Lucia Pašková (CURAPROX): Učíme ľudí zachovať si svoje zuby až do smrti

Nešlo jej o zarábanie peňazí, chcela vzdelávať mladých. Začiatočný kapitál si požičala od rodičov a zo Švajčiarska priniesla na Slovensko farebné zubné kefky. Dnes sú u nás lovebrandom.

Lucia Pašková pochádza zo Starej Turej a je povolaním učiteľka. Popri vysokej škole mala niekoľko zamestnaní. Upratovala, obvolávala klientov pre zahraničné firmy, pracovala ako čašníčka alebo predávala ruže. Po škole pracovala pre firmu, pre ktorú prekladala biznis semináre. Tlmočiť išla aj na veľtrh do Kolína, kde sa stretla s majiteľom švajčiarskeho Curaproxu Uelim Breitschmidom. Počas tlmočenia rozhovoru sa jej Ueli spýtal, prečo nepracuje pre neho. Lucia so smiechom odpovedala, že je veľmi nevhodné pýtať sa na to v danej chvíli. V tej dobe ešte netušila, že sa stretla so svojím budúcim spoločníkom.

 

Biznisové "rande  na slepo"

Lucia pred štartom firmy pracovala na živnosť. Už v tej dobe túžila po väčšej slobode, a tak sa začali formovať jej podnikateľské začiatky. Dôležitým dielikom v skladačke jej príbehu je aj fakt, že jej mama je zubná lekárka. V tej dobe mala Luciina mama u seba na praxi študenta menom Pavol. „Rýchlo som pochopila, že nás mama vlastne chcela dať dokopy,“ smeje sa.

Lucia Pašková a Pavol Andel sa však nestali životnými partnermi, ale partnermi v podnikaní. Obaja si ľudsky sadli a zaujímala ich téma zubnej hygieny. V tej dobe bol podľa Lucie u detí na Slovensku katastrofálny stav zubnej hygieny. Lucia a Pavol to chceli zmeniť. Lucia si spomenula na ponuku od Švajčiara Ueliho a napadlo jej, že práve on by im mohol pomôcť.

Vycestovali teda do Švajčiarska s cieľom získať od Curadenu (firma, ktorá vlastní značku Curaprox) financie na podporu zvýšenia povedomia o zubnej hygiene na Slovensku. Ueli navrhol, aby spolu vytvorili firmu. Keď súhlasili, stal sa ich tretím spoločníkom. V roku 2005 tak vznikla slovenská pobočka Curaproxu, teda Curaden Slovakia. Švajčiarsky Curaden dodnes vlastní 50,5% a Lucia s Pavlom 49,5% firmy.

Na rozbehnutie firmy si Lucia požičala peniaze od svojich rodičov. Luciina mama mala zubnú ambulanciu a podnikala a jej otec ju od malička učil o ekonomike a chode podnikania. Keďže mala Lucia už predtým živnosť, určité skúsenosti s podnikaním mala. Napriek tomu ju mnoho vecí prekvapilo. Jej prvá kancelária mala len 19 m2 a zariadila si ju nábytkom od brata. Keď jej prišiel prvý tovar, bola v šoku – produkty prišli na palete. „Nemala som ich ani ako vyložiť, kefky som v kancelárii doslova prekračovala,“ spomína so smiechom.

Snaha zlepšiť zubnú hygienu na Slovensku

Ako jednu z prvých vecí po štarte sa Lucia rozhodla zistiť, ako to robia ostatní. Odcestovala do Budapešti na medzinárodný meeting a stretla sa so všetkými zahraničnými partnermi Curadenu. Pýtala sa ich, čo robia na ktorom trhu a následne chcela fungujúce koncepty preniesť na Slovensko.

Po založení firmy sa spojili s Inchebou, ktorá v tej dobe organizovala Slovenské dentálne dni. Pavol na nich urobil prednášku pre zubných lekárov o tom, prečo je ekonomicky výhodné mať dentálnu hygieničku. V tej dobe bol pojem dentálna hygienička ešte málo známy.

Lucia s podnikaním nezačala kvôli ziskom, ale kvôli vzdelávaniu. A toho sa drží dodnes.

Vzdelávanie je kľúč ku všetkému.

Podľa nej je marketing skvelý, ale ľudia potrebujú získať predovšetkým vedomosť o tom, že majú problém a tiež zistiť, ako ho vyriešiť. Cieľom Curaproxu je vzdelávať ľudí v oblasti zdravia a zabezpečiť, aby si zachovali zdravý chrup až do smrti.

Okrem zubných kefiek vyzdvihujú tiež medzizubné kefky. „Zubnú kefku používa každý. 8 z 10 kazov sa ale vytvorí v rámci medzizubného priestoru.“ Spočiatku sa zameriavali predovšetkým na vzdelávanie lekárov. Vďaka výstave v Inchebe získal slovenský Curaprox veľkú databázu zákazníkov, ktorí mali záujem so značkou spolupracovať. Firma sa rýchlo a dobre rozrastala.

Curaprox začal robiť víkendové prezentácie v nákupných centrách, na ktorých dentálne hygieničky inštruovali ľudí, ako si správne umývať zuby a zároveň predávali tovar značky Curaprox. Na začiatku podnikania sa orientovali na ambulancie, potom lekárne a až neskôr mali vlastné stánky v obchodných centrách.

Drogériám sa vyhýbali kvôli poplatkom, ktoré by za zalistovanie do siete museli platiť. Vďaka Curaproxu sa však situácia obrátila a drogérie ich chceli zaradiť do predaja aj bez toho, aby tieto poplatky firma musela zaplatiť. „Keď máte výkonný špecializovaný kanál, cez ktorý predávate, ostatné predajné kanály si to všimnú a budú vás chcieť.“

Zdravie a pohoda

Zdravie a Pohoda v Luciinom príbehu nie sú iba všeobecné slová, ale silné znaky, s ktorými sa rozhodla spojiť a vyplatilo sa. Zabezpečili totiž Curaproxu na slovenskom trhu obrovskú vizibilitu.

„Ak máte fyzický produkt, ktorý môžete ľuďom darovať na vyskúšanie, urobte to,“ radí ostrieľaná podnikateľka, ktorá tak urobila v prípade spolupráce s časopisom Zdravie. K jednému z čísiel nechali pribaliť zubné kefky a vďaka tomu dokázali osloviť obrovské množstvo potenciálnych zákazníkov. „Časopis vtedy ešte vychádzal v oveľa väčšom náklade ako dnes, boli to tisíce kusov kefiek,“ spomína Lucia.

Sama vraj zažila situáciu, keď si človek vedľa nej v hypermarkete dával do košíka tri čísla spomínaného časopisu, zrejme preto, že sa mu kúpa časopisu s kefkou zadarmo oplácala oveľa viac, než kúpa samotnej kefky. „Dodnes by ma zaujímalo, kde skončili všetky tie časopisy,“ smeje sa Lucia a dodáva, že sa vypredal celý náklad.

Druhým silným marketingovým ťahom Curaproxu bola účasť na najväčšom slovenskom hudobnom festivale Pohoda. Lucia spomína, že sa už dlhšie poznala s Michalom Kaščákom, organizátorom festivalu a po tragédii, ktorá sa na festivale stala, brala účasť Curaproxu na Pohode ako podporu pre pokračovanie festivalu.

„Chceli sme to skúsiť, nemali sme žiadne veľké očakávania,“ spomína a smeje sa. Realita totiž bola úplným opakom. Hoci čakali pár desiatok ľudí, ktorí si počas niekoľkých dní na festivale popri hudobnom programe prídu oddýchnuť do ich stánku a dozvedieť sa niečo o zubnej hygiene, prišli ich stovky, ak nie tisíce. „Naši ľudia absolútne nestíhali,“ reflektuje a hrdo vraví, že na Pohode sú odvtedy každý rok. Po prvej návšteve sú však už oveľa lepšie pripravení na veľký nápor návštevníkov.

"Ostrovy" predaja a motivácia

„Keď vzniká nový predajný kanál, mal by podporovať tie predošlé,“ vysvetľuje Lucia ďalšie marketingové stratégie firmy. V Curaproxe si zakladajú na dátach a všetko merajú. Merajú napríklad aj to, aký vplyv bude mať otvorenie nového predajného ostrovčeka v nákupnom centre na predaj v lekárni i drogérii, ktoré sa nachádzajú v tom istom centre.

Rozdiel medzi vlastnými stánkami, lekárňami a drogériami je v tom, že v stánkoch zákazníci prichádzajú do priamej interakcie s predajcom. Väčšina ľudí si volí cestu menšej interakcie, preto nakupujú napríklad v lekárni alebo v drogérii, kde si tovar iba vložia do košíka. Sú však aj ľudia, ktorým ide o poradenstvo a zaujímajú sa o novinky – tí navštívia práve stánok Curaproxu.

Smile Shopy tiež fungujú aj ako pripomenutie, že si zákazník má kúpiť produkt. „Zákazník ide po obchodnom centre a uvidí stánok Curaproxu. Pripomenie mu to, že si má kúpiť novú zubnú kefku.“ K týmto zisteniam prišli práve vďaka dátam, ktoré analyzujú.

Zo začiatku v Curaproxe videli predajné ostrovčeky v nákupných centrách skôr ako marketingový kanál, dnes sú však plnohodnotným predajným kanálom. „Je dobré, aby podnikateľ nebol závislý len na jednom väčšom odberateľovi,“ tvrdí Lucia.

Skúsená podnikateľka vyzdvihuje predaj cez viaceré kanály. „Ak jeden kanál zanikne, nespadne celá firma.“ Zároveň tiež vysvetľuje, ako motivuje vlastných ľudí, aby dobre predávali: „V rámci obchodu majú zamestnanci platy nastavené podľa výkonu. Každý zamestnanec má teda motiváciu vytvárať väčší obrat. Stáva sa podnikateľom, ktorý si ovplyvňuje svoj zisk.“

Lucia sa teší z toho, že niektorí z ich zamestnancov odišli z Curaproxu a začali sami úspešne podnikať. Keďže pre Curaprox pracuje veľa študentov, ktorí študujú stomatológiu, vedia tiež poznatky použiť vo svojich ambulanciách, ktoré si po škole otvoria. So študentmi Lucia pracuje rada. Páči sa jej ich motivácia a tiež ochota pracovať.

Skvelý produkt = skvelý biznis

Mnohé produkty, ktoré sa vo švajčiarskom Curadene vytvárajú, pochádzajú z nápadov slovenskej pobočky. Curaprox dáva priestor kreatívnym ľuďom. Spolupracuje s lokálnymi umelcami a vytvára limitované edície. Ak by zo Švajčiarska prišli produkty, s ktorými by v slovenskom Curaproxe nesúhlasili, môžu ich odmietnuť.„Nepredávame nič, s čím nesúhlasíme,“ vraví hrdo spolumajiteľka slovenskej odnože firmy.

Za úspechom Curaproxu podľa Lucie stojí skvelý produkt. „Aby ste mohli autenticky komunikovať so zákazníkom, musíte byť presvedčení o kvalite produktu a o jeho benefitoch pre zákazníka.“ Podľa Lucie mnoho ľudí priťahuje nadšenie, ktoré z tejto značky ide. Filozofiou brandu je milovať sám seba. Umývanie zubov a každodennú starostlivosť vníma Lucia ako láskavý prístup k sebe samému.

Charakter človeka a hodnoty sú prioritou

Na začiatku pracovala v Curaproxe len Lucia so svojou prvou kolegyňou. Po približne troch mesiacoch im do tímu pribudli študenti, ktorí pracovali na dohodu. Postupne začali pribúdať zamestnanci na plný úväzok v stánkoch i v kanceláriách. Zamestnávajú ako mladých ľudí, tak i ľudí v preddôchodkovom a dôchodkovom veku. „Chceme mať pestrý tím ľudí.“

Pri prijímaní ľudí sa Lucia spolieha na metodiku Stephena Coveyho a jeho rozdelenie ľudí podľa „chýb charakteru“ alebo „chýbajúcich kompetencií“. „Chyba charakteru sa napraviť nedá, ale chýbajúca kompetencia áno,“ vysvetľuje. V Curaproxe sa zamestnanci vedia všetko naučiť. Netolerujú však chybu charakteru. „Je to jednoduché. Vždy si vyberajte ľudí, s ktorými by ste radi absolvovali dvanásťhodinovú cestu lietadlom,“ smeje sa Lucia.

