanie tohto termínu, čím nepriamo posúva termín napojenia eKasy na systém finančnej správy bez rizika pokutovania až do konca roka 2019. Schválená novela zákona tak vytvára väčší priestor, aby si podnikatelia mohli svoju povinnosť splniť bez zbytočných stresov,“ hovorí Mária Sameková zo Slovenskej komory daňových poradcov

Na jednej strane vďaka pozmeňovaciemu návrhu podnikatelia získavajú ďalší polrok, aby si mohli zabezpečiť kúpu certifikovaného zariadenia bez toho, že by riskovali uloženie pokuty zo strany správcu dane.

"Na druhej strane takto schválená novela dáva priestor podnikateľom odkladať objednanie a sprevádzkovanie eKasy do posledného možného termínu bez pokuty t.j. až do 31.12.2019. Celkovo však schválenú novelu hodnotím pozitívne. V nasledujúcich mesiacoch musia predovšetkým zabrať výrobcovia pokladničných riešení, aby stihli získať certifikáty na ďalšie zariadenia,“ dodáva Sameková.

Ako ste na tom so zavedením eKasy?

Štatistika pripravenosti podnikateľov na systém eKasa. Zdroj: BiznisInfo
Štatistika pripravenosti podnikateľov na systém eKasa. Zdroj: BiznisInfo

Podľa štatistiky Finančnej správy v súčasnosti tlačí doklady 23 tisíc pokladníc prerobených na eKasu a ďalších 30 tisíc virtuálnych registračných pokladníc. Celkovo je na Slovensku približne 230 tisíc pokladníc.

„Čísla z nášho prieskumu hovoria o tom, že eKasu má vyriešenú približne 11 % podnikateľov. Nízke percentá potvrdzujú aj štatistiky finančnej správy," konštatuje Ján Solík zo Združenia mladých podnikateľov Slovenska. "Schválená novela zákona je krok správny smerom. V porovnaní s pôvodným návrhom rieši totiž nielen problém podnikateľom, ktorí čakajú na inštaláciu objednaných zariadení, ale aj tým podnikateľom, ktorí čakajú na certifikáciu dodávateľa, resp. konkrétneho produktu,“ dodáva.

Napríklad najväčší výrobca pokladníc má pri eKase približne trojnásobne menšiu ponuku certifikovaných riešení v porovnaní s pôvodnými registračnými pokladnicami a fiškálnymi tlačiarňami. Odporúčania, aby si podnikatelia vybrali z existujúcich riešení sú často nereálne alebo veľmi drahé.

„Vymeniť účtovný systém, za taký, ktorý je kompatibilný s certifikovanou eKasou, je v strede roka za pár dní u mnohých podnikateľov nereálne. Rozhodnúť sa namiesto upgradu aktuálnej pokladnice pre kúpu novej, ktorá už získala certifikát, zas výrazne zvyšuje náklady. Najlepším riešením je odklad tejto povinnosti a vytvorenie dostatočného časového priestoru na hladký prechod s primeranými nákladmi,“ uzatvára Solík.

Združenie mladých podnikateľov Slovenska a Slovenská komora daňových poradcov vítajú posun termínu a vyzývajú výrobcov zariadení, aby urýchlene vyriešili proces certifikácie a umožnili podnikateľom hladký prechod na eKasu v novom termíne – v januári 2020. 

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Elektronické bločky v praxi: skúsenosti podnikateľov

Ako obchodníci hodnotia zasielanie elektronických pokladničných dokladov na mail či do aplikácie, aký záujem o túto službu zákazníci majú a ako náročné je jej zavedenie?

Pokuty v súvislosti s eKasou

Čo hrozí podnikateľovi, ak nepoužíva eKasu, ale podľa zákona by mal? Aké sankcie sú v prípade, ak nevydá pokladničný doklad z eKasy či v ďalších prípadoch porušenia zákona? Prinášame prehľad.

Štátna aplikácia ePeňaženka: na čo slúži a čo ponúka zákazníkom?

Na overovanie pravosti pokladničných dokladov možno využívať novú aplikáciu finančnej správy ePeňaženka. Pre používateľov má aj praktický zmysel.

Strata/zabudnutie prihlasovacích údajov do VRP: ako postupovať?

Ak podnikateľ zabudne prihlasovacie údaje do virtuálnej registračnej pokladnice, daňový úrad ich neobnoví ani nevygeneruje nanovo. Čo vtedy robiť?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky