Silvia Mahutová sa stala držiteľkou špeciálnej ceny podpredsedu vlády, Petra Pellegriniho, v súťaži Podnikateľka Slovenska 2016. Za jej podnikaním stojí veľké množstvo práce, ktoré zvládala aj popri materskej dovolenke.
Silvia Mahutová v roku 2009 založila stránku ifrsbox.com, na ktorej sa venuje medzinárodným štandardom pre finančné vykazovanie (IFRS). Uverejňuje na nej články, vzdelávacie videá a zároveň si na nej môžete zakúpiť ucelené elektronické vzdelávacie kurzy. Nápad založiť takýto web dostala krátko po tom, čo odišla na materskú dovolenku. Chýbala jej práca v audítorskej a poradenskej firme, ktorej sa venovala pred odchodom na materskú. Jedného dňa narazila na vzdelávacie video o programovaní. „Povedala som si, že niečo také chcem spraviť o IFRS, pretože som tejto oblasti dobrá a podobný produkt zatiaľ neexistuje.“
Manžel jej povedal, že si to má ešte nechať prejsť hlavou a keď sa jej do dvoch mesiacov nápad neprestane páčiť, nech sa pustí do jeho realizácie. Silviu nadšenie neopúšťalo, a tak začala písať články o IFRS a publikovať ich. „Na začiatku mal môj web návštevnosť zhruba 30 ľudí. Po pár mesiacoch mi začali chodiť prvé reakcie, že môj článok niekomu pomohol, že čitateľ niečo pochopil a aké to bolo super. Vtedy som si začala hovoriť, že to bol dobrý nápad, už len z toho dôvodu, že som niekomu pomohla.“ Dnes Silvia dostáva desiatky ďakovných mailov mesačne, stovky ročne, a to z rôznych krajín sveta. Jej kurzy si do dnešného dňa kúpili študenti z viac ako 130 krajín a jej stránku mesačne navštívi vyše 90-tisíc študentov, účtovníkov, finančných riaditeľov a učiteľov.
Práca popri materskej a 3 roky bez výplaty
Začala písať už v roku 2009, pravidelné tržby však mala až od roku 2012. „Bolo to spôsobené aj tým, že sa mi narodila dcéra a nemala som čas venovať sa pravidelne rozvoju svojho projektu. Bolo to pre mňa ako pre matku dvoch malých detí ťažké.“ Silvia dodáva, že úspech stránky by sa dal dosiahnuť aj za omnoho kratší čas, ak by sa mohla svojmu nápadu venovať naplno. „Chcela som s tým skončiť. Stokrát. Poviem pravdu, bolo to hlavne vtedy, keď sa mi narodilo druhé dieťa, prvá dcérka. Bola som v stave, že s tým skončím, lebo stránke sa vtedy nedarilo, nemala dobrú návštevnosť a neprinášala žiadne príjmy. Môj muž vtedy hovoril, aby som zodvihla hlavu a pokračovala.“ V roku 2012, keď jej stránka začala vynášať niekoľko stoviek eur mesačne, si uvedomila, aký veľký potenciál má jej nápad. „Vtedy som si povedala, že sa do toho zahryznem a viac nepustím.“ Odvtedy úspešnosť stránky raketovo stúpala.
Osvedčil sa jej content marketing
Na začiatku skúšala rôzne taktiky, ktoré mali stránke zabezpečiť vyššiu návštevnosť. Nakoniec sa jej osvedčil content marketing – publikovanie kvalitného obsahu, ktorý zindexuje Google a následne jej na web pošle veľké množstvo ľudí. Silvia má svoj kanál aj na Youtube, kde uverejňuje náučné videá. Veľa ľudí prichádza na jej stránku práve odtiaľ. „S poctivou robotou sa dostanete najďalej, u mňa to fungovalo stopercentne. Poznám kopec stránok, ktoré skúšali rôzne taktiky, kupovali si reklamy, alebo predávali produkty, ktoré neboli kvalitné. Ja by som sa s tým neodvážila ísť na trh. Dávam do toho kus seba a snažím sa, aby všetko bolo tip-top.“
Nebojte sa poskytovať služby v inom jazyku
Silvia ponúka všetky kurzy a publikuje videá a články v angličtine. V audítorských firmách, v ktorých predtým pracovala, bolo štandardom viesť dokumentáciu v anglickom jazyku, a tak nemala problém ponúkať svoje produkty práve v tomto jazyku. Dokonca tvrdí, že je pre ňu výhodou, že jej angličtina nie je taká, akú mávajú native speakeri. „Je počuť, že nie som Američanka alebo Angličanka, ale je to výhoda, pretože drvivá väčšina ľudí, ktorí kupujú moje kurzy, tiež nie sú native speakeri. Oni ocenia, že niekto hovorí zrozumiteľnou, čítankovou angličtinou.“
Zožeňte si mentora!
