Prvá myšlienka na ich podnikanie sa zrodila v Iráne. Bývalí spolužiaci Martin Hlavatovič a Martin Bušo si v ďalekej Perzii plnili svoje cestovateľské sny a dlhé presuny autobusom si krátili uvažovaním o vlastnom biznise.
O dvanásť rokov neskôr stoja na čele slovenskej jednotky v dovoze reklamných USB a úspešne rozšírili svoje podnikanie aj na iné reklamné predmety. Z Teheránu 2005 do Trnavy 2017 však viedla dlhá cesta - aj cez Čínu. Aby sa dnes vôbec mohli popýšiť svojim úspechom, museli napríklad naučiť svojich dodávateľov pracovať s excelom.
Naivný štart
Trnavský CreoCom je dnes slovenskou špičkou vo svojom odbore. Ak máte niekde na stole reklamné USB, je veľká šanca, že pochádza práve od nich - za vyše desaťročie svojej existencie ich priviezli už takmer dva milióny. Na začiatku však nechýbalo mnoho a ich sen o podnikaní by stroskotal.
„Hneď pri prvom pokuse sme si uvedomili, že nemôžeme k podnikaniu pristupovať naivne,“ hovorí Martin Bušo. Pri prvej šanci na zárobok - dodávke 1000 kusov USB s potlačou zistili, že v roku 2006 takéto množstvá na sklade nikto nemá. „Ak sme aj niečo našli, tak boli zalisované v obale, ktoré by bolo treba po jednom rozrezať, pootvárať a následne potlačiť.“
Komplikácie ich však neodradili. Naopak, potvrdili im, že o takýto druh služieb a tovarov je záujem a tak sa s o to väčšou vervou pustili do práce.
Opakovaný štart - tentoraz už skutočný, zobrali naozaj vážne. Vytvorili si profesionálne vyzerajúcu webovú stránku, premysleli stratégiu a ocenili sortiment. Omnoho dôležitejšie však boli ďalšie dve rozhodnutia.
Nič nie je nemožné
„Rozhodli sme sa, že budeme dodávať tovar priamo od výrobcov. Tak budeme mať väčší dosah na jeho kvalitu i dostupnosť,“ osvetľuje Bušo začiatky priamych kontaktov s čínskymi výrobcami. „Spočiatku to išlo pomaly, keďže sme komunikovali najmä cez internet,“ hovorí. Spomienky na začiatky dnes vyvolávajú skôr úsmev. Spomína si napríklad, ako pri osobnej návšteve s úžasom sledoval čínskeho obchodného partnera, ako zadáva položky do excelu a následne ich spočítava na kalkulačke.
„Čínski dodávatelia navyše nikdy nepovedia, že niečo nevedia. Nič pre nich nie je nemožné. Práve preto sme sa spočiatku pasovali s tým, ako ustriehnuť kvalitu,“ hovorí. Dnes už má CreoCom v ázijskej krajine dostatočné kontakty na to, aby sa vedel odlíšiť práve v tomto ohľade. Firma pravidelne chodí napríklad na výstavy v Hongkongu či Kantone a odoberá tovar od výrobcov, ktorí ho v rovnakej kvalite dodávajú globálnym IT gigantom. „Ak by som mal dnes začať odznova, určite by som sa sústredil na osobný kontakt. Vycestoval by som na niekoľko výstav, pozrel by som si sortiment naživo a hovoril by som priamo s výrobcami,“ radí trnavský podnikateľ.
Reklamné predmety podľa zákazníka
Druhým prelomovým rozhodnutím bol veľký dôraz na internetový marketing. Ako vyštudovaným IT odborníkom CreoComu nerobilo problém zviditeľniť sa vo vyhľadávačoch na popredných miestach a keďže o reklamné USB bol záujem, ako prvý dodávateľ začali prijímať zákazku za zákazkou. „Pre čerstvých vysokoškolákov bez akýchkoľvek skúseností to bolo neskutočné. Priam zážitok na celý život. Vybudovali sme si meno a pozíciu na trhu, na tom sme zakladali aj budúce úspechy,“ hovorí Bušo.
„Teraz sa sústredíme najmä na pridanú hodnotu. Trendom pri reklamných predmetoch je čo najväčšia personalizácia. Okrem špičkovej kvality tak našim zákazníkom vieme pripraviť návrh na mieru,“ dodáva Martin Hlavatovič. Vo vitrínkach v sídle CreoComu tak návštevník môže vidieť USB rôznych tvarov a veľkostí - od konzervatívnych drevených obalov, cez USB vo veľkosti platobnej karty až po smetiarske autá. „Raz sme dokonca robili USB aj pre erotický salón. Doteraz nám nejde do hlavy, ktorý ich zákazník bude používať takýto reklamný predmet,“ smeje sa Bušo.
Na začiatku bola doména
Od USB k rozšíreniu sortimentu nie je ďaleko. Na premene na komplexného dodávateľa reklamných predmetov však mala podiel tiež náhoda. „Dostali sme ponuku na odkúpenie domény www.reklamne-predmety.sk. Stále nám to vŕtalo v hlave, spravili sme niekoľko prepočtov a rozhodli sme sa ísť do toho,“ hovorí Hlavatovič, ako vznikal ich nový webový obchod.
Dnes si tak v dvoch slovenských pobočkách CreoComu i na webovej stránke možno vybrať z naozaj širokého a kvalitného portfólia od klasických pier až po netradičné popolníky do vrecka. Firma sa pravidelne zúčastňuje na výstavách v Nemecku, Poľsku, Česku i v ázijských krajinách, kde hľadá inšpiráciu na ponuky pre zákazníkov, vyžadujúcich stále niečo nové, jedinečné, netradičné a pritom dobre spracované.
„To, že dnes už nemusíme obiehať agentúry s krabicou v ruke však neznamená, že sme zmenili svoj prístup,“ tvrdí Martin Hlavatovič. „Ak sa naskytne príležitosť niečo vylepšiť, vždy ideme do toho. Okrem toho nepredávame za každú cenu, ale sa snažíme pochopiť zákazníka a navrhnúť mu to najlepšie riešenie,“ pripája recept CreoComu na úspech.