Pokračuje a vraví, že do tímu radi prijímajú zamestnancov, ktorí kladú dôraz na osobný život. Podľa Lucie to patrí k zdravému sebavedomiu. „Ľudia, ktorým záleží na svojom osobnom živote a poznajú hranice pracovného a osobného života, majú tendenciu dať najavo, keď sa im niečo nepáči.“ Aby bola firemná kultúra stále pozitívna a aby sa problémy zachytávali už v zárodku, preferuje Lucia v Curaproxe zamestnancov, ktorí nemajú problém povedať, keď sa im niečo nepáči a sú otvorení.

Na stretnutiach Curaproxu prerokovávajú dôležité body vždy na rovinu. Veľkú časť meetingov venujú diskusiám a pýtajú sa na názory kolegov. Častokrát sa ukáže, že nápad zhora je síce super, ale bude s ním problém v praxi. V takomto prípade tvorí najlepšie zrkadlo kolega, ktorý je dennodenne na predajnom stánku alebo v teréne a nebojí sa povedať svoj názor.

Pri problémových rozhodnutiach vraj pomáhajú aj hodnoty spoločnosti. Tie si zadefinovali ešte v roku 2009. Ak celý tím stojí pred dôležitým rozhodnutím, jednoducho sa pozrú, ako ktorá cesta reflektuje hodnoty firmy a zväčša hneď nájdu odpoveď.

Článok pokračuje pod reklamou

Záujem o spoločnosť aj o spoločníkov

Lucia sa v posledných rokoch začala venovať aj iným projektom. Svoj čas investuje do neziskových organizácií a do mentorovania. Práve preto v súčasnosti postupne odchádza z pozície výkonnej riaditeľky, no v spoločnosti ostáva spolumajiteľkou. Chce svoj čas venovať dobročinným aktivitám, ktoré podporujú otvorenú spoločnosť a prihliada tiež na sociálne a ekologické problémy.

Podľa Lucie je dobré, ak sa firma zaujíma o celkové dianie v spoločnosti. Profitujúce firmy by sa mali podľa nej zapájať do spoločenských otázok a prispievať k riešeniu. Lucia cíti potrebu vrátiť niečo späť životnému prostrediu. Keďže sú zubné kefky balené v plastových obaloch, chce sa angažovať v zlepšení životného prostredia. K tomu slúžia ekoprojekty, v rámci ktorých upozorňujú na recykláciu zubných kefiek.

Lucia je rada, že podniká práve s Pavlom a Uelim. Na začiatku však zažili s Pavlom i ostré výmeny názorov a hádky. Prekonali ich počas prvých rokov. „Máme vzájomnú úctu a tá vždy zvíťazí,“ vysvetľuje Lucia. Švajčiarskeho spoločníka a majiteľa Curadenu Ueliho Breitschmida považuje za veľkého vizionára a rešpektuje ho.

Lucia spomína na okamih, keď s Pavlom potrebovali predebatovať uvedenie jej nástupkyne Lucie Rabatinovej s Uelim, ale on bol práve na dovolenke na Sicílii. Lucia neváhala a ešte v ten deň objednala letenky. Dala mu vedieť iba e-mailom. Keď pristáli, našla si od Ueliho niekoľko zmeškaných hovorov. Zavolala mu, že práve pristáli na miestnom letisku. „Ty si šialená,“ povedal jej vtedy jej švajčiarsky spoločník a ona sa smeje, že má tak trochu pravdu.