„Čo som nemala a chcela by som to mať v čase, keď som začínala, je mentor,“ priznáva Silvia. Tvrdí, že podľa nej by si ho mal nájsť každý začínajúci podnikateľ. „Je dobré mať človeka, ktorý niečo dokázal v oblasti, v ktorej začínate podnikať. Počúvajte jeho rady a vyberte si z nich, či sa už venujete internetovému biznisu, alebo niečomu inému. Sledujte blogy o podnikaní.“ Silvia sama sledovala niekoľko blogov a veľmi veľa techník a rád z nich aplikovala pri tvorení vlastného biznisu. „Ja hovorím, kto chce, hľadá spôsoby, kto nechce, hľadá dôvody.“
Úspech v jednoduchosti
Podľa Silvie je na jej práci najťažšie podať ťažký, suchopárny a nudný predmet čo najjednoduchším a zábavným spôsobom. Snaží sa nachádzať témy, ktoré oslovia študentov, účtovníkov a finančníkov, a stále hľadá nové spôsoby, akými môže danú tematiku vysvetliť. Najkrajšou odmenou je pre ňu to, že dá zákazníkovi to, čo potrebuje. „Asi pred rokom mi napísal jeden mladý muž z Ghany. Chalan ukončil univerzitu, zamestnal sa v jednej firme ako účtovník, zarábal smiešne peniaze, z ktorých musel živiť rodinu s tromi deťmi a myslím, že aj početné príbuzenstvo niekde na vidieku. Práca ho absolútne nebavila a z jeho mailu sršalo zúfalstvo a frustrácia. Chcel získať vyššiu pozíciu, avšak nemal potrebnú kvalifikáciu. V Ghane je vzdelanie veľmi ťažko dostupné. Potom narazil na moje stránky, pozrel si moje videá na Youtube a rozhodol sa nejak naškriabať peniažky a kúpiť si môj platený kurz. Jeho absolvovanie ho motivovalo a v júni 2016 sa pokúsil o medzinárodnú skúšku. Spravil ju. Získal medzinárodný certifikát IFR a asi pred tromi mesiacmi mi napísal mail, kde mi oznámil, že sa zamestnal v jednej banke, na poste managera pre IFRS vykazovanie. Polepšil si platovo asi o 170 percent a bol úplne nadšený. Z jeho mailu vyžarovala radosť a vďačnosť. Práve toto je pre mňa veľký dôkaz, že aj online biznis má reálny vplyv na život ľudí.“
Podnikanie sa dá robiť aj s tromi deťmi na krku a bez bankových úverov
Špeciálnu cenu, ktorú jej udelil Podpredseda vlády pre investície a informatizáciu, Peter Pellegrini, v súťaži Podnikateľka Slovenska 2016, získala Silvia aj vďaka klientovi, ktorý ju do súťaže prihlásil. Slovenský klient si kúpil kurz, veľmi sa mu páčil a keď mu prišla faktúra z firmy Simlogic, s.r.o., ohromený zistil, že autorkou je Slovenka. „Zavolal mi v novembri, že by ma chcel prihlásiť, pretože podľa neho mám geniálny projekt a chcel, aby sa o ňom ľudia dozvedeli. Nechala som sa prehovoriť iba preto, že som chcela, aby mladí vedeli, že sa to dá. Podnikanie sa dá robiť aj s ničím, aj s tromi deťmi na krku a bez bankových úverov. Dá sa.“