Ženy a ich vlastná definícia šťastia

Lucia často otvára tému rozdielov medzi Slovenskom a Švajčiarskom. Produkty Curaproxu sú napríklad na Slovensku lacnejšie, pretože sú tu i výrazne nižšie mzdy než vo Švajčiarsku a vo väčšine iných krajín v Európe. Mrzí ju, že Slovensko vidia vo svete ako súčasť východnej Európy.

Napriek tomu, že majú s Pavlom jedny z najlepších výsledkov, ak na celoeurópskych poradách predostrie nápad niekto z Anglicka, má väčšiu váhu. O to viac, ak je to muž. „Švajčiarsko bola jedna z posledných krajín v Európe, kde ženy dostali volebné právo a je to stále cítiť.“

Lucia vyzdvihuje, aby sa ženy zameriavali viac na vlastné šťastie než na to, čo im povedia rodičia, blízki alebo spoločnosť. „Na Slovensku si ženy často samy neurčujú, čo ich robí šťastné, ale reagujú na okolie.“ Myslí si, že slovenské ženy napríklad často majú deti preto, že sa to od nich očakáva, nie preto, že by samy chceli. „Ženy majú veľa čo ponúknuť. Potrebujú posilniť svoje sebavedomie,“ konštatuje.

Ženy by sa podľa nej nemali stále pozerať na to, čo sa od nich očakáva. Mali by zistiť, čo ich robí šťastné a konať podľa toho. „Môžeš si vybrať byť šťastná ako mamička na materskej a nikto ti do toho nemá čo hovoriť a rovnako sa môžeš rozhodnúť nevydať sa a nemať deti, pretože je to tvoja voľba,“ povzbudzuje ženy Lucia.

Ona sama si vybrala cestu podnikania aj rodiny. Stará sa nielen o firmu, ale vďaka svojmu mužovi aj o štyri deti, z ktorých dve sú ešte malé princezné a dve sú už vlastne dospelí muži. Podnikanie a rodinu zvláda, s výchovou to však zbytočne nepreháňa. „Generáciu, ktorá vyrastá, treba naučiť najmä flexibilite a radosti z učenia,“ vraví.

A ako relaxuje? Rada sa teší z plodov dopestovaných v práci alebo doma v permakultúrnej záhrade. Lucia tiež udržuje intenzívny kontakt so svojimi priateľmi. „Snažím sa obklopovať ľuďmi, ktorí ma bavia a inšpirujú.“

Luciine osobné lekcie

  • Biznis stavajte na skvelom produkte.
  • Podnikateľ by si mal uvedomiť, že ak pracuje na úlohách, ktoré môže v tíme urobiť niekto iný rovnako dobre, prípadne o trošku horšie, mal by ich delegovať. Nedať silu rozhodovať niekomu inému brzdí rast.
  • Všímajte si talenty svojich kolegov, umožnite im zapájať sa viac ako v práci, na ktorú boli pôvodne prijatí.
  • Podnikanie vás musí baviť. Uprednostňujte to pred zarábaním peňazí.
  • V podnikaní by ste sa mali zameriavať na tri piliere – aby bolo každé rozhodnutie dobré pre vás, pre zamestnancov aj pre spoločnosť.
  • Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú vysoko etickí. Tí ľudia vás nasmerujú, ak by ste mali v horších okamihoch tendenciu zísť z cesty.
  • Dávajte si pozor na cash flow. Ak máte obchodného partnera, ktorý vám prestane platiť, majte dostatočne dobre nastavené kontrolné mechanizmy. Uistite sa, že sa vám nestane, že partnerovi dodávate službu alebo produkt a on neplatí a nakoniec vyhlási bankrot, alebo prepíše firmu na niekoho iného.
  • Zaujímajte sa o spoločenské dianie. Ak profitujete, naučte sa niečo vrátiť späť.

Náš tip: Ďalšie inšpiratívne príbehy slovenských podnikateliek nájdete v knihe 49 hrdiniek slovenského biznisu (Ako premeniť svoj dievčenský sen na vlastnú firmu)

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Grantový program She’s Next: financie a poradenstvo pre podnikateľky

Druhý ročník grantového programu Visa She's Next podporí mikro, malé a stredné firmy vlastnené ženami. Ako sa zapojiť a aké sú podmienky?

Